۰ نفر
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کشاورزی> رییس سازمان چای از افزایش 272 درصدی بهای چای صادر‌ شده ایرانی در پنج ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: تاکنون 120 میلیارد تومان برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده که حدود 71 درصد آن به حساب آنها واریز شده است.

محمد ولی روزبهان اظهار کرد: از آغاز برداشت (ششم اردیبهشت‌ امسال) تاکنون 74 هزار تن برگ سبز چای به ارزش 120 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده که حدود 19 درصد از کل چای تولیدی پارسال بیشتر بوده است، چرا که در سال گذشته حدود 65 هزار تن برگ سبز چای تولید و خریداری شد.

وی افزود: امسال علی‌رغم محدودیت‌های مالی دولت سعی شده به محض تامین اعتبار مطالبات آنها را پرداخت کنیم و تاکنون موفق شدیم 84 میلیارد تومان از مطالبات‌شان را به حساب آنها واریز کنیم و درصددیم تا به محض تامین اعتبار مابقی مطالبات آنها را تا پیش از به پایان رسیدن فصل برداشت به آنها بدهیم.

رییس سازمان چای ادامه داد: با توجه به برآوردهای صورت گرفته امسال حدود 85 هزار تن برگ سبز چای تولید می‌شود که این افزایش 20 هزار تنی تولید سبب شده بالغ بر 40 میلیارد تومان درآمد چایکاران استان‌های شمالی افزایش یابد و با توسعه باغات و احیاء باغ‌های رها شده توانستیم حدود 3000 شغل در استان‌های شمالی کشور ایجاد کنیم.

ولی گفت: حدود 43 درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و 57 درصد آن درجه دو بوده است و طی فصل برداشت و خرید تضمینی چای 146 کارخانه با سازمان چای همکاری مناسبی داشتند که باعث شد آنها تاکنون 27 میلیارد تومان از سهم 40 میلیارد تومانی خود را پرداخت کنند.

وی اعلام کرد: قیمت چای ایرانی نیز بسیار مناسب بوده و بسته به کیفیت از حدود 4000 تومان تا 25 هزار تومان عرضه شده است. همچنین با کنترل صادرات چای سنواتی و بهبود فضای کسب و کار توانستیم بهای چای صادراتی ایرانی را بالغ بر 272 درصد افزایش دهیم.

رییس سازمان چای افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست امسال حدود 2900 تن چای ایرانی به ارزش بالغ بر 9 میلیون و 400 هزار دلار به کشورهای مختلف به ارزش کیلویی 3.2 دلار صادر شد در حالی که سال گذشته صادرات این محصول کیلویی 0.8 دلار انجام شد.

ولی اظهار کرد: امسال استقبال ایرانیان از چای ایرانی مناسب بوده است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر چندان چای تولید داخلی در کارخانه‌های فرآوری چای وجود ندارد و بیش از 90 درصد آن از سوی مردم و تجار خریداری شده است که باید از مردم تشکر کرد.

رییس سازمان چای گفت: با توجه به برنامه‌های پیش‌روی سازمان چای در توسعه باغات، احیاء باغ‌های رها شده، اجرای عملیات به‌زراعی و غیره در صددیم تا در سال‌های آینده ضریب خوداتکایی به چای را افزایش دهیم همانگونه که در سال جاری با افزایش تولید این محصول باعث شدیم تا 7.5 میلیون دلار از محل واردات چای به کشور صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران 19 هزار و 200 تن چای سیاه تخمیر شده به ارزش بالغ بر 91 میلیون دلار از 9 کشور چین، اسلواکی، امارات، ترکیه، سریلانکا، سورینا، کنیا، هند و ویتنام وارد شده است.

منبع:ایسنا
کد خبر f630934462904f88856e5b058328595e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهه سپهرنیا ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    با سلام با توجه به مقاله هایی که در اینترنت مطالعه کردم، تولید چای در ایران حدود 26/5 هزار تن تا پایان سال 2013 میلادی بوده است.در حالیکه در این گزارش صحبت از 74 هزار تن میباشد که با توجه با مزارع چای در ایران 74 هزار تن رقمی دور از ذهن میباشد. اینکه تولید چای در ایران چند هزار تن است را از کدام منبع معتبر میشو پیدا کرد؟ با تشکر از پاسخ سریع شما