مواد غذایی> در حالی که تولید کنندگان شیر معتقدند به دلیل رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم، امکان افزایش قیمت لبنیات به رغم تصویب دولت وجود ندارد از گوشه وکنار خبر می رسد که شیر شتر در مقیاس گسترده وبا قیمت چند برابری شیر گاو در تهران و چند شهر بزرگ دیگر درحال توزیع است.

هرچند از کم وکیف تولید و قیمت تمام شده و گستره توزیع شیر شتر اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما به نظر می رسد با توجه به روند رو به رشد عرضه شیر شتردر فروشگاهها و سوپر مارکت ها در چند ماه اخیر مصرف آن با استقبال مردم نیزمواجه شده باشد.
اکنون دامداران در سراسر کشور در شرایط اقتصادی نامساعدی بسر می برند وهنوز نتوانسته اند با کارخانجات لبنی بر سر قیمت اقتصادی تولید شیر به تفاهم برسند، با این وجود سرمایه گذاری عده ای برای تولید وعرضه شیر شتر آنهم در مقیاس گسترده بسیار جالب وبا اهداف متفاوت بنظر می رسد.
البته در بیان دلایل استقبال از این فرآورده جدید می توان به متنوع بودن محصول وخواص بسیار بالای مصرف شیر شتر اشاره نمود.
در این حال باید منتظر ماند و دید سرانجام شیر شتر در دراز مدت چه سهمی از سرانه مصرف لبنیات را به خود اختصاص خواهد داد وچه نقشی را ایفا خواهد نمود.
شیر شتر چه خواصی دارد؟


شیر شتر چه کمکی می تواند به بدن ما کند و در بهبود چه بیماری هایی موثر است می خواهیم مصرف آن را به افراد دیابتی پیشنهاد دهیم چون با خوردن شیر شتر از خطرات ناشی از دیابت در امان خواهند ماند.

مطالعات نشان می دهد که این شیر دارای عوامل دارویی بسیار زیادی است. پروتئین لاکتوفرین در این شیر که 10 بار بیشتر از شیر گاو بوده دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضد ویروسی و همچنین دارای قابلیت مبارزه با بیماری هایی مثل سرطان, آلزایمر, هپاتیت C, سل, زخم معده, دیابت و ایدز می باشد.

امروزه مشخص شده است که این ماده غذایی دارای پروتئین های محافظتی زیادی است که خاصیت ایمنی زایی، ضد باکتریایی و دارویی به آن می بخشد.

شیر شتر به سبب وجود مواد مغذی و خواص درمانی، سرشار از آنتی بادی ها و ترکیبات ضد سرطانی است و به دلیل وجود انسولین بیشتر نسبت به شیر گاو، گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز است.
با توجه به این که شتر در بیابان ها، مناطق کویری و به دو راز آلاینده ها و مواد غیر طبیعی تغذیه می کند، می توان تولیدات این حیوان را به عنوان محصولات تمام ارگانیک برشمرد.

بدلیل خواص بالای این شیر برخی از دانشمندان نام «طلای سفید بیابان» را برای آن مطرح کرده اند.

طعم شیر شتر مانند بقیه چهارپایان شیرین است ولی برحسب نوع گیاهان مصرفی در برخی مناطق اندکی تیز یا متمایل به شور میباشد. معمولا وقتی شتران از علوفه های سبز تغذیه می کنند ، شیرشان شیرین است.

با توجه به کمتر بودن چربی شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند، می تواند بهترین جایگزین برای افرادی باشد که به شیر گاو حساسیت دارند و مصرف مداوم شیر شتر علاوه بر بهبود دیابت، کنترل فشار خون، گرفتگی عروق و پوکی استخوان در درمان بسیاری از بیماری های لاعلاج موثر است.

شیر شتر به دلیل مواد غذایی مفید، می تواند جایگزین خوبی برای سایر چربی های حیوانی باشد.

مواد مغذی و ویتامین های شیر به حدی است که آن را یک غذای کامل و کافی به حساب می آورند.

به همین دلیل سازمان جهانی غذا و دارو، شیر شتر را این گونه تعریف می کند:«یک لیوان شیر شتر معادل یک وعده غذایی کامل»شیر شتر به صورت محصولات تخمیری برای درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، زخم ها و حتی برای افزایش قدرت باروری تخمدان هم به کار رفته است.

تحقیقات نشان داده است که در صورت مصرف همزمان شیر شتر با شیمی درمانی، شیمی درمانی دارای نتایج بهتر و با اثرات جانبی کمتری خواهد بود.

تحقیقات زیادی نشان داده است که مواد موجود در شیر شتر باعث تنظیم قند خون بیماران می شود و می تواند بعنوان دارویی بدون عوارض جانبی استفاده گردد.

با توجه به خواص بی نظیر شیر شتر می توان این ماده اعجاز انگیز را در موارد دیگر نیز بررسی کرد. یکی از ویژگی های بارز شیر شتر، سرعت فساد پایین آن است.

به طوری که شیر شتر بدون وسایل سرمایشی، کیفیت خود را در دمای 4 درجه بمدت 12 روز و در دمای معمولی اتاق بمدت 48 ساعت و حتی بیشتر نگه می دارد. این در حالیست که شیر گاو در دمای اتاق طرف 12 ساعت ترش می شود.

منبع:تیتر20
کد خبر f663cc2a5ee4431f824cf51cae166434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =