جمعیت کشور ایران هم اکنون از بیماری های همچون قلبی - عروقی، گوارشی و اضافه وزن رنج می برد که بخشی از این بیماری ها ناشی از مصرف مرغ با وزن غیراستاندارد بیش از 2 کیلوگرم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یکی از عادت های نامناسب مصرف کنندگان گوشت مرغ در داخل کشور، تمایل به خرید مرغ سنگین با وزنی در حدود 2 کیلوگرم و بیشتر است و این در حالی است که وزن استاندارد مرغ مصرفی در بازارهای جهانی بین 900 تا 1300 گرم می باشد.

هر چقدر وزن مرغ از میزان استاندارد بیشتر باشد، کیفیت گوشت آن کاهش و چربی بیشتری در اطراف حفره شکمی در ورودی قفسه سینه و سایر قسمت های آن جمع می شود و از سوی دیگر علاوه بر افزایش مصرف دان بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری نیز می شود.

طبق گفته کارشناسان صنعت طیور، اضافه وزن مرغ گوشتی، نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه سالانه نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند که این به جزء هزینه های بهداشتی و درمانی است که مصرف کننده به دلیل چرب بودن لاشه مجبور به پرداخت آن می شود و معمولا در سبد هزینه های خانوار دیده نمی شود.

همچنین از سوی دیگر مرغداران و نیز کشتارگاه های صنعتی طیور نیز برای فروش و بازار پسندی بهتر محصولات خود سعی دارند تا این خواسته مشتریان را حتی با اتلاف هزینه و طول دوره پرورش بیشتر برآورده کنند؛ در صورتی که استانداردهای جهانی چنین توصیه ای نمی کنند.

عضو نظام دامپزشکی استان فارس، کاهش چربی لاشه و ارتقاء کیفیت غذا، کاهش طول دوره پرورش، کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها، کاهش هزینه های تولید(افزایش رقابت پذیری صنعت و جذب بازار های منطقه و صادرات)، بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش مرگ و میر طیور، کاهش مصرف سوخت و امکان افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی را از مهمترین مزایای تولید و مصرف مرغ گوشتی با سایزهای استاندارد جهانی عنوان کرد.

حسین پرونده با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد جامعه از چاقی رنج می برند و بیش از 40 درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی - عروقی است گفت: طی سالهای اخیر مقاومت به آنتی بیوتیک ها نیز مشکلات فراوانی را برای مردم کشور ما ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: معتقدم که فرهنگ سازی مصرف مرغ گوشتی استاندارد در جامعه، در کاهش ریسک های واحدهای تولیدی کشور نیز موثر است، به طوری که امروزه با توجه به پتانسیل ژنتیکی فراهم شده برای سویه هایی جدید مرغ گوشتی، در صورت رعایت نکات متعدد مدیریت تغذیه، بهداشت، واکسیناسیون و غیره امکان کاهش طول دوره پرورش و در نتیجه کاهش مصرف دان به ازای هر کیلو گرم گوشت تولیدی، کاهش مصرف داروهای مختلف از جمله آنتی بیوتیک ها، افزایش کیفیت لاشه، فراهم شدن بستر لازم برای صادرات گوشت مرغ، کاهش تلفات واحدهای مرغداری و غیره فراهم می شود.

وی افزود: متاسفانه کشور ما به دلیل تولید مرغ گوشتی با وزن بالا در صادرات نیز با مشکلاتی مواجه است، به طوری که در حوزه خلیج فارس نیز مرغ با وزن استاندارد بین 900 تا 1300 گرم مصرف می شود و همین امر باعث شده تا تولیدات ایران مورد پسند در بازارهای منطقه و جهان نباشد.

پرونده گفت: در این راستا برای رفع این مشکل، تحقیقی برای تعیین وزن و سن بهینه پرورش مرغ گوشتی در واحدهای مرغداری استان فارس و همسو با آن انجام بسترسازی لازم در سطح جامعه برای اصلاح الگوی مصرف نیمچه گوشتی انجام شد که در این تحقیق تعدادی از واحدهای پرورش دهنده طیور گوشتی به صورت داوطلبانه به پرورش مرغ در بازه زمانی 35 تا 40 روزه و میانگین وزن نهایی استاندارد شده اقدام کردند.

به گفته پرونده، این واحدها در طول یک سال(با توجه به فصول مختلف) با اطلاعات مشابه در سایر واحدهای مشابه که به روش معمول و در بازه زمانی 48 تا 56 روز اقدام به پرورش طیور می کردند، مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت که نتایج طرح حاکی از آن است که میزان و راندمان تولید گوشت مرغ در واحدهای با طول دوره پرورش کمتر به مراتب بهتر از پرورش به شیوه معمول در کشور است، همچنین کاهش میزان بروز بیماریها و وقوع تلفات نیز در تولید به این شیوه ها قابل توجه می باشد.

وی اضافه کرد: در واقع با کاهش دوره پرورش به 35 روز می توان علاوه بر افزایش تعداد دفعات جوجه ریزی میزان جوجه ریزی را نیز از تعداد 12 جوجه در هر مترمربع به 18 جوجه در هر مترمربع افزایش داد که این مهم افزایش تقریبا دو برابری تولید را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بنابراین برای دستیابی به این مهم باید فرهنگ مصرف مرغ گوشتی با وزن 1300 گرم در مردم نهادینه شود تا تولید کنندگان نیز تمایل بیشتری برای پرورش به این شیوه داشت باشند.
کد خبر وزن استاندارد مرغ 1300 گرم است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =