کشاورزی> مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: معیشت 100 هزار خوزستانی به نیشکر وابسته است؛ تعداد افرادی که در شرکت توسعه نیشکر اشتغال دارند از تعداد کارکنان شرکت نفت بیشتر است.

کیامرث حاجی‌زاده در حاشیه بازدید از مزارع نیشکر در کشت و صنعت‌های دهخدا، سلمان فارسی و حکیم فارابی، اظهار کرد: هنر مدیران، حفظ صنعت نیشکر در شرایط فعلی است چرا که توسعه نیشکر برای خوزستان تولید، اشتغال و امنیت پایدار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان خوزستان با بحران بزرگی به نام خشکسالی رو‌به‌رو است، گفت: این بحران به گفته کارشناسان داخلی و خارجی طی 70 ساله گذشته در کشور بی‌سابقه بوده و مواجه شدن با این بحران در شرایط دمایی خاص خوزستان، وضعیتی مثل دوران دفاع مقدس را ایجاد کرده است.

 مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در شرایط کنونی که دشمنان نظام ما را  تحریم کرده‌اند، حفظ اشتغال و تولید پایدار در استان حکم جهاد در راه خدا را دارد و هر کسی که امروز بتواند مجموعه ای را به صورتی مدیریت کند که  معیشت و اشتغال نیروهای تحت پوشش آن حفظ شود و چرخ اقتصاد استان و کشور بچرخد ثوابی معادل نبرد در جبهه‌های حق علیه باطل را نصیب خود کرده است.

 حاجی‌زاده با اشاره به اینکه آورد سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته با 50 درصد کاهش رو به رو است، بیان کرد: استان‌های بالادست ما دارای یک شرایط فوق بحرانی هستند؛ از این رو وضعیت آبی خوبی نداریم و باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا تمام ظرفیت این استان صرف نیروگاه های برق‌آبی نشود و این امکان فراهم باشد که بتوانیم از سایر انرژی‌ها نیز در استان استفاده کنیم تا امروز  حداقل آب موجود را  برای استفاده در بخش های کشاورزی، صنعت و آب شرب که حق مردم این استان است، هدایت کنیم.

 خوزستان هر 6 ساعت با یک بحران مواجه است

 وی گفت: نیروگاه های برق‌آبی ما نسبت به سال گذشته با حدود 70 درصد کاهش تولید مواجه شده‌اند و صادرات برق به کشورهای دیگر نیز کاملا بسته شده است. توصیه می‌کنم کسانی که تریبون به دست دارند در شرایطی که استان خوزستان هر 6 ساعت با یک بحران مواجه است و بحران‌هایی مثل خشکسالی، آب شرب، کشاورزی و آتش سوزی این استان را در برگرفته، متوجه باشند که مدیریت بحران در این شرایط و در استان خوزستان کار ساده‌ای نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: در این استان برای مدیریت بحران خشکسالی، نسبت به سایر استان‌ها بیشترین جلسات ستاد خشکسالی برگزار شد و بیش از  100 جلسه وابسته به جلسات این ستاد نیز برنامه‌ریزی و برگزار شد تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های موجود برای کنترل بحران خشک‌سالی استفاده کنیم.

 معیشت 100 هزار خوزستانی به نیشکر وابسته است

حاجی‌زاده گفت: مجموعه استانداری خوزستان از کشت نیشکر به دلیل اینکه یک کشت دائمی است و معیشت 100 هزار خوزستانی به آن وابسته است، قاطعانه دفاع می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت مزارع نیشکر نیز باید بهبود پیدا کند، گفت: کشت و صنعت‌های نیشکر در راستای مقابله با بحران بی‌آبی خیلی به ما کمک کردند و برای جلوگیری از خشک شدن مزارع نیشکر  باید یک برنامه زمان‌بندی برای آبیاری این مزارع تدوین شود تا زمان قطعی برق توسط کارشناسان کشت و صنعت نیشکر تعیین شود.

 حاجی‌زاده با ابراز تأثر از مشاهده مزارع در حال نابودی نیشکر بر اثر خشکسالی، گفت: نیشکر سرمایه ملی است اما هم‌اکنون مشاهده می‌شود که ریشه‌های برخی از این گیاهان نیز که آثار سبزی اندکی دارند، آفت زده است و انواع آفت‌ها در زیر گیاه رشد کرده است.

وی تصریح کرد: نیشکر یک گیاه 5 ساله است و وقتی ریشه این گیاه از بین برود تا 5 سال  آینده هیچ محصولی نخواهیم داشت. هنر مدیریت در شرایط بحرانی این است که همه بخش‌ها با هم دیده شود تا هیچ صنعتی به نابودی نکشد و آسیب کمتری متوجه استان شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به مزیت‌های صنعت نیشکر در خوزستان، گفت: تولید، اشتغال و کنترل کانون‌های ریزگرد از مزیت‌های کشت این گیاه در استان است؛ تعداد افرادی که در شرکت توسعه نیشکر اشتغال دارند از تعداد کارکنان شرکت نفت بیشتر است و از این نظر، نیشکر از اهمیت زیادی برای استان خوزستان برخودار است.

وی با اشاره به اینکه کم آبی‌های پیش آمده در آبادان و خرمشهر به دلیل سوء‌مدیریت‌های قبلی رخ داد، گفت: این دو شهر نماد مقاومت و صبوری در برابر دشمنان هستند و به دلیل سوء تدبیر مدیران پس از جنگ آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفتند. ما باید با شجاعت کم کاری‌های خود را بپذیریم و از مردم عذرخواهی کنیم.

 حاجی‌زاده گفت: تأمین آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر از گذشته وعده داده شده بود اما به سرانجام نرسید و امروز پروژه غدیر برای آب رسانی به این دو شهر با موفقیت انجام شد و این نشان از همت بلند نظام جمهوری اسلامی و خادمین مردم در استان خوزستان است که توانستند یک پروژه 100 کیلومتری را در کمتر از ده ماه به انجام برسانند.

نخیلات آبادان و خرمشهر در خطر نابودی هستند

وی  با اشاره به اینکه  نخیلات آبادان و خرمشهر در خطر نابودی قرار دارند، بیان کرد: آبادان و خرمشهر با محصولی به نام خرما زنده است و اگر شوری 22 هزار را در انتهای رودخانه کارون برای آبیاری نخیلات استفاده کنیم، سبب از بین رفتن آنها می شود.

 حاجی زاده گفت: در حال حاضر ذخیره آب  پشت سدها در حال رها سازی است و این حجم آب در زمستان سال گذشته نیز در کارون دیده نشده است. رها سازی آب سدها بر اساس تصمیم استاندار در جلسه ستاد خشکسالی انجام شد تا با این کار بتوانیم آبادان و خرمشهر را  نجات دهیم.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تأکید بر اینکه تمام شرکت‌های بزرگ باید مثل استان‌ اصفهان پای کار بیایند و به کشاورزان معوض کشت پرداخت کنند، گفت: برای پرداخت خسارت به حدود 40  درصد از محصول کشاورزان، به رقمی معادل بالای 100  میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید توسط صنایع و شرکت های بزرگ تامین شود.

 پتروشیمی‌ها نباید از آب کارون استفاده کنند

وی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها نباید از آب کارون استفاده کنند، گفت: در شرایطی که ما برای تأمین آب شرب نیز با مشکل رو به رو هستیم  پتروشیمی‌ها موظف هستند در شرایط فعلی از آب دریا استفاده کنند و در عین حال باید در تأمین اعتبار معوض کشت به کشاورزان نیز کمک کنند.

حاجی زاده مدیریت بین بخشی را راهکاری مهم برای گذار از بحران کنونی دانست و گفت: لازم است تا برای رفع مشکل خشک شدن مزارع نیشکر هماهنگی‌های بیشتری بین مجموعه توسعه نیشکر و سازمان آب و برق وجود داشته باشد تا مشکلات از طریق تعامل حل شود.

منبع:فارس
کد خبر fe9f7c030c4349539b43fc5711bdc730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =