۰ نفر
۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
بازار داخلی برنج احتیاج به تنظیم دارد، به همین دلیل هم دولت، واردات این محصول را ممنوع کرده است. البته قبل از ممنوعیت هم واردات این محصول نسبت به سال های قبل کاهش داشته است.اما بررسی آمار واردات این محصول در سال های گذشته، نشان از روند رو به رشد آن دارد.

به گفته محمدرضا صفا ، نایب رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، واردات برنج طی سال‌های گذشته آنقدر بود که هیچ‌یک از کارشناسان نمی‌توانستند معیار مشخصی برای تنظیم میزان تولید داخلی و واردات آن پیدا کنند. چراکه علی‌رغم اختلاف‌نظر‌های فراوان بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای میزان سرانه مصرف داخلی برنج (36 یا 45 کیلوگرم) هر ساله واردات برنج روند سعودی داشت؛ به گونه‌ای که در پایان سال گذشته بیش از دو میلیون تن برنج وارد شد اما امسال علی‌رغم تولید حدود دو میلیون و 300 هزار تنی برنج، واردات آن 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

به گفته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، سالانه نیازمند ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور هستیم که اگر حمایت از تولید داخل به خوبی انجام شود نیازی به خرید برنج خارجی نبوده و می توان جلوی واردات آن را بگیریم. حتی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت هم گفته است، براساس قانون تنها راه جلوگیری از واردات بهره‌گیری از ابزاری به نام تعرفه واردات است، اما وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از راه‌هایی مانند ثبت سفارش در زمان‌های معین این امر را کنترل کند.

البته در حالی دولتی ها صحبت از حمایت از تولید داخلی می زنند که مجلسی ها از قیمت خرید تضمینی برنج شکایت دارند. به گفته حسین نیازآذری، عضو کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس، قیمت خرید تضمینی برنج برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

به این ترتیب، اگر قرار باشد، قیمت تضمینی خرید این محصول کم باشد، برای تولید کننده نمی صرفد و در نهایت دولت برای برطرف کردن نیاز کشور، مجبور به واردات خواهد شد.

اما به هرحال، بررسی آمار واردات برنج و مقایسه آن با سال های گذشته، نشان از تلاش دولت یازدهم و کاهش واردات این محصول برای حمایت از تولید کننده داخلی دارد. براساس آمارهای واردات و صادرات محصولات اتاق بازرگانی،  برنج، سال گذشته مقام اول واردات را در اختیار داشت. البته امسال در شش ماه نخست سال، واردات این محصول، 35 درصد کاهش داشته است. به طوری که در نیمه نخست‌ سال جاری ٨٢٧‌میلیون دلار برنج به ایران وارد شده اما در ٦ماهه ابتدایی ‌سال ٩٢ ،١,٢٩١‌میلیون دلار وارد شده بود.

همین طور بررسی، واردات «برنج نیمه‌سفیدشده(Semi milled Rice) یا برنج کامل سفید شده(Wholly milled Rice) حتی صیقلی یا براق شده» در 9 سال گذشته نشان می دهد، واردات این محصولات تا قبل از سال 88، همیشه زیر 7 هزار میلیارد ریال بوده است. اما به یکباره واردات این محصول در سال 88، افزایش سه هزار میلیارد ریالی پیدا می کند و به 10 هزار میلیارد ریال می رسد. بعد از آن تا سال 92، واردات این محصول بیش از پنج برابر می شود و به 57 هزار میلیارد ریال می رسد. در هفت ماه نخست امسال هم که واردات آن 23 هزار میلیارد ریال بوده و حالا هم به گفته دولتی ها دیگر قرار نیست، وارداتی در این زمینه انجام شود.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 08848810147f4bc1a69c3333da372df8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =