عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه سموم تقلبی چرخه دفع آفات را مختل و بر کمیت تولید محصولات تاثیر سوء دارد، گفت: تولید محصولات ارگانیک و استفاده از سموم بیولوژیک تنها راهکار کنترل و کاهش مصرف سموم شیمیایی و تولید محصولات سالم است.

محمد باقر شریعتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت نسبت به این موضوع که  استفاده از کود و سموم کشاورزی تقلبی در مزارع نسبت به چند سال گذشته چند برابر شده است هشدار داد وگفت: میزان خسارات وارده  به گیاهان و محصولات تولیدی از ناحیه حشرات و آفات و کودهای تقلبی در این مدت مضاعف شده است چرا که حشرات مضر کم کم به سموم، آن هم از نوع تقلبی مقاومت پیدا می کنند و سم روی آنها تاثیری نخواهد داشت.

نماینده مردم بهبهان، آغاجاری، زیدون ،‌تشان و منصوریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  سم تقلبی چرخه دفع آفات را مختل و بر کمیت تولید محصولات تاثیرات سوء دارد، تصریح کرد: سلامتی از مزرعه می آید نه از داروخانه ها  بنابراین محصولاتی که با استفاده از کود و سموم تقلبی تولید می شود  کیفیت و سلامتی لازم را ندارند و حتی این سموم بر طعم، بو و مزه محصول تاثیر می گذارد.

 قاچاق سموم و کودهای شیمیایی تقلبی در مزارع از علل شیوع انواع سرطان ها

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: مصرف میوه‌ها و محصولات آغشته به سموم تقلبی،  بیماری ها و عوارض غیرقابل جبرانی از جمله انواع سرطان ها را ایجاد می کند و کارشناسان امر مصرف بی رویه کودها و سموم تقلبی و غیر تقلبی را یکی از مهمترین علت های شیوع سرطان در کشور می‌دانند.

شریعتی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته دنیا سالهاست که مصرف سم و کود شیمیایی اعم از تقلبی و غیر تقلبی به صورت قابل توجهی کاهش یافته است، تصریح کرد: روند رو به رشد استفاده از این سموم هنوز در ایران ادامه دارد و قاچاق سموم و کودهای شیمیایی تقلبی به این معضل که سلامت مردم را هدف قرار داده دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: استفاده از سموم و کودهای تقلبی باعث شده که گیاه از چرخه رشد طبیعی عقب بماند و زودرس وارد مرحله زایش شود که این  وضعیت باعث معیوب به بار آمدن محصولات شده و محصول تولیدی علاوه بر ناسالم بودن از لحاظ اقتصادی هم برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و حتی ممکن است به خروج  تولید کننده از چرخه تولید منجر بشود.

عودت محصولات کشاورزی صادرشده به علت داشتن  نیترات بالا


شریعتی با یادآوری اینکه به علت نبود مدیریت صحیح و  مصرف بیش از حد استاندارد  سموم و کودهای شیمیایی و نیترات بیش از حد مجاز موجود در محصولات تولید شده باعث شده است اخیرا پیاز و سیب زمینی صادر شده  به کشورهای همسایه عودت داده شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: دلایل متعددی برای بی کیفیتی کودها و سموم کشاورزی در ایران وجود دارد که شاید مهمترین آنها توجه شرکتهای سازنده به پایین آوردن هزینه های تولید و عدم استفاده از مواد اولیه با  کیفیت و تکنولوژی صنعتی و فناوری پایین تولید کودها و سموم کشاورزی باشد.

شریعتی با یادآوری اینکه در ایران از سالها قبل یارانه سموم کشاورزی حذف شده است، گفت: از فایده های این کار کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی و همچنین بهبود نسبی کیفیت سم و کود تولید شده در کارخانجات داخلی  است.

وی ادامه داد: بهتر است در هر منطقه از ایران، اعتبار آزاد شده از محل آزادسازی یارانه‌های سموم و کودهای دولتی بخش کشاورزی در اختیار صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار داده شود تا این صندوقها با انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی بتوانند از پول بیت المال استفاده بهینه ای کنند.

 شریعتی تصریح کرد: به علت کافی نبودن مدیریت مبارزه با آفات، مصرف بی رویه و بیش از حد این سموم موجب بروز مشکلات و مسائل عدیده ای در مورد مسائل زیست محیطی، مسمومیت‌های حاد مزمن، ازدیاد ناباروری، جهش ژنتیکی، دیابت زودرس، اثر روی جنین، به وجود آمدن انواع مقاومت ها در ‌آفات، بیماری ها و علف های هرز و بروز آفات جدیدی که قبلا اهمیت کمتری داشته اند و نهایتا  بر هم خوردن تعادل طبیعی اکوسیستم ها شده است.

تولید محصولات ارگانیک راهکار کنترل و کاهش مصرف سموم


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تاثیرات مخرب مصرف کودها و سموم تقلبی با ورد این سموم به آبهای جاری، رودخانه و سیلابها  در آینده، تصریح کرد: از بین بردن لایه اوزون یکی دیگر از آثار منفی مصرف بیش از حد سموم است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه درمان و خلاصی جامعه از آسیب‌های بکارگیری سموم، کاشت و داشت و برداشت محصولات ارگانیک و استفاده از کود و سموم بیولوژیک که نوید غذای سالم برای جامعه سالم را می‌دهد، است.
کد خبر سموم تقلبی چرخه دفع آفات را مختل و بر کمیت تولید محصولات تاثیر سوء دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =