۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت: برای مصرف ۶ ماه کشور گندم ذخیره‌سازی شده است.


علی قنبری، ظهر امروز در شورای برنامه ریزی استان گلستان اظهار داشت: شرکت مادرتخصصی بازرگانی ایران وظیفه دارد تا کالاهایی مانند گندم، برنج، روغن و شکر را ذخیره‌سازی، تأمین و توزیع کند.

وی افزود: هم‌اکنون مصرف گندم کشور در بخش خبازی برابر با 9میلیون تن است و 2میلیون تن نیز برای مصارف صنف و صنعت استفاده می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: استان گلستان یک‌میلیون تن تولید گندم داشته و جایگاه ویژه‌ای در تولید کل کشور دارد.

قنبری به واردات گندم به کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 2میلیون تن گندم باید وارد کنیم و ذخیره‌سازی 3 ماه را انجام دهیم  اما هم‌اکنون و با ذخیره 6 ماه مصرف گندم در سال بین 1.5 تا 2میلیون تن گندم باید وارد کنیم.

وی ابراز کرد: امسال با تولید 1.5میلیون تن گندم بیشتر از سال گذشته وضعیت خوبی داریم و پیش‌بینی تولید گندم امسال ما 7.7میلیون تن بود.

قنبری تأکید کرد: در گذشته مدیریت غیرواقعی برای افزایش تعداد سیلو و کارخانجات آرد در استان گلستان حاکم شد که سبب شد تا اکنون در استان ظرفیت بیش از حد داشته باشیم که موجب ضرر و زیان در این بخش شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز سیلوها با 40 درصد ظرفیت واقعی و کارخانجات آرد با 30 درصد ظرفیت واقعی پر شده‌اند.

وی اظهار کرد: فضای مناسب برای صادرات آرد در استان گلستان وجود دارد اما گندم به این علت که با تفاوت قیمت خریداری می‌شود نمی‌توان صادر کرد اما می‌شود سازوکاری ایجاد کرد که گلستان تبدیل به مرکز غلات شده و گندم را وارد و آرد صادر کنیم.

قنبری افزود: ظرفیت و زیرساخت‌های خوبی برای این کار در استان گلستان وجود دارد و ارتباطات خوبی نیز با کشورهای CIS هست.

وی تصریح کرد: نیاز خرید گندم کشور 9هزار میلیارد تومان است که 3هزار میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، 3هزار میلیارد تومان با خط اعتباری بانک‌ها و 3هزار میلیارد تومان نیز از سوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران تأمین می‌شود و شرکت بازرگانی تاکنون 2هزار و 800میلیون تومان را تأمین کرده  و تاکنون 2.6میلیون تن گندم خریداری کرده است.

قنبری با اشاره به خرید گندم از گندمکاران استان گلستان گفت: امروز 100میلیارد تومان از بدهی‌های استان گلستان به کشاورزان واریز شد.


منبع:تسنیم
کد خبر 0dafc7221e2241bd8fa4653bf06ffc5b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =