در پي اعتراض وزارت جهاد كشاورزي، كشاورزان و برخي نمايندگان مجلس نسبت به نرخ خريد تضميني گندم در سال جاري، اين قيمت با افزايش پنج درصدي به 420 تومان افزايش يافت اما جاي سوال است آيا افزايش 25 توماني هر كيلو گندم كه به عنوان پاداش توليد قرار است پرداخت شود، جوابگوي هزينه‌هاي افزايش يافته توليد خواهد بود و انگيزه‌اي براي كشاورزان و توليد بيشتر مي‌شود؟

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در شرايطي‌كه قيمت هر كيلو كاه كه به عنوان كم‌ارزش‌ترين نوع خوراك دام تلقي مي‌شود، 700 تومان است، هر كيلو گندم از كشاورز به صورت تضميني 395 تومان قيمت‌گذاري شد. از سوي ديگر به گفته وزير جهاد كشاورزي "سال گذشته نيز با برخورد سخت‌گيرانه در قيمت‌گذاري اين محصول باعث شد كشاورزان در شهريورماه گندم را به دولت تحويل ندهند چراكه قيمت علوفه بالا بود و توليد كشاورزان به دامداري‌ها رفت..."

بررسي‌ هزينه‌هاي توليد در سال جاري بر اين اساس است كه براي هر هكتار كشت گندم 220 كيلوگرم بذر كيلويي 500 تومان لازم است، لذا فقط 120 هزار تومان هزينه بذر هر هكتار زمين گندم است. هم‌چنين براي شخم‌زدن هر هكتار زمين گندم در دو دوره از كشت 100 هزار تومان هزينه مي‌شود. 80 هزار تومان نيز هزينه‌ برداشت گندم از هر هكتار است و 50 هزار تومان هم هزينه‌ سم و سم‌پاشي هر هكتار گندم. علاوه بر اين براي هر هكتار كشت گندم چهار كيسه كود لازم است كه 120 هزار تومان هزينه‌ آن مي‌شود. همچنين هزينه حمل از مزرعه تا سيلو به عهده كشاورز است كه به هزينه‌هاي توليد افزوده مي‌شود.

بر اساس برآوردهاي صورت گرفته از مزرعه حداقل 500 هزار تومان هزينه توليد گندم در هر هكتار است كه در خوشبينانه‌ترين حالت، دو تن گندم از هر هكتار برداشت مي‌شود؛ بدين معنا كه اگر كشاورز 10 هكتار زمين داشته باشد، نهايتا سالانه سه ميليون تومان درآمد دارد كه البته اين ميزان درآمد براي يك نفر نيست، چرا كه سه كشاورز بايد در يك مزرعه 10 هكتاري از توليد تا برداشت كار كنند؛ با اين حساب درآمد ماهانه هر كشاورز از كشت گندم، كمتر از 85 هزار تومان است...

با افزايش پنج درصدي نرخ خريد هر كيلو گندم در مصوبه اخير، 50 هزار تومان بر درآمد كشاورز در هر هكتار كشت افزوده مي‌شود و عايدي 85 هزار توماني ماهانه او را به كمتر از 100 هزار تومان مي‌رساند.

به گفته كشاورزان اين ميزان درآمد ناچيز آنها را از برداشت محصول و استمرار كشت گندم دلسرد مي‌كند و با توجه به اينكه قيمت علوفه روزبه‌روز روند صعودي دارد و مايحتاج دامداري‌هاست و به راحتي خريداري مي‌شود، انگيزه‌ آنها را به كشت جو و ديگر اقلام همپاي گندم سوق مي‌دهد. هرچند كه به گفته صادق خليليان اعمال پاداش 25 توماني توليد، گندم‌كاران را تشويق مي‌كند و خودكفايي گندم استمرار مي‌يابد و از واردات گندم بي‌نياز مي‌شويم.

بر اساس پيش‌بيني‌هاي وزارت جهاد كشاورزي امسال حداقل 14 ميليون تن گندم برداشت مي‌شود كه كفاف مصرف و نياز داخل را مي‌دهد.

کد خبر 19028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =