۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۳
در حالیکه وزیر کشاورزی به واردکنندگان روغن هشدار داده که با دولت هماهنگ باشند وگرنه طبق قانون با آنها برخورد می‌شود، دبیر انجمن روغن‌ نباتی تصریح کرد: نمی‌توان در فصل برداشت واردات را قطع کرد چون تنظیم بازار بر هم می‌خورد اما کارخانه‌ها تضمین می‌کنند روغن خام داخلی را به قیمت مناسب از کشاورزان بخرند.

محمد قبله در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: کارخانه‌های تولید روغن نباتی همواره اعلام آمادگی کرده‌اند که هر قدر دانه روغنی تولید داخل در کشور برداشت شود روغن خام استحصالی آن را به قیمت منصفانه و منطقی که کشاورز متضرر نشود خریداری می‌کند اما آنچه مسلم است اینکه در تامین نیاز کشور به روغن حدود 90 درصد به واردات نیازمندیم و تنها 10 درصد آن از محل تولید داخلی تامین می‌شود.

وی افزود: برای کارخانه‌های داخلی نیز خرید روغن خام از محل تولید داخل به صرفه‌تر و بهتر است چراکه دیگر نیازی به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات واردات از بروکراسی‌های اداری تا تامین ارز مورد نیاز نیست؛ بنابراین هر قدر دولت و کشاورزان بتوانند نیاز تولیدی کارخانه‌های روغن نباتی را تامین کنند این صنایع به خرید از تولید داخل مشتاق‌تر از واردات هستند.

تولید روغن خام تامین کننده نیاز یک ماه کشور است

دبیر انجمن روغن‌ نباتی ادامه داد: در کشور حدود 100 هزار تن روغن خام از محل تولید دانه‌های روغنی تامین می‌شود در حالی که سالانه به یک میلیون و 300 تا 400 هزار تن واردات نیازمندیم و تولید روغن خام در کشور با توجه به نیاز صد تا 120 هزار تنی روغن خام در هر ماه، تامین‌کننده نیاز یک ماه است.

قبله در پاسخ به اینکه آیا می‌توان در فصل برداشت واردات را به طور کلی قطع کرد و راهکاری اندیشید تا از تولید حمایت شود و محصول به قیمت منطقی از کشاورز خریداری شود، گفت:‌ آن قدر فاصله نیاز کشور به روغن خام با میزان تولید آن در کشور زیاد است که نمی‌توان سیاست‌ها و تدابیری اندیشید که در فصل برداشت کلزا (فصل بهار) و فصل برداشت کنجاله سویا (شهریور و مهر ماه) واردات این محصول را قطع کرد چرا که قطع واردات همه دانه‌های روغنی در فصل برداشت کلزا و کنجاله سویا که حدود پنج ماه از سال می‌شود باعث افزایش ناگهانی و غیر منطقی قیمت این محصول در کشور خواهد شد که تنظیم بازار را نیز بر هم خواهد زد.

وی تصریح کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند به خاطر حمایت از تولید داخل که تنها 10 درصد نیاز کشور را برطرف می کند به وارداتی که تامین کننده 90 درصد نیاز داخل کشور است آسیب وارد کند اما مسلما قطع واردات در سه ماه از سال که کلزا برداشت می‌شود و تنها تامین کننده نیاز یک ماه است می تواند کمبود حدود 260 هزار تنی این محصول را در کشور باعث شود که افزایش غیر منطقی قیمت این محصول را در پی خواهد داشت چرا که تولید دانه‌های روغنی در داخل باعث استحصال حدود 100 هزار تن روغن می‌شود که با توجه به نیاز 360 هزار تنی در سه ماه از سال می‌توان به روشنی علت افزایش قیمت این محصول را متوجه شد.

دولت بخشی از هزینه‌های قطع واردات روغن را بپردازد

دبیر انجمن روغن‌ نباتی تاکید کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی و دولت اگر می خواهند از تولید داخل حمایت کنند خود نیز باید بخشی از هزینه‌های این سیاست را پرداخت کنند و همه این بار را بر دوش مردم و مصرف‌کنندگان قرار ندهند.

قبله اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید نقشه راه و برنامه توسعه‌ای دانه‌های روغن و تولید روغن خام در کشور تدوین کند به گونه‌ای که به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کند طی برنامه مدت دار و ثابت خود می خواهد از کجا به کجا برسد نه این که طرح‌هایی مانند طرح طوبا مطرح شود و به شکست بینجامد.

وی ادامه داد: در طرح طوبا به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا با افزایش روغن زیتون در تامین روغن مصرفی کشور بیش از پیش خودکفا شویم اما در ادامه علیرغم صرف هزینه و بودجه‌های هنگفت مشکلاتی بوجود آمد که این طرح را با مشکل مواجه کرد.

دبیر انجمن روغن نباتی تاکید کرد: کارخانه‌های صنعتی تضمین می‌کنند که روغن خام حاصل از تولید داخل را به قیمتی که کشاورزان ضرر نکنند خریداری کنند و علیرغم این که در گذشته شیطنت‌هایی صورت گرفته هر قدر دولت و کشاورزان بتوانند ماده اولیه تولید را برای کارخانه‌ها تامین کنند این صنایع به گرمی از آن استقبال خواهند کرد.

و اما هشدار وزیر کشاورزی به واردکنندگان روغن

به گزارش ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی به افرادی که در کار واردات و توزیع روغن‌های وارداتی در کشور هستند، هشدار داد که برنامه‌های دولت را مد نظر داشته باشند و همکاری و هماهنگی لازم را برای حمایت از تولید داخلی اعمال کنند وگرنه طبق قانون با این افراد برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرد: بیشترین ماده غذایی که نسبت به وارد کردن آن اقدام می‌کنیم روغن است و در برنامه‌ای که تدوین شده سعی داریم که میزان تولید آن را افزایش دهیم.

به گفته حجتی با اجرای برنامه‌های مد نظر در یک دوره 10 ساله می‌توانیم مقدار قابل توجهی از کمبود روغن در کشور را کاهش دهیم و کلیات این طرح به تأیید مسئولان عالی کشور نیز رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سیستم ساز و کار در روغن طوری است که توجهی به تولیدات داخلی در این زمینه نشده و در صدد تغییر این رویکرد هستیم.

وزیر جهادکشاورزی افزود: ما از همین جا اعلام می‌کنیم افرادی که در کار واردات و توزیع روغن‌های وارداتی در کشور هستند برنامه‌های دولت را مد نظر داشته باشند و همکاری و هماهنگی لازم برای حمایت از تولید داخلی را مد نظر داشته باشند وگرنه بر طبق قانون با این افراد برخورد خواهد شد.
کد خبر پاسخ واردکنندگان روغن به هشدار وزیر کشاورزی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =