رییس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با اعلام رسیدن به خودکفایی در تولید واکسن تب برفکی از ابتدای سال آینده، گفت: با تولید 100 میلیون دز واکسن تب برفکی، علاوه بر تامین داخل به صادر کننده جدی این محصول تبدیل می‌شویم.

حمید کهرام درباره دلایل کاهش مقطعی حضور واکسن تب برفکی در کشور اظهار کرد: سالانه 20 میلیون دز واکسن تب برفکی در ایران تولید می‌شد اما با توجه به درخواست دامپزشکی این محصول ارتقای کیفی داشت که منجر به نصف شدن تولید این محصول درکشور شد.

وی افزود: برای رفع این مشکل قراردادی با موسسه روناک بسته شد تا بتوانیم با انتقال تکنولوژی و مواد اولیه به آنها، از سال آینده شاهد تولید این محصول علاوه برموسسه رازی، در این موسسه نیز باشیم.

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: مصرف سالانه واکسن تب برفکی کشور 20 میلیون دز، اما ظرفیت تولید آن در این موسسه 100 میلیون دز است که از این طریق می توانیم مازاد مصرف کشور را نیز صادر کنیم.

کهرام تصریح کرد: واکسن تب برفکی یکی از مهم ترین واکسن های بخش دامپزشکی به حساب می آید که بخش خصوصی نیز به تازگی برای تولید آن وارد شده است.

سازمان دامپزشکی جلوی واردات بی رویه واکسن‌های طیور را بگیرد

وی گفت: در حال حاضر به غیر از تب برفکی واکسن دیگری برای دام وارد نمی شود و در بخش طیور قدرت تولید برای تمام واکسن‌های مصرفی را داریم اما واردات این اجازه تولید نمی‌دهد و ما در بازارهای خود در حال رقابت با برندهای خارجی هستیم.

کهرام ادامه داد: از سازمان دامپزشکی خواسته می‌شود، حداقل جلوی واردات بی رویه واکسن‌های طیور را به کشور بگیرد .

وی یادآور شد: بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی در حالی که ما قابلیت تولید واکسن مورد نیاز بخش طیور را به طور کامل داریم، باید جلوی واردات به این شکل گرفته شود.

این مقام مسئول گفت: واردات بی رویه واکسن های طیور باعث شده، 60 درصد بازار این محصول در اختیار کشورهای تولید کننده نه چندان مطرح اروپای شرقی باشد.

وی در پایان اظهار کرد: از لحاظ فرهنگی تمایل برای خرید جنس خارجی در بخش واکسن طیور، بیشتر است و خود مصرف کننده نیز تمایل بیشتری برای مصرف کالاهای خارجی با وجود مطلوب بودن کالای ایرانی دارد.

منبع:تسنیم
کد خبر fcc0b52a13af4f9aa349ecd7d347fa4d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =