مجید دهقانشعار، سفیر جدید و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و علی فریدونی، قائم مقامش، راهی مقر ماموریت خود در رم شدند.

پس از انجام هماهنگی های اداری و دیپلماتیک لازم، سفیر جدید و قائم مقام وی با حضور در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از امروز راهی این سازمان شدند تا فصل جدیدی از مناسبات دوجانبه میان ایران و سازمان فائو رقم بخورد.

بنابراین گزارش، با این اعزام و به دنبال اظهارات سرج ناکوزی در آیین تقدیم اعتبارنامه خود به محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در واقع از امروز می توان انتظار داشت تا با استقرار نمایندگان مدنظر دو وزارت جهاد کشاورزی و امور خارجه در مقر این سازمان در رم، زمینه‌های همکاری و کمک‌های فنی تازه به ایران در موضوع توسعه پایدار کشاورزی شتاب محسوسی پیدا کند.

بر پایه این گزارش، آغاز این فصل از همکاری های دوجانبه بین المللی در حالی رقم می خورد که با توجه به ظرفیت‌های ایران، می توان با مشارکت افراد ذی‌صلاح و سازمان‌های همکار، برای حل مشکلات بر اساس اصول علمی، برنامه‌ریزی هوشمندانه و مدبرانه ای کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا و بر اساس اطلاع از برخی مذاکرات نماینده جدید فائو در ایران و سفیر جدید ایران در فائو، برای پنج سال آینده رویکرد و نگرش‌ جدیدی در دستور کار قرار گرفته است که گفته می شود جایگزینی "برنامه محوری" با روش گذشته "پروژه محوری"، یکی از آن هاست.

کما اینکه بر اساس همین گزارش، ناکوزی نیز در دیداری با وزیر جهاد کشاورزی به این موضوع اشاره کرد که همکاری‌های آینده به افزایش بهره‌وری و توجه به چرخه ارزشی محصولات کشاورزی و توسعه پایدار توجه دارد و موضوع‌های دیگری همچون کشاورزی ارگانیک که بر بازاریابی تأکید می‌کند در کنار توجه به کمبود منابع آب و کشت گلخانه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی آن را پیگیری می‌کند، می تواند در دستور کار فصل جدید همکاری های ایران و فائو قرار بگیرد.
در واقع از آنجا که فائو یک سازمان مالی نیست، اما به دلیل توان فنی و تخصصی بالا می تواند دانش نوین کشاورزی را در اختیار ایران بگذارد تا حرکت سریع ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه به سمت توسعه پایدار آغاز شود و ایران نیز قابلیت‌هایی دارد که این سازمان خواهد توانست آن را به عرصه‌های جهانی معرفی کند.



درحالی با استقرار دهقانشعار، سفیر جدید ایران و فریدونی قائم مقام وی در نمایندگی ایران در فائو باید چشم انتظار اخبار تازه ای از مراوده های علمی و اقتصادی دو کشور بود که ناکوزی سفیر فائو در ایران، هنگام تقدیم استوارنامه خود به محمود حجتی " تعهد داد که ایران را به سمت توسعه پایدار حرکت خواهد داد." و در همین راستا نیز طی دیدار هایی که داشت مشکلات را به صورت فرموله ‌شده از معاونان وزیر جهاد کشاورزی دریافت کرده است.
در حالی اعزام امروز سفیر جدید ایران و قائم مقام وی به فائو مهم می شود که براساس اخبار دریافتی، داسیلوا، دبیرکل فائو برای تجدید دیدار با وزیر جهاد کشاورزی و تقویت دفاتر نمایندگی در ایران، پیش از عید نوروز 1394 خورشیدی به ایران سفر می‌کند و به طور قطع طی سه ماهه پیش رو، هماهنگی های نهایی کارشناسی برای دیداری با دستاوردهای دوجانبه به عمل خواهد آمد.

لازم به ذکر است که علی فریدونی، نیز به عنوان رییس سازمان سابق جهاد کشاورزی نمونه استان خراسان (در دوره قبل وزارت محمود حجتی و پیش از تقسیم استانی به 3 استان)، عضو سابق انجمن گیاه‌پزشکان آمریکا و رئیس سابق بخش تحقیقات جنگل و مرتع که داراری سوابق علمی و اجرایی دیگری ر بخش کشاورزی نیز است، دهقانشعار را در این ماموریت همراهی می کند.

پیش از این و از دی ماه 1390 خورشیدی، سیدامین‌الله تقوی مطلق به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ماموریت این مسوولیت را به عهده داشت.

کارنامه علمی و اجرایی سفیر جدید و نماینده دائم ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)

* دارای لیسانس ترویج و آموزش کشاورزی

* فوق‌لیسانس فیزیولوژی بذر و دکترای تکنولوژی بذر

* عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

* مسئول بخش تحقیقات تکنولوژی بذر مؤسسه تحقیقات چغندرقند کشور و سپس ریاست این مؤسسه

* مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی

* مشاور در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)

* بنیانگذار مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور در سال 1383 خورشیدی

* عضویت در کمیته راهبردی و مسئول کارگروه انتقال دانش فنی در خاورمیانه و شمال آفریقا

* ریاست مرکز خدمات انجمن بین‌المللی بذر نیوزیلند

* عضویت هیئت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

* صاحب سه اختراع ثبت‌شده توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه‌های دستگاه تمام اتوماتیک درجه‌بندی بذر، فناوری پلت کردن بذر و دستگاه پوشش و پلت کردن

* کاندید سازمان فائو برای جایزه جهانی سلامت غذایی در سال سال 2005 میلادی به پاس مقالات بی‌شمار در زمینه تکنولوژی بذر

*ریاست دوره‌ای انجمن بین‌المللی زیتون در سال2007

منبع:ایانا
کد خبر 028bbe9338e14ae8b737138b8ca452bd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =