محمود حجتی نجف آبادی در تاریخ 1334/7/17 در شهرستان نجف آباد در خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حجتی نجف آبادی از علماء این شهر و مورد وثوق مردم بود. حضور علماء بزرگ و روشن ضمیر در آن شهرستان موجب ایجاد روحیه انقلابی در مردم گردیده بود، لذا جو مذهبی حاکم بر خانواده ایشان در کنار مردم انقلابی نجف آباد موجب گردید که نامبرده از ابتدای سنین نوجوانی در صف انقلابیون قرار گیرد.

ایشان دروس ابتدایی و دبیرستان را در این شهرستان به پایان رساند. در سال 54 وارد دانشگاه کار که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، گردید و در سال 66 از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند.

آقای محمود حجتی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی به استان چهارمحال بختیاری به یاری مردم صبور و شجاع آن سامان شتافت و پس از آن بعنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی اصفهان مشغول به کار گردید.

در سال 1364 بعنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی منصوب گردید.

با وقوع جنگ تحمیلی در سال 59 و با حضور مستمر در جبهه های جنگ علاوه بر کمک به راه اندازی ستادهای پشتیبانی مهندسی جنگ، خود بعنوان یک جهادگر در کنار رزمندگان همواره در عملیاتی مختلف در جبهه های نبرد حضور یافته و کارنامه درخشانی را در آن دوران از خود به جای نهاد.

نکته جالب توجه اینکه خانواده حجتی جزو خانواده های است که همه بستگان از ابتدا تا آخر جنگ تحمیلی در جبهه های نبرد حضور داشته اند، آنها تعداد زیادی شهید در راه دفاع مقدس به پیشگاه خداوند متعال تقدیم داشته اند.

پس از پایان جنگ تحمیلی در سال 1368 بعنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب و تا سال 1373 منشاء خدمات ارزشمندی برای مردم محروم آن سامان گردید.

سال 1373 بعنوان مجری طرح سد کرخه مسئولیت اجرای این پروژه بزرگ ملی را عهده دار و با هدایت کارشناسان و پیمانکاران این پروژه تاثیر گذار را به انجام رساند.

در سال 1376 تا سال 1379 تصدی وزارت راه و ترابری را عهده دار شد که کارنامه سالهای مذکور نشانگر توفیق ایشان در عرصه آبادانی کشور می‌باشد.

در سال 79 قانون ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی در مجلس شورای اسلامی به تصویب و به دولت ابلاغ گردید. ادغام این دو وزارتخانه با وظائف گسترده با بیش از 80هزار نفر نیروی انسانی آنهم با پراکنش در نقاط مختلف از مرکز کشور تا دهستان‌ها و روستاها در حقیقت بزرگترین ادغام تشکیلاتی دولت پس از انقلاب اسلامی است.

اهمیت این ادغام وقتی بیشتر نمایان می شود که هر یک از این دو وزارتخانه به نوعی مسئولیت قسمتی از تامین غذا را در کشور بعهده دار بودند و لذا هر گونه تنش در ایجاد وزارتخانه جدید آنهم با دیدگاه‌های متفاوتی که در بین نیروهای انسانی دو وزارتخانه وجود داشت می‌توانست تامین غذای کشور را با مشکل مواجه سازد. لذا حضور فردی با سابقه روشن و انقلابی و با توانمندی در عرصه مدیریت کشور برای ایجاد وزارت جهاد کشاورزی امری اجتناب ناپذیر بود. به این منظور آقای مهندس حجتی با داشتن این ویژگی ها از طرف دولت به مجلس معرفی و با رأی مجلس شورای اسلامی مسئولیت این مهم را عهده دار گردید.

علیرغم اینکه بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که مراحل اجرای ادغام، این وزارتخانه بزرگ را با چالش مواجه و امور تولید به رکود بکشاند لیکن با مدیریت بسیار مناسب و استفاده از توان بالقوه هر دو وزارتخانه این مهم بدون چالش انجام و بعنوان الگویی برای ساماندهی تشکیلات کشور شناخته شد.

در دوران پنجساله تصدی ایشان بر وزارت جهاد کشاورزی که با انسجام و همکاری نیروهای متعهد و متدین و متخصص همراه بود بخش کشاورزی از رونق چشمگیر برخوردار گردید.

تولید اکثر محصولات اساسی با رکورد بی‌سابقه مواجه گردید و خودکفایی گندم در تاریخ کشور بعنوان افتخار بزرگ برای مدیریت کلان کشور به ثبت رسید. به‌لحاظ ساختاری نیز بخش کشاورزی در این دوران در مجموعه مدیریت نظام ارتقاء قابل توجه یافت.

امروز اکثر کارشناسان دوران تصدی جناب آقای مهندس حجتی در بخش کشاورزی بعنوان دوران طلایی این بخش ارزیابی می‌کنند.
کد خبر 047c3b8512be42aa82f879db482971ff

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =