در حالی که سفیر ایران در عراق از صادرات خودرو به عراق و پذیرش خودروهای ایرانی در این کشور اظهار رضایت کرد، عسگراولادی نسبت به تشکیلات فعلی اتاق ایران و عراق معترض شد و از اینکه هیچ بازاریابی جدیدی در عراق صورت نگرفته گلایه کرد.

حسن دانایی‌فر در چهل و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در زمینه خودرو صادرات خوبی به عراق داریم و بازار عراق خودروهای ایرانی را پذیرفته که البته مشکلات بروکراسی در داخل این کشور وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیون عراقی به ایران سفر کنند، اظهار کرد: زمینه‌های خوبی برای کار اقتصادی و گردشگری وجود دارد که البته از این میزان گردشگر حدود 20 درصد برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

دانایی‌فر با بیان این‌که حدود 4.2 میلیارد پروژه در عراق وجود دارد که در دو سال و نیم گذشته تقریبا 400 میلیون دلار بود، گفت: در حال حاضر شرکت‌های ما 32 پروژه برنده شدند و به علت این‌که بودجه مصوب نشد عملا آنها واگذار نشد که امیدواریم در سال آینده مصوب شود. چراکه همه این مباحث می‌تواند باعث افزایش در خدمات فنی و مهندسی شود.

سفیر ایران در عراق با بیان این‌که در بخش بازرگانی اقدامات قابل توجهی در دو بخش کالا و انرژی داریم، اظهار کرد: سالانه 1.3 میلیارد دلار صادرات برق داریم. چون طرف عراقی به این میزان صادرات نیاز دارد و به‌طور کلی در بخش فرآورده‌های نفتی و برق حدود 2.1 میلیارد دلار صادرات به عراق داریم. در بخش غیرانرژی به دلیل اختلافاتی که در آمار ما و گمرک کشور ایران و کشور عراقی وجود دارد تقریبا هفت میلیارد دلار در سال، کالا به عراق صادر می‌کنیم.

دانایی‌فر در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در زمینه‌ لبنیات 700 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم، گفت: شرکت‌های لبنی ایرانی سیستم توزیع مناسبی در عراق گذاشته و توانستند موفق عمل کنند و ماندگار شوند و با توجه به این‌که حدود یک دهه از راه‌اندازی سیستم می‌گذرد، توانسته به خوبی عمل کرده و موفق باشد.

وی تاکید کرد: معتقدیم به نسبت تقاضا و ظرفیتی که در داخل عراق وجود دارد نتوانستیم وظایف خودمان را در زمینه‌ خدمات فنی - مهندسی و بازرگانی انجام دهیم و می‌توان گفت به نسبت ظرفیتی که در بخش فنی و مهندسی داریم فاصله‌ زیادی وجود دارد.

سفیر ایران در عراق بازار این کشور را کاملا مصرفی دانست و تاکید کرد: عراق پول کافی در اختیار دارد. از طرفی با توجه به مصرفی بودن این کشور زمینه‌ فعالیت بسیاری وجود دارد که باید موانع کار در این زمینه شناسایی شود و فعالیت‌های مرتبط توسعه یابد.

دانایی‌فر تاکید کرد: یکی از پیچیده‌ترین و حجیم‌ترین پرونده‌هایی که داریم بحث با عراق است که باید با هم هم‌اندیشی کنیم و راهکارهای مورد نیاز را در این زمینه بیندیشیم. چون روابط سیاسی که امروز با عراق داریم بسیار نزدیک است و همگرایی و گرایش در توده مردم عراق هیچ‌گاه به اندازه امروز نسبت به جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

در حاشیه این مراسم اسدالله عسگر‌اولادی، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران ضمن اعتراض به تشکیلات فعلی اتاق ایران و عراق تاکید کرد: هیات‌های تجاری که به عراق سفر می‌کنند باید راهکارهای لازم را در زمینه‌ توسعه روابط پیدا کنند اما هیچ بازاریابی جدیدی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی تهران باید اعزام هیات‌های جدید را برای توسعه روابط در کنار برنامه‌هایش قرار دهد چون ما می‌خواهیم بازارهای عراق را در اختیار داشته باشیم.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: فی‌مابین ایران و عراق و تجار قرار‌داد‌های تنظیم شده و مشارکت‌ شده نداریم که اتاق بازرگانی تهران می‌تواند کمک‌های مورد نظر را در این زمینه انجام دهد چون عراق خریدار قطعی برای بسیاری از کالاهای ایران است.

منبع:ایسنا
کد خبر 04f85d755acd4b359335971059df24a6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =