عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به اینکه بدون فراهم کردن زیرساختهای فرهنگی، تبلیغات در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما اثربخشی چندانی نخواهد داشت، گفت: متاسفانه در حال حاضر برنامه‌های ترویج کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان عمدتا از نیمه شب به بعد پخش می‌شوند.

علی شریعتی، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان اسنک و غلات حجیم شده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد صدا و سیما در زمینه حمایت از تولید ملی توضیح داد: برای ایجاد انگیزه در توسعه اقتصاد ملی و پیشرفت قبل از هر امری مردم باید توسعه و پیشرفت را بشناسند. در شرایط فعلی حلقه مفقوده در این بین مفهوم واژه توسعه اقتصادی و مسیر آن است.

وی افزود: رسانه ابزار انتقال هنجارهای فرهنگی و اجتماعی است و می‌تواند حمایت اجتماعی از سرمایه‌گذاری را مشروعیت ببخشد. نقش فرهنگی رسانه به این دلیل پررنگ‌تر می‌شود که از دیرباز اندیشه کهنه و باور قدیمی بسیاری از مردم جامعه ما در تناقض با تفکر سرمایه‌گذاری و ثروت اندونزی بوده است. چرا که در تجربه‌های تاریخی مردم افراد ثروت‌اندوز کسانی بوده‌اند که برای مطامع شخصی و دنیوی خود بر قشر ضعیف‌تر جامعه اعمال قدرت و فشار کرده‌اند اما باید پرسید که آیا ابزار ثروت و سرمایه صرفا عامل انحطاط است؟ یا باید یاد گرفت چگونه با استفاده صحیح، انسانی و اخلاقی در مسیر توسعه بکار گرفته شود.

او با اشاره به اینکه تا زمانی که نیروی کار و کارآفرین افق مشترک نداشته باشند توسعه محقق نمی‌شود، افزود: اگر بنا به مدل‌سازی دینی باشد حضرت خدیجه جزو نمونه‌های اولین و شاخص این فرهنگ‌سازی است زیرا همانقدر رفتار و اخلاق ایشان در پیشبرد اسلام مفید بوده، ثروت وی نیز در مقاطع مختلف نقشی انکارناپدیر در توسعه اسلام داشته است.

عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی در ادامه با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه حمایت از تولید ملی گفت: باید این سوال کلیدی را مطرح کرد که آیا صدا و سیما با وجود این همه نیروی کار، بودجه مناسب و مدیریت متمرکز توانسته در راستای حمایت از تولید ملی و ترویج کارافرینی در کشور گام بردارد؟

وی گفت: به صرف توسعه شبکه‌های کم بازدیدکننده از سوی صدا و سیما کاری از پیش نمی‌رود. چرا دفاتر بین‌المللی صدا و سیما عمدتا برنامه‌های دوربین مخفی کشورهای توسعه یافته را بازپخش می‌کنند و چرا به جای این کار الگوی توسعه و رشد در کشورهای توسعه یافته مورد واکاوی قرار نمی‌گیرد؟

شریعتی افزود: در شرایطی که نیاز به بازگشت سرمایه‌گذاران ایرانی و بین‌المللی داریم صدا و سیما تاکنون چند برنامه در این رابطه ساخته است؟ اخیرا شاهدیم که در اکثر سریال‌ها مشاور نظامی و دینی بکار گرفته می‌شوند که این حرکت نشان از ارجاع کار به کاردان دارد ولی چرا بخش خصوصی و تولیدکنندگان نماینده‌ای در سریالها ندارند. تا کی باید شاهد این باشیم که اکثر افراد ثروتمند نقش منفی یا کارخانه‌داران نقش رانت خوار را بازی کنند؟ چه اشکالی دارد میلیاردرهای ایرانی معرفی شوند و به حرفها، گفته‌ها و درددل‌های آنها گوش داده شود.

عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی افزود: امیدوارم با پخش برنامه‌هایی با هدف ترویج کار و کارافرینی در ساعات پربیننده تلویزیون و نه در برنامه‌های نیمه شب به تحقق شعار حمایت از تولید ملی کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما در سال حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی عملکرد چندانی درخشانی از خود نشان نداد، افزود: به اعتقاد من بدون داشتن زیرساختهای فرهنگی مناسب تبلیغات پی‌درپی هرچند با زرق و برق همراه باشد چندان موثر نخواهد بود.
کد خبر انتقاد از پخش تلویزیونی برنامه‌های کارآفرینی در نیمه شب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =