ممنوعیت اخیر واردات برنج از سوی ایران، قیمت برنج باسماتی در بازار داخلی هند را کاهش داده است.

به گزارش بیزینس لاین، با اعمال ممنوعیت اخیر واردات برنج از سوی ایران، صادرات برنج هند به شدت با خسارت مواجه شده است. ممنوعیت واردات برنج از سوی ایران، قیمت برنج باسماتی در بازار داخلی هند را کاهش داده است.

ازآنجایی که گفته می شود، برداشت محصول برنج ایران در سال جاری خوب بوده ، این کشور واردات برنج از دیگر کشورها را ممنوع کرده است. ایران طی آوریل تا جولای امسال (فروردین تا تیر) بیش از 1.25 میلیون تن برنج وارد کرده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 1.45 میلیون تن بوده است. ایران در دو سال گذشته، بیش از 2.5 میلیون تن برنج باسماتی از هند وارد کرده است.

ام پی جیندال رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت، ما فکر می کنیم که این ممنوعیت موقتی است، اما همین نیز به صادرکنندگان خسارت خواهد زد. همچنین قیمت ها نیز کاهش می یابد.

وی افزود، مقامات صنعت برنج هند امروز با وزیر تجارت نشستی دارند تا این موضوع در سطح دولتی با ایران مطرح شود.

بر اساس آمار اداره توسعه صادرات محصولات غذایی فرآوری شده و کشاورزی هند، این کشور طی آوریل تا تیر ماه 1732 کرور روپیه برنج باسماتی صادر کرده است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته 1810 کرور روپیه بوده است.

ای کی گوپتا رئیس این اداره گفت، اگرچه به نظر می رسد این ممنوعیت موقتی است اما به از دست رفتن بازار ما منجر خواهد شد و ممکن است این بازار دوباره به دست نیاید. صادرات به ایران تاکنون حدود 3 هزار تن بوده است و در مجموع، ممکن است صادرات برنج باسماتی امسال با کاهش 5 تا 7 درصدی حدود 3.5 میلیون تن مواجه شود.

اکثر صادرکنندگان هندی فکر می کنند که ایران احتمالا درهای بازار خود را در پایان ژانویه آینده یا اوایل فوریه دوباره بگشاید.

در حال حاضر قیمت برنج باسماتی هند به کیلویی 2.960 روپیه رسیده است درحالی که در مدت مشابه پارسال کیلویی 5.360 روپیه به فروش می رسید.

به گفته یک تاجر هندی، با انتشار شایعات در بازار در 3 هفته گذشته، به نظر می رسد، ممنوعیت واردات برنج از سوی ایران عامل این کاهش است. قیمت برنج باسماتی در هند حدود 30 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته و همچنین تحت تاثیر برداشت محصول بیشتر هند نیز قرار گرفته است.

منبع:فارس
کد خبر 8ee5630387f54bf495f94813b90af91f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =