کشاورزی> نرم‌افزار ویژه طرحی‌شده، می‌تواند اطلاعات مربوط به تولید شیر از دامداری تا مصرف را در اختیار برنامه‌ریزان قرار دهد که به "کارت شیر" معروف شده است.


معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره جزئیات کارت شیر که برای نخستین‌بار از آن با حضور وزیر جهاد کشاورزی در فارس رونمایی شد، ضمن اعلام این خبر گفت: در دنیای الکترونیک، روش‌های سنتی دیگر مطلوبیت ندارد و برای افزایش دقت و تصمیم‌گیری ناشی از یافته‌های آماری، لازم است روش‌های جدید جایگزین شود.

حسن رکنی افزود: کارت شیر یکی از مقوله‌هایی است که در دنیای الکترونیک می‌تواند امکان رصد کردن تولیدات را فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: برای برنامه‌ریزی دوره پنج‌ساله بعدی باید آمار و اطلاعات دقیقی از شرایط تولید داشته باشیم تا بدانیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم.

رکنی ادامه داد: بر اساس آمار، سرانه تولید شیر حدود 100 تا 110 کیلوگرم در کشور است که گزارش‌های سال گذشته حاکی از آن است که 650 هزار تن شیر و فرآورده‌های آن صادر شده است.

وی تصریح کرد: برای آنکه میزان تولید شیر از مبداء آن یعنی واحدهای دامداری کوچک و صنعتی و رسیدن آن به مقصد نهایی مشخص باشد، لازم بود که کارت‌هایی الکترونیکی تهیه شود تا امکان رصد این فرآورده فراهم آید.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: کارت هوشمند شیر مسیر جابه‌جایی آن از مرکز تولید و جمع‌آوری و سپس حمل به سایر مراکز را می‌دهد.

رکنی تأکید کرد: هرروزه تعداد مراکز جمع‌آوری شیر دارای تغییراتی است که با کارت شیر امکان رصد آن به‌صورت لحظه‌ای فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: کارت شیر از زمان تولید در دامداری، چگونگی حمل توسط ماشین‌های مربوطه، رسیدن به مراکز فرآوری و سپس حمل به مراکز فروش را دنبال می‌کند.

تولیدکنندگان، حمل‌کنندگان، مراکز و کارخانه‌های استان فارس صاحب چهار کارت رنگی شدند


معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: برای نخستین‌بار به‌صورت آزمایشی و با همکاری تشکل‌های دامداران استان فارس و سازمان جهاد کشاورزی این استان، نرم‌افزاری تنظیم که توسط وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد و به‌عنوان کارت شیر قرار است فعالیت کند.

رکنی در ادامه افزود: کارت شیر برای چهار بخش مختلف تولیدکننده، حمل‌کننده، مرکز جمع‌آوری شیر و کارخانه‌ها دارای سه رنگ متفاوت زرد، آبی، سبز است که کارخانه‌ها که مرحله پایانی کار هستند، در حال حاضر کارتی ندارند و بدین‌ترتیب این نرم‌افزار امکان رصد شیر در لحظه‌های مختلف حتی زمانی که ماشین حمل‌کننده سوخت‌گیری می‌کند را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار قابلیت تعمیم به کل کشور را دارد و می‌توان بعد از آنکه اطلاعات را وارد سیستم مرکزی کرد، با دقت بالا شیر تولیدشده در کشور را رصد کرد.

رکنی ادامه داد: این نرم‌افزار می‌تواند برای علاقه‌مندان در سایر کشورها نیز کاربرد داشته باشد.

کمک به مرکز آمار برای تهیه آمار دقیق شیر در کشور

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با استفاده از نرم‌افزار فوق، پتانسیل روستاهای مختلف به لحاظ تولید شیر سنجیده می‌شود و علاوه بر آن در زمانی که نیاز باشد یارانه‌ای به دامداران تعلق گیرد، می‌توانیم با توجه به دارا بودن اطلاعات گاوداری‌ها، میزان یارانه و علوفه‌ای را که در کشور نیاز داریم، برنامه‌ریزی کنیم.

وی یادآور شد: دیگر نیاز به پرونده‌های کاغذی و جمع‌آوری اطلاعات برای اختصاص یارانه و سایر حمایت‌ها بدین‌ترتیب نیست.

رکنی تأکید کرد: استفاده از چنین نرم‌افزاری می‌تواند مقدمه‌ای برای اخذ آمارهای صحیح و دقیق در کشور باشد و هزینه‌های مرکز آمار که آمارگیری‌های سالانه را انجام می‌دهد، می‌کاهد.

وی اظهار داشت: مرکز آمار ایران سال گذشته آمار و اطلاعات تفصیلی دام‌های کشور را استخراج کرد و امسال نیز در صورت مساعد بودن نظر دفتر طرح و برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، این مسئله تکرار خواهد شد.

منبع:ایانا
کد خبر 0e92ea2aaf234b8fb78d27d6c953e64c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =