۰ نفر
۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
مهدی ملکوتی

يكم: يك تولد
                                            
چند روز هست كه پايگاه اطلاع رساني صنعت غذا و كشاورزي ايران موسوم به" فود پرس" در فضاي مجازي بارگزاري شده ودر معرض ديد علاقمندان اين بخش هميشه مهم به زبان و هميشه فقير و مظلوم در عمل قرار گرفته است. اميد است اين رسانه جديد در اين آشفته بازار رسانه اي ايران بتواند به رسالت خود عمل كرده و از ملاحظه كاري هاي مرسوم در اين بخش بپرهيزد و بر سبيل مستقيم گام بردارد تا به سهم خود در شكوفايي اين بخش عظيم و بسيار استرات‍‍‍ژيك تاثيرگذار باشد‍. انتظار اين است"فود پرس" حداقل از خود سانسوري حذركند. پس" فود پرس " تولدت مبارك و سعي كن مستقل باشي و آزاد انديش. ‍‍‍‍

دوم: الماس در گل و لاي
آنهايي كه به واقع كشاورزي اين مرز و بوم را مي شناسند و در راه اعتلاي آن استخوان خرد كرده اند به خوبي واقفند كه مثل كشاورزي ما مثل  الماسي است كه در گل ولاي افتاده و غبار زمان هم روي آن را پوشانده است .گل ولايي حاصل از سالها مظلوميت و بي توجهي سبب شده از ظرفيت ها و استعدادها ي با لقوه و با لفعل آن كه به حقيقت چيزي به لحاظ ارزش از نفت كم ندارد، مغفول و مظلوم بماند . اما چه سود كه "نيست در شهر نگاري كه دل ما ببرد " امروز كشاورزي ما مثل تمام دهه هاي قبل و بعد از انقلاب اسير كم توجهي و بي لطفي مسوولان است. هر چند كه شعارهاي رنگارنگ وقصيده هاي بلند بالا در مدح اين صنعت در ايام خاص سروده مي شود، به خصوص آن زمان كه پاي انتخابات در ميان است، اما آنچه در اين بخش به رغم تمام بوق و كرنا كردن ها اتفاق مي افتد آني نيست كه لايق اين صنعت عظيم با مزيت هاي نسبي و مطلق فوق العاده اش باشد و دولتمردان ما" غافلانه" و درحالي كه آب در خانه است تشنه لب دنبال" سراب توسعه "ميدوند .

سوم: شعار سال
امسال را رهبري سال "توليد ملي ، حمايت از كار و سرمايه ايراني" نامگذاري كردند و بخش كشاورزي از جمله بخش هايي است كه توليد ، كار و سرمايه در آن موج ميزند و از هر حيث حداقل در اين سال لايق توجه ويژه در عمل مي باشد . كشاورزي و صنايع غذايي ايران چه بايد داشته باشد تا مورد توجه قرار بگيرد؟ چهار فصل كامل . دريايي با خاويار ناب و پروتئين سرشار ، اراضي كه مرغوبترين پسته ، زعفران، ميوه، سبزي و صيفي در آن كشت مي شود . آزمايشگاه هايي كه قادرند گران قيمت ترين بسته هاي ژنوم گياهي و جانوري را توليد كنند . كارخانجاتي كه مي توانند مرغوبترين غذاهاي فرآوري شده را توليدكرده و .......البته ظرفيت هاي عظيمي كه هنوز خالي مانده ،آيا تمام اين ها براي توجه جدي به اين بخش كافي نيست ؟ آيا اشتغال عظيم اين بخش و پايداري كه در روند دستيابي به توسعه ايجاد مي كند ارزش توجه به اين بخش را نبايد افزايش دهد؟ آيا با توجه كردن به اين بخش واز محل توليد ثروت ايجاد شده در آن ، نمي توان پول نفت را بجاي وارد كردن سيب، گلابي ، بادام،. پرتقال ، نارنگي و ............ صرف امور زير بنايي و سرمايه گذاري كرد ؟ و .........

 چهارم: ناخدايم آرزوست
متاسفانه بخش كشاورزي با تمام دارايي هاي گرانسنگي كه دارد از نبود" نقشه راه" و صد ا لبته يك ناخداي كار بلد و شجاع به همراه دستياراني همراه و همدل درمضيقه مي باشد . ناخدايي كه توان مديريت و استخراج گوهرهاي فراوان اين بخش را داشته و در كنار آن از توان لازم براي ايستادگي در مقابل لابي هاي پر قدرت و رانت بازي هاي رايج در اين بخش را داشته باشد و به جاي آزمون و خطا كردن از تمام تجربيات گذشته درس گرفته و آينده روشن را ترسيم كند .

پنجم: مرثيه
پنبه ايران روزگاري كه خيلي هم دور نيست پس از نفت در جايگاه دوم كالاهاي صادراتي قرار داشت . امروز اما جايگاهش كجاست ؟ فرش، پسته ، خاويار  و ............ نيز ايضا. كما اين كه تا همين چند سال پيش ايران هفتمين توليد كننده مركبات دنيا بود . امروز چه بر سركشاورزي ايران آمده كه پرتقال و نارنگي را به همراه سيب و گلابي، بادام و گردو، گوشت، مرغ و خيلي كالا هاي ديگر ......... را از اقصي نقاط دنيا با پول نفت وارد و ادعاي خود كفايمان هم به آسمان بلند است . از اوضاع روغن و كنجاله و ....... سخن به ميان نمي آيد تا بعد . كه البته ميگويند هيچ كدام ربطي به ناخدا ندارد .

ششم:شروع ماجرا
آنچه در بالا خوانديد پيش در آمدي بود تنها براي آنكه بگوئيم ما زنده هستيم و قلم مان نشكسته . هنوز نوشتن يادمان هست و اگر روساي "فود پرس" تاب تحمل ما را داشته باشد و توان مقاومت در برابر فشارها را بياورند در آينده گفتني هاي زيادي را خواهيم گفت و اگر هم نه كه باقي به بقا و تا فرصتي و رخصتي ديگر خداحافظ .
کد خبر 18185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =