وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش های نمایندگان در صحن علنی مجلس درباره واردات بی رویه شکر، گفت: متاسفانه در سال 91 تعرفه واردات صفر شد و از 110 درصد به صفر کاهش یافت، به همین دلیل شکر به صورت بی رویه وارد کشور شد.

محمدرضا نعمت زاده  سه شنبه برای پاسخ به پرسش سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و زهره طیب زاده نوری نماینده تهران در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس حضور یافت.

نماینده فلاورجان از نعمت زاده پرسید که چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران بدون توجه به ذخایر استراتژیک کشور و نیازهای آینده اقدام به عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی با قیمت های زیر قیمت بازار می کند؟ علت این اقدامات دور از تدبیر این شرکت چیست؟

طیب زاده نوری نیز از وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد علت حجم واردات بی رویه برنج و خودرو سواری لوکس در سال جاری اجازه ورود داده شده است پرسش کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره علت عرضه کالاهای اساسی زیر قیمت بازار، اظهارداشت: در اوایل سال 92 و در آغاز به کار دولت یازدهم، موجودی شکر و برنج در کشور کم نبود، به همین دلیل به شرکت های واردات دولتی دستور دادم که وارداتی انجام نشود.

نعمت زاده درباره واردات برنج هم گفت: در 8 ماهه سال 92 جمعا یک میلیون و 956 هزار تن برنج خارجی وارد شد، در هشت ماهه اول امسال نیز یک میلیون و 385 هزار تن برنج وارد شده است که نسبت به هشت ماهه اول سال گذشته 820 هزار تن یعنی 40 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: از لحاظ ارزش هم 47 درصد کاهش یافته و در مورد شکر نیز سقف قیمت هر کیلو شکر 1700 تومان تعیین شده بود و چون شرکت بازرگانی دولتی موجودی بیشتری داشت خواهان فروش بیشتر این محصول شد، اما کسی آن را نخرید.

وی خاطر نشان کرد: امسال نیز قیمت هر کیلو شکر را 1900 تومان قیمت گذاری کردیم و گفتیم که موجودی ما بیشتر از سال گذشته است و باز هم کسی به صورت عمده خریداردی نکرد.

دومین کارت زرد مجلس نهم به وزیر صنعت

در جلسه علنی امروز مجلس پس از توضیحات وزیر صنعت ، معدن و تجارت و اظهارات نمایندگان سوال کننده رای گیری شد، اما نمایندگان از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات خودروهای لوکس و نیز قیمت برخی اقلام اساسی در کشور قانع نشدند و نعمت زاده دومین کارت زرد را از مجلس اخذ کرد.
نمایندگان با 102 رأی موافق، 87 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع اعلام کردند که از پاسخ های نعمت زاده قانع نشدند. در این رای گیری 219 نماینده حاضر در جلسه بودند.


اظهارات نمایندگان منتقد وزیر صنعت

سید ناصر موسوی لارگانی همچنین با طرح پرسش هایی از وزیر صنعت درباره فروش شکر در بورس با 200 تومان زیر قیمت مصوب اظهارداشت: این نکته ای که وزیر مطرح کرد و عنوان داشته که در بورس قیمت شکر را قرار دادیم و خریدار نداشت، چنین چیزی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: چه دلیلی دارد که زیر قیمت مصوب به فروش برسانیم و عده ای سرمایه دارتر شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حال حاضر مردم ما در برخی از مناطق به نان شب محتاج هستند. ذخیره ای که دولت برای مواقع ضروری وارد کرده و عنوان می شود بخش خصوصی واردات آن را به عهده داشته به چه دلیل 200 تومان زیر قیمت به فروش می رسد؟

موسوی لارگانی به حضور نعمت زاده در راس وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: آن زمان که مطرح شده بود نعمت زاده بخواهد به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شود ، همه تصور می کردند و می گفتند که وی صنعت را متحول می کند؛ کجای صنعت متحول شده است؟ در زمینه خودروسازی پرایدی را که باد آن را می برد 22 میلیون و 3 برابر قیمت گذاشته شده است ؛ این چه مدیریتی است و این کارخانه تولیدکننده پراید عنوان می کند که هنوز 1500 میلیارد تومان در حال زیان دهی است؟

وی در ادامه به بحث واردات بی رویه کالا اشاره کرد و گفت: آیا واردات بی رویه کمک به اقتصاد مقاومتی می کند؟ آیا این رویکرد واردات مدنظر همان منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی است؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: دوستان به بحث شکر توجه کنید. شما فردای قیامت باید جوابگو باشید و ساده از این موضوع نگذرید.

موسوی لارگانی با بیان این جمله که بیت المال را در حال به تاراج بردن هستند، اظهارداشت: می گویند که آن را دو بار در بورس گذاشته ایم؛ آخر این که حکومت داری نیست.

وی در ادامه با انتقاد از وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به طرح شبنم و ایران کد خاطرنشان کرد: طرح ایران کد که میلیون ها تومان هزینه دربرداشت از ورود کالاهای بنجل چینی که کشور را بیچاره کرده، جلوگیری می کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه زمان پرسش از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام کارگاه های ما و صنعت به خاطر واردات در حال تعطیلی است و همه آن هم به خاطر برداشتن ایران کد است که شما اقدام به آن کردید؛ با وجود این که روی این طرح ها کار شده بود ، چرا شما فقط به خاطر این که طرح در دولت قبل مصوب شد و به خاطر مخالفت با دولت قبلی و به خاطر این که هزینه هایی به دست آورید آن را ملغی کردید؟

نماینده مردم فلاورجان در بخش دوم اظهاراتش و در واکنش به سخنان نعمت زاده مبنی بر لزوم ارایه اطلاعات مستند، اظهارداشت: آیا اطلاعات شما درست است و بقیه دروغ می گویند مثل صندوق توسعه ملی و مثل گران شدن گندم و آرد که در تریبون عمومی اعلام شد ما هیچ افزایش قیمتی نداریم اما حداقل 40 درصد قیمت گندم و آرد افزایش داشته است، آیا اینها نادرست است و فقط اطلاعات شما درست است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چغندرکار محصول خود را کشت کرده و وقتی می فروشد دو ماه بعد می گویید، بیا شکر ببر و پول نمی دهید شکر را بگیرد چه کار کند.
موسوی لارگانی خطاب به نعمت زاده گفت: وقتی که گندم را از جو ارزان تر می خرید و کشاورزان محصول خود را به کشور عراق می فروشند و بعد از آن به دو برابر قیمت از خارج وارد می کنید، کشاورز به چه جراتی گندم کاشت کند، آیا با این وضعیت صنعت متحول شده است؟

انتقاد شدید از ورود برنج های خارجی و ذخیره سازی آنها در انبارها

پس از اظهارات نماینده مردم فلاورجان در مجلس، زهره طبیب زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز این سوال را مطرح کرد که چرا به حجم واردات بی رویه برنج و خودروهای سواری لوکس در سال جاری اجازه ورود داده شده است؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از ورود برنج های خارجی و ذخیره سازی آنها در انبارها اشاره کرد.

طبیب زاده تصریح کرد: در حال حاضر در شمال کشور به جای شالیزار در مزارع، ویلا ساخته می شود و این رویکرد مناسب نیست.

وی اضافه کرد: مصرف میانگین برنج ما در سال به 3 میلیون تن می رسد که شاهد بودیم واردات برنج در سال 91 بالغ بر یک میلیون و 300 هزار بوده و در سال 92، یک میلیون و 970 هزار تن بوده که ارزش این واردات در سال گذشته در تاریخ ورود این محصول به کشور بی سابقه بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که واردات در سال 92 در زمینه برنج دو برابر بوده است، گفت: آقای وزیر به این توجه کنند باتوجه به واردات بی سابقه؛ انبارها که جایگاه های پیشرفته ای ندارند، باعث آلودگی برنج ها می شوند.

وی ادامه داد: انبارها جایگاه های پیشرفته ای ندارند و به خاطر رطوبت و نبود سم پاشی، برنج ها دچار مشکل می شوند.
این نماینده اصولگرای مجلس نهم از نحوه ورود دلالان به خرید برنج از کشاورزان نیز انتقاد کرد و یادآور شد: این محصول برای کشاورزی 4200 تومان تمام می شود اما دلالان آن را به قیمت 3500 تومان خریداری می کنند.
طبیب زاده تصریح کرد: همین رویکردها باعث شده کشت برنج پرمحصول در کشور کاهش یابد.

همچنین وی در بخش دوم سخنانش گفت: ایشان می فرمایند اطلاعات شما غلط است تمام اطلاعات ما از گمرک بوده و اگر آمارها غلط است، آنجا را تصحیح بفرمایید.

گلایه از واردات 100 هزار تن برنج مازاد بر نیاز در سال 93


نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: نیاز سالانه برنج 700 هزار تن است که در سال 92، دو میلیون تن وارد شده است؛ به چه دلیل امسال هم 800 هزار تن برنج وارد کرده اید و باید به این پاسخ بدهید.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهارداشت: در سال جاری 101 تن قلوه سنگ از چین، 59 هزار دلار سنجاق قفلی، یک میلیون و 800 هزار دلار اسب و 100میلیون تومان شتر از پاکستان وارد شده است آیا اقتصاد مقاومتی به شما اجازه ورود این قبیل کالاها را داده است.
وی در پایان اظهاراتش با بیان این که واردات تنها مختص برنج و خودرو نیست، قطعات خودرو و مرکبات را از دیگر بخش هایی عنوان کرد که از واردات آسیب دیده اند.

منبع:ایانا
کد خبر e2ff2d163e1145099b8ecbdb313298cf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =