کشاورزی> معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی تا 10 سال آینده 25 تا 30 درصد غلات دیم مناطق گرمسیر باید زیر کشت کلزا برود.

عباس کشاورز در بازدید از مزارع کشت کلزای این استان هدف از افزایش سطح زیر کشت کلزا را پایداری، کمک به حاصلخیزی خاک، افزایش تولید در غلات و تامین روغن کلزا در کشور برشمرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 92 درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی از کشورهای دیگر تامین می‌شود، گفت: واردات کلزا یکی از ضعف‌هایی است که باید برطرف شود و به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی یک طرح 10 ساله را ‌تدوین کند که با اجرای این طرح نزدیک به 70 درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تولید خواهد شد.

کشاورز یکی از اقدامات اجرایی مهم را افزایش سطح زیر کشت و عملکرد کلزا با استفاده از فناوری روز دنیا و بهره‌مندی از بذور هیبرید کشورهای پیشرفته خصوصا فرانسه اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح در مصرف آب، کود، بذر و سایر نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

وی با برشمردن سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی گفت: برنامه دیگر این وزارتخانه برای اصلاح روش تولید محصولات کشاورزی این است که از تولید محصول برنج به غیر از مناطق گیلان و مازندران در سایر مناطق حمایت نمی‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشت چغندر قند نیز افزود: در نظر داریم ظرف پنج سال آینده 40 درصد از سطح زیر کشت چغندر قند را به کشت چغندرقند پاییزه اختصاص دهیم که این موضوع باعث صرفه‌جویی در مصرف و بهره‌وری بیشتر از آب باران می‌شود.

کشاورز یادآور شد: سال گذشته تکنولوژی جدید کشت را به صورت نمونه آغاز کرده و موفق شدیم ذرت کشت نشائی را اجرا کنیم که در این روش محصول آب بسیار کمتری را مصرف کرده و در نظر داریم در محصولاتی از جمله چغندر قند، پنبه و ذرت به صورت وسیع در سال جاری و سال‌های بعد کشت نشائی را گسترش دهیم.

وی با اشاره به آبیاری میکرو و استفاده از آن برای آبیاری محصولات ردیفی که قادر است 40 درصد مصرف آب در تولید محصولات زراعی را کاهش دهد، گفت: سعی داریم با انتقال تکنولوژی تولید ارقام جدیدی که مقاوم به خشکی بوده و توان ریشه‌زایی بسیار زیادی داشته و قادر خواهند بود رطوبت بیشتری را از خاک دریافت کند، در مدیریت منابع آبی قدمهای اساسی برداریم که در این راه نیازمند فراهم شدن شرایط برای بهینه کردن مصرف آب هستیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شاخص بهره‌وری ملاک سنجش کشاورزان نمونه باید باشد، گفت: کشاورز نمونه کسی است که بتواند از یک متر مکعب آب یک کیلو و 300 گرم گندم تولید کند که انجام این مهم نشان دهنده تولید بالا و مصرف کمتر آب است.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را تعداد خیلی زیاد یا کم بودن بوته‌های کشت شده اعلام کرد و افزود: کشاورزان ما بوته کشت شده را خیلی کم یا زیاد می‌کارند و زارعینی که بوته نرمال داشته باشند خیلی کم داریم.

کشاورز هدف از بازدید از مزارع استان کرمانشاه را ارزیابی مزارع بذر هیبرید کلزای وارد شده از فرانسه اعلام کرد که با همکاری شرکت اورالیس فرانسه و نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به صورت پایلوت در استان کرمانشاه کشت شده است.

وی بررسی وضعیت رشد، استقرار و مقاومت بذر هیبرید فرانسوی را نسبت به عوامل خسارتزا و پتانسیل این محصول برای مقابله با شرایط جوی استان کرمانشاه را از اهداف سفر به این استان برشمرد وگفت: خوشبختانه طبق نظر کارشناسان فرانسوی که با ما همکاری می‌کنند مزارع کلزای استان کرمانشاه در سطح استاندارد اروپا بوده و امیدواریم کشاورزان این استان برای کشت کلزای هیبریدی بیشتر ترغیب شوند.

منبع:ایسنا
کد خبر fe5c9b67670a4705956eec70cc6611a0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =