رییس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر لزوم مشارکت ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان، گفت: حضور هوشمندانه بخش خصوصی در بازسازی این مناطق بسیار ضروری است.

یونس زائله افزود: باید توجه داشت که حضور کورکورانه و بدون مطالعه در بازسازی مناطق آزاد شده، نتیجه ای در بر نخواهد داشت و آنچه که امروز نیازمندی جمهوری آذربایجان در این داستان می باشد، باید به طور دقیق و روشن مورد مطالعه قرار گرفته و سپس اتخاذ تصمیم شود.

وی با تاکید بر انتخاب دقیق روش و شیوه های حضور شرکت های ایرانی در جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: برای ورود به بازار این کشور دوست و همسایه، ابتدا باید هدف گذاری ها مشخص شده و با عدد و رقم، حضور ایران در این کشور تعریف و بر اساس آن برنامه ریزی های لازم به انجام برسد.

ژائله ادامه داد: به همین منظور باید تیم های قوی و خبره کارشناسی هم در داخل کشور و هم در باکو فعال شده و نسبت به شناسایی امکانات و نحوه و شیوه حضور و مشارکت شرکت های ایرانی در حوزه های مختلف اقدام کنند تا بدین طریق نقشه راه مفید و موثر در این رابطه به وجود آید.

وی حوزه های ساختمان سازی، راه سازی و کشت و صنعت را از جمله نیازمندی های جمهوری آذربایجان در مناطق آزاد شده قره باغ اعلام و اضافه کرد: در این راستا می توان با ایجاد و راه اندازی کنسرسیوم های تخصصی متشکل از چندین شرکت قدرتمند ایرانی و با جمع بندی تمامی جوانب و نیز منابع مالی این شرکت ها، نسبت به مشارکت در بازسازی قره باغ وارد عمل شد.

ژائله با بیان اینکه حضور انفرادی و محدود بخش خصوصی با آورده های پایین مالی نمی تواند برای حضور ایران در بازسازی قره باغ مفید فایده شود، یادآوری کرد: در این رستا باید توانمندی های شرکت ها در قالب کنسرسیوم محقق شود تا هم عملیات های بازسازی سریع و با کیفیت بهتر به انجام برسد و منافع اقتصادی آن قابل بهره مندی باشد.

وی بر لزوم حمایت دولت و ایجاد تسهیلات لازم و کافی برای حضور شرکت های ایرانی در بازسازی قره باغ تاکید کرد و افزود: در حال حاضر مشکلات عدیده در حوزه گمرکات، تعرفه ها و مسایل نقل و انتقال ماشین آلات به خارج از کشوروجود دارد که بدون رفع این ایرادات اساسی انتظار حضور قدرتمند ایران در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان عبث است.

رییس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه دولت باید میزان و حجم دلاری حضور ایران در بازسازی قره باغ را دقیق مشخص کند، یادآوری کرد: با توجه به شرایط موجود می توان بین ۲ تا ۱۰ میلیارد دلار در این زمینه ورود پیدا کرد اما این اعداد باید توسط دولت به طور دقیق آنالیز و اعلام شود تا بر اساس آن توانمندی شرکت های بخش خصوصی امکان سنجی شود.

ژائله، ایجاد و اختصاص خط اعتباری ویژه از سوی دولت به شرکت های ایرانی حاضر در جمهوری آذربایجان و برقراری تعرفه ترجیحی را از مولفه های مهم حضور مطلوب ایران در بازسازی قره باغ اعلام کرد و گفت: در این راستا باید اقدمات اساسی و فوری برای گشایش گمرک خداآفرین در آذربایجان شرقی نیز به انجام برسد.

وی تجارت را رابطه ای متقابل و دو جانبه تعریف کرد و بدون توجه به آن هیچ کشوری نمی تواند در عرصه های اقتصاد بین الملل دوام آورد.

ژائله اظهار داشت: اینکه در عرصه تجارت انتظار داشته باشیم که همیشه ما فروشنده باشیم، به هیچ عنوان امری پذیرفته شده نیست و باید برای موفقیت در این عرصه هم فروشنده باشیم و هم خریدار که بر همین اساس در روابط تجاری با جمهوری آذربایجان نیز باید همین اصل مورد توجه قرار بگیرد.

وی روابط جمهوری آذربایجان با ایران را بسیار عمیق و استراتژیک دانست و با تاکید بر اینکه این روابط در شرایط کنونی باید بسط و توسعه یابد، از مسئولان وزارت امور خارجه و استانداری آذربایجان شرقی درخواست کرد تا زمینه و مسیرهای ورود شرکت های استان و بخش خصوصی در این کشور دوست و همسایه را بیش از پیش فراهم کنند.

 الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر بارها از علاقه مندی باکو به حضور کشورهای همسایه و دوست برای بازسازی مناطق آزاد شده این جمهوری در جریان جنگ قره باغ سخن گفته است.

منبع:ایرنا
کد خبر 0ffacfedea6b49f6ac12c783a15eccab

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =