شاهرخ رمضان نژاد- رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی

نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، موادغذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته موسوم به ایران اگروفود، همه ساله در در ایران با شرکت واحدهای تولیدی مربوطه داخلی و خارجی برگزار می‌شود. آغاز برگزاری این نمایشگاه به سال 1372 برمی‌گردد و تاکنون 21 بار این جشنواره صنعتی–کشاورزی در ایران به نمایش درآمده است. در بخش کشاورزی و حتی در سطح کلی اقتصاد کشور این نمایشگاه یک رویداد مهم از دستاوردهای صنعتی کشور در عرصه صنایع غذایی و تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی تلقی می‌شود. امسال نیز به همت شرکت سهامی نمایشگاه های بین‌المللی از تاریخ 9 تا 12 خرداد به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های دائمی کشور برگزار و طی آن آخرین دستاوردهای ایران و چند کشور خارجی در این زمینه به نمایش گذاشته شد. به عبارت دیگر برگزاری این نمایشگاه سنجه و شاخصی از میزان توسعه یافتگی و پیشرفت در امر صنعت غذا و مکانیزاسیون در کشاورزی است. گویاتر اینکه سنجه‌ای از میزان توسعه یافتگی کشاورزی کشورهای شرکت‌کننده.

یکی از ویژگی ها و مولفه‌های این دوره نمایشگاه، شرکت وزیر جهادکشاورزی علیرغم تراکم کاری پس از برگشت از فرانسه بود - توجهی که طی سال های گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود- که در این میان بازدید وزیر جهادکشاورزی از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، دیدار و گفتگو با صاحبان صنایع این بخش، علاوه بر اینجاد فضای گرم و صمیمی در نمایشگاه از جنبه‌هایی دیگر نیز دارای اهمیت است:

رابطه "کشاورزی" و "صنعت" همواره مورد بحث و حتی مناقشه بوده است. برخی ها کشاورزی را مقدم بر صنعت دانسته و توسعه کشاورزی را در اساس مستقل از صنعت ارزیابی می‌نمایند. در مقابل برخی، دیگر توسعه کشاورزی را بدون تکانه‌های صنعتی فاقد عناصر لازم و کافی می‌دانند.

به تدریج این واقعیت روشن گردیده گرچه کشاورزی از جنبه قدمت و همچنین مرحله‌بندی تولید، بر صنعت تقدم دارد، اما در نهایت این صنعت است که آن را تحت فشار گذاشته و زمینه‌های دگرگونی و رشد کشاورزی را فراهم می‌نماید. برحسب این واقعیت، کشاورزی پیش از اینکه راه دگرگونی را از درون خود بیاید، تا حدود زیادی به میزان توسعه یافتگی صنعت وابسته است.

بازدید وزیر جهادکشاورزی از این نمایشگاه (به رغم محدودیت‌های زمانی) در راستای قوت بخشیدن به این پارادایم فکری توسعه است و میزان توسعه یافتگی صنعت شاخصی برای اندازه‌گیری توسعه یافتگی کشاورزی است. برای تحقق توسعه در کشاورزی،صنعت نیز به اندازه تکامل عوامل تولید کشاورزی (مانند بهره‌وری نیروی کار، افزایش تقسیم کار، بهره‌وری سرمایه، آب و زمین) مهم و اساسی است. بنابراین توسعه صنعتی و حتی صنایع غیرکشاورزی می‌تواند در جهت توسعه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد. چه رسد به صنعت مربوط به کشاورزی. از آنجا که "هم پیوندی" صنعت و کشاورزی برکسی پوشیده نیست، لذا ارتقای این دو می‌تواند به افزایش تقسیم کار در کشاورزی، افزایش بهره‌وری، هدایت سرمایه به سمت و سوی کشاورزی، بهبود کیفیت محصولات، تسهیل در بازار رسانی محصولات، کاهش ضایعات و... منجر گردد.

امید است در سال های آتی شاهد برگزاری هرچه باشکوهتر این نمایشگاه عظیم و همینطور بازیابی نقش وزارت جهادکشاورزی در بهبود برگزاری آن باشیم.
کد خبر شاهرخ رمضان نژاد هم‌پیوندی صنعت و کشاورزی نمایشگاه اگروفود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =