وزیر جهاد کشاورزی در صبحانه کاری با اتاق بازرگانی ایران و فعالان بخش خصوصی در موضعی صریح و صادقانه ضمن دفاع از هویت محصولی غذایی به نام MDM یا همان ماده غذایی موسوم به خمیر مرغ در ایران، از برخورد و عزل خاطیان مسوول در شرکت پشتیبانی امور دام در توزیع بیش از کشش بازار محصول مرغ به بازار خبر داد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: آنچه تاکنون در حوزه بازرگانی اتفاق افتاد، چیزی است که خودمان برای خودمان ایجاد کرده‌ایم و باید مسیر اشتباهی را که رفته‌ایم، برگردیم.

وی گفت: تغییرات اقلیم و خشکسالی اگر چه تأثیر به سزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد، ولی آنچه که بیشتر از همه ما را متأثر کرده و می‌کند، بی‌برنامگی است، چرا که هزاران سال است که مردم کشور ما با همین شرایط اقلیمی کار کرده‌اند، ولی چه شده که در دو، سه دهه اخیر اتفاقات خاصی افتاده است.

وزیر جهاد کشاورزی به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اشاره کرد و اینکه این مسئله کم آب شدن زمین‌ها را دو چندان می‌کند.

حجتی گفت: گفته می‌شود 50 تا 60 میلیارد مترمکعب از سفره‌های زیرزمینی آب برداشت می‌کنیم که 10 تا 20 میلیارد بیشتر از کشش طبیعی این سفره‌هاست و باید شرایط را تغییر داد. در کنار آن آب کشاورزی در ایران گران‌ترین آب در دنیاست و 90 درصد محصولات کشورمان با آبیاری تأمین می‌شود، در حالی که در دنیا این رقم 30 درصد است.

ما مسئولان باید پاسخگوی بهره‌وری پایین کشاورزی باشیم

وزیر جهاد کشاورزی با طرح این پرسش که باید پرسید چرا بهره‌وری در عرصه کشاورزی پایین است، خاطرنشان کرد: ما مسئولان باید پاسخگوی این مسئله باشیم، چرا که از دی ماه گذشته تا امروز 10 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تأمین و بهبود مصرف آب کشاورزی اختصاص داده شده که کمتر زمانی این گونه بوده است.

حجتی با بیان اینکه بودجه ردیف سیستم‌های نوین آبیاری از 300 میلیارد تومان به 1300 میلیارد تومان رسیده است، افزود: نحوه چگونگی کشت، تجهیز زمین، استفاده از سیستم‌های تحت فشار و آبیاری نوین و استفاده از دانه‌های مقاوم به کم‌آبی و زودرس در راه را در دستور کار داریم.

وی با انتقاد از اینکه کشور ما واردات محور است، افزود: در صادرات محصولات کشاورزی هم نمی‌توان چندان ثبات داشت، چرا که به محض آنکه تولید محصولات کشاورزی در کشور کاهش می‌یابد، درهایمان را می‌بندیم و صادرات نداریم که خود تبعات زیادی در پی دارد.

وزیر جهاد کشاورزیبا بیان این که حتی اگر برخی کارها به بخش خصوصی یا صنف مربوطه واگذار شود باز برخی مشکلات به طور طبیعی وجود دارد، اضافه کرد: کما اینکه این اتفاق در خصوص تخم‌مرغ افتاده است و مسئولیت آن را واگذار کرده‌ایم، ولی مشکل هم داریم که طبیعت کار است.

حجتی اختصاص یارانه صادراتی را عاملی برای تزریق محصولات مازاد کشاورزی از جمله تخم‌مرغ به بازار دنیا عنوان کرد و گفت: حتی می‌توانیم بخشی از تخم‌مرغ تولیدی که کمتر قابل نگهداری است را تبدیل کرده و در فرصت مناسب صادر کنیم که البته زمان، سرمایه‌گذاری و فشار خاص خود را می‌طلبد.

دستور توبیخ و عزل خاطیان شرکت پشتیبانی امور دام

وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به اینکه برخی از مشکلات موجود به بدنه جهاد کشاورزی هم برمی‌گردد، گفت: در مورد موضوع های اخیر به شرکت پشتیبانی امور دام، دستور توبیخ و حتی عزل مسئول این کار داده شده؛ چرا که به هر دلیلی صد تن مرغ بیشتر در بازار عرضه شده است و اکنون قیمت آن به شدت کاهش یافته است.

وی همچنین در مورد زمان‌بر شدن صادرات لبنیات و محصولات آبزی به روسیه اینگونه توضیح داد که شخصاً با وزیر کشاورزی روسیه صحبت کردم و بر این موضوع اصرار ورزیدم که آنها گواهینامه اروپایی‌ها را که برای محصولات ما صادر شده بپذیرند، اما ‌آنها اصرار کردند که باید کارشناسان خودشان بررسی کنند و اکنون قرار است تا 10 نوامبر تیم روس به ایران اعزام شوند.

حجتی به مسائل پشت پرده برای صادرات مواد لبنی به روسیه هم اشاره‌ای کرد و گفت: به دلایل ناگفته پس‌زدگی‌هایی در بازار روسیه داریم، ولی به هرحال در حال پیگیری برای صادرات هستیم، البته برای صادرات سبزی و صیفی مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد وضعیت قانون انتزاع و اینکه چه بخش‌هایی در زیرمجموعه جهاد کشاورزی قرار دارد گفت: در بخش صنایع غذایی هنوز قدمی برنداشته‌ایم و بر اساس روال سابق صنایع کوچک غذایی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و صنایع بزرگ در اختیار وزارت صنعت است، در مورد صنایع تبدیلی و بلافصل نیز باید با وزیر صنعت به نتیجه رسیده و موضوع در دولت تصویب شود.

حجتی همچنین در مورد موضوع های مطرح شده اخیر در خصوص خمیر مرغ گفت: ممکن است برخی در مورد این موضوع سلیقه‌ای صحبت کند، اما خمیر مرغ از نظر ما یک محصول است، به ویژه آنکه با بحث بسته‌بندی شدن محصولات، تولید خمیر مرغ افزایش یافته است و ملاک عمل با تأیید وزیر بهداشت نظر دامپزشکی است و امیدواریم بدون حرف کار را پیش ببریم و خمیر مرغ را به عنوان محصول بشناسیم.

منبع:ایانا
کد خبر 665298723e344dc1a42b33a82f93a0ff

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =