کشاورزی> ظرفیت اسمی تولید صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران دو برابر ظرفیت موجود است که با ایجاد صندوق تازه تأسیس حمایت از این صنایع، امکان تولید حدود 17 میلیون تن خوراک به ارزش 34 هزار میلیارد تومان وجود دارد.


رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با اعلام این خبر گفت: بر اساس ماده 30 قانون افزایش بهره‌وری، وزارت جهاد کشاورزی مکلف و موظف به ارتقاء بهره‌وری در بخش تولیدات است تا با هدایت و نظارت بخش خصوصی نسبت به افزایش راندمان، ارزش افزوده بیشتر و افزایش کیفیت محصولات دامی اقدام مؤثر کند.

مجید موافق‌قدیری افزود: یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید محصولات دامی، استفاده از خوراک آماده تولیدی توسط کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان و صنایع وابسته به آن (کارخانه‌های پودرماهی، دی‌کلسیم فسفات، مکمل‌سازی و...) است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود یک‌هزار میلیارد تن (یک تریلیون تن) انواع متنوع خوراک دام و طیور در دنیا تولید و مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران سالانه بیش از هشت میلیون تن انواع متنوع خوراک دام و طیور و آبزیان صنعتی به ارزش 22 هزار میلیارد تومان را تولید و به مصرف واحدهای تولید شیر و گوشت (سفید و قرمز) و تخم‌مرغ می‌رساند، همچنین این صنعت دارای ظرفیت اسمی حدود 17 میلیون تن با تعداد 517 واحد تولیدی به ارزش 34 هزار میلیارد تومان است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ادامه داد: مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین نقش کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان، افزایش بهره‌وری مصرف غلات، دانه‌های روغنی، کاه و کلش و دیگر محصولات و پسماندهای زراعی در تولید محصولات دامی است.

موافق‌قدیری تصریح کرد: با تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی، افزایش ظرفیت بالفعل تولید و رعایت موازین استاندارد تولید خوراک دام مطابق با استانداردهای صادره از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و اصول GMP این صندوق در راستای قانون افزایش بهره‌وری حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سهم خوراک دام و طیور و آبزیان در هزینه‌های تولید شیر و پروتئین حیوانی بین 60 تا 70 درصد از مجموع کل هزینه‌ها است، یادآور شد: بر اساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، ارزش ریالی کل تولیدات دامی (شیر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ) در سال 93، 51 هزار و 500 میلیارد تومان و ارزش ریالی خوراک دام و طیور حدود 33 هزار و 560 میلیارد تومان (حدود 34 هزار میلیارد تومان) است.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: با توجه به شرایط سخت و نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی، صندوق ملی حمایت از توسعه کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان با تأمین منابع ارزان و کافی برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی این صنعت، نقش مهمی در رونق صنعت تولید خوراک دام طیور و آبزیان خواهد داشت.

موافق‌قدیری در پایان اظهار داشت: این صندوق از مساعدت شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و نظارت معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی بهره می‌گیرد.


منبع:ایانا
کد خبر 184a8cb5ce434c5ba1249ad2e549ea1f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =