فود پرس- قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه آفت مگس مدیترانه‌ای در باغات مازندران بعد از 15 سال شیوع پیدا کرده است، گفت: این آفت سوغات جدید واردات بوده و به 200 نوع محصول خسارت وارد می‌کند.

عنایت‌الله بیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس اظهار داشت: آفت مگس مدیترانه‌ای خطرناک و همه‌گیر بوده و در صورتی که مقابله جدی از سوی دولت انجام نشود می‌تواند کل تولید مرکبات و حتی 200 نوع محصول را از بین ببرد.

قائم مقام خانه کشاورز افزود: این آفت  15 الی 17 سال پیش در کشور بروز کرد که با کنترل به موقع ریشه‌کن شد.

وی با بیان اینکه این آفت مگس مدیترانه‌ای سوغات واردات است، گفت: این آفت می‌تواند در بیش از 200 نوع محصول کشاورزی زندگی کرده و خسارت وارد کند.

بیابانی هشدار داد: دولت باید تمام سعی خود را برای کنترل این آفت به کار گیرد ضمن اینکه این اتحادیه هم در استانها برای کنترل و جلوگیری اقدام می‌کند.

به گفته بیابانی این آفت با نفوذ در میوه و استفاده از آن کل میوه را فاسد و خراب می‌کند و آنقدر فراگیر است که در مدت کوتاهی می‌تواند محصولات یک منطقه را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: یخبندان سال گذشته تا حدودی این آفت را کنترل کرد اما با گرم شدن هوا احتمال شیوع آن بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: این آفت محدود به استان مازندران نبوده و از استانهای دیگر هم گزارش شده است.

به گفته بیابانی استان مازندران سالانه یک میلیون و 600 هزار تن مرکبات تولید می‌کند و کل تولید مرکبات کشور سالانه 4 میلیون و 200 الی 4 میلیون و 700 هزار تن است.

کد خبر 19181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =