کشاورزی> رییس سازمان چای کشور گفت: این سازمان از امروز اول اردیبهشت ماه، انعقاد قرارداد با واحدهای چای سازی برای خرید تضمینی برگ سبز چای را آغاز کرد.

محمدولی روزبهان افزود: مدیران واحدهای چای سازی از امروز (سه شنبه) می توانند به تدریج برای بستن قرارداد به واحدهای سازمان چای در شهرستان ها و شهر لاهیجان مراجعه کنند.
وی با تاکید بر این که خرید تضمینی برگ سبز چای نیز امسال به روال سال های گذشته ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست، یادآور شد: سال گذشته از 186 واحد چای سازی در شمال کشور 154واحد فعال مبادرت به انعقاد قرارداد با سازمان چای درخصوص خرید برگ سبز چای کردند.
رییس سازمان چای کشور با اشاره به اجرای عملیات بهزراعی و استقبال چایکاران از آن پیش بینی کرد امسال برداشت برگ سبز چای از نظر برداشت کیفی و کمی وضعیت بهتری نسبت به سال های قبل داشته باشد.
رییس سازمان چای کشور جزئیات چگونگی پرداخت وام به چایکاران را اعلام و پیش‌بینی کرد که امسال ۱۰۰ هزار تن برگ سبز چای در استان‌های شمالی کشور برداشت شود.
محمدولی روزبهان یادآور شد: در سال 93 دولت تدبیر و امید حمایت‌های جدی از محصول چای در دستور کار خود قرار داد و با اقدامات خوبی که از سوی دولت انجام شد روحیه شادی و نشاط به جامعه چایکاران بازگردانده شد.
وی افزایش ۵۰ درصدی قیمت تضمینی برگ سبز چای و پرداخت به‌ موقع مطالبات چایکاران از سوی دولت را از جمله این اقدامات ارزشمند عنوان کرد و ادامه داد: تخصیص اعتبارات به‌زراعی از دیگر حمایت‌های جدی دولت تدبیر و امید بود.
روزبهان با اشاره به قدیمی بودن باغات چای گیلان و مازندران گفت: قدیمی بودن باغات موجب می‌شد که محصول خوب و کیفی از باغات برداشت نشود و به همین دلیل برای اولین بار پس از ۱۰ سال حمایت‌های تسهیلاتی برای چایکاران درنظر گرفته شد.
رییس سازمان چای میزان این مبلغ را ۶۰ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: این وام‌ها برای انجام عملیات هرس در باغات چای داده می‌شود.
وی میزان اختصاص وام به چایکاران برای هرس کف‌بر در باغات چای را پنج میلیون تومان و هرس کمربر را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: بهره این وام‌ها صفر است و به چایکار برای باز پرداخت وام دو سال تنفس داده می‌شود.
روزبهان تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور را یکی دیگر از اقدامات خوب دولت در سال گذشته عنوان کرد و گفت: عدم تامین نقدینگی همواره یکی از مهمترین مشکلات چایکاران است و تشکیل این صندوق منجر به بهبود امر تولید چای خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در ۲۵ اسفند سال گذشته این صندوق با حمایت ۲۵ هزار و ۵۰۰ خانوار چایکار شروع به کار کرد و سرمایه آن نیز هشت میلیارد و هشت میلیون تومان بود، تصریح کرد: این سرمایه هم اکنون به ۳۲ میلیارد تومان افزایش یافته است و البته ۱۳ کارخانه چایسازی نیز در این صندوق عضو هستند.
رییس سازمان چای کشور گفت: صندوق حمایت از صنعت چای کشور اولین صندوق حمایتی است که سهام آن توسط چایکاران و دولت تامین شده است و علاوه بر این دولت تدبیر و امید به جهت حمایت از قشر ضعیف چایکار سهام بخش چایکاران را نیز خود پرداخت کرده است.
وی گفت: مدیر این صندوق توسط چایکاران، نماینده دولت و صاحبان کارخانه چای‌سازی تعیین می‌شود و این اعضاء وظیفه مدیریتی این صندوق را برعهده دارند.
روزبهان درخصوص افزایش ۲۱ درصدی قیمت برگ سبز چای گفت: بیشترین افزایش قیمت محصولات کشاورزی در کشور به چای اختصاص یافته است و دولت با انجام چنین اقداماتی به دنبال افزایش انگیزه چایکاران برای تولید بیشتر این محصول است.
وی گفت: با توجه به حمایت‌های خوب دولت و سخت‌کوشی که از چایکاران سراغ داریم پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار تن برگ سبز چای در کشور تولید شود.

منبع:ایانا
کد خبر 1631f697846f48d5b060868c452c1b0f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =