فود پرس - خیلی‌ها بر این باور بودند که پس از هدفمندی یارانه‌ها کیفیت آرد و نان تولیدی ارتقای قابل توجهی خواهد یافت، اما چند ماه پس از اجرای این طرح ارتقای کیفیت قابل لمسی را شاهد نیستیم.
از سوی دیگر اجرای طرح نان صنعتی که در ابتدا در بوق و کرنا شده بود پس از چند سال از اجرا در عمل با شکست مواجه شده است، چرا که نه ذائقه مردم تغییر اساسی پیدا کرده و نه خبری از راه‌اندازی واحدهای جدیدی است که قبلا وعده آن داده شده بود.
جهت اطلاع از آخرین وضعیت صنعت نان پای صحبت‌های مهدی خان‌محمدی رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی «نان سحر» نشسته‌ایم که با سبقه 30 ساله حضور در تولید نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم از او به عنوان پدر صنعت نان‌های حجیم و نیه‌حجیم نیز یاد می‌شود. ماحصل این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.
 
با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها مصرف سرانه نان صنعتی هم‌اکنون در چه وضعیتی به نسبت مقایسه با سال‌های قبل قرار دارد؟
هدفمندسازی یارانه‌ها یعنی تحقق عدالت اجتماعی، بهره‌گیری صحیح اقتصادی از منابع موجود، ‌ارزش نهادن به آن چیزی که مورد مصرف همه قرار می‌گیرد و در نهایت استفاده منطقی و صحیح و بهینه و کاهش ضایعات در همه موارد.
بدیهی است تا زمانیکه این طرح به مراحل اجرایی نهایی خود نرسد و در جامعه نهادینه نشود وضعیت تولید و مصرف نان به دلیل دوگانگی موجود، چه در بعد اقتصادی و چه در بعد کیفیتی جایگاه ثابتی نخواهد داشت و همواره در نوسان خواهد بود و مردم هم همواره متاثر از این نوسان خواهند بود و در این رابطه دو اصل مهم باید مورد نظر باشد، نخست اینکه درآمد حاصل از این هدفمندسازی باید به نحو مطلوبی ارایه شود و دوم اینکه همسان با افزایش قیمت‌ها و واقعی کردن آن مقوله کیفیت نان ارایه شده به فراموشی سپرده نشود.
در این راستا با توجه به واقعی شدن سایر مولفه‌های اثرگذار در سبد مصرفی خانوار، قیمت نان تولیدی تعیین‌کننده توجه مصرف نان‌های صنعتی، به خصوص نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم خواهد بود که نتیجه آن حداقل در یک دوره دو تا سه ساله مشخص خواهد شد و در این مدت اندک انجام مقایسه منطقی به نظر نمی‌رسد لیکن بررسی‌های اولیه رشد اندکی را در میزان مصرف نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در مقایسه با سال‌های قبل نشان می‌دهد.
 
دولت پس از احداث نخستین واحد نان صنعتی نوید احداث چند واحد دیگر را داده بود، اما عملا این روند از سرعت لازم برخوردار نیست لطفا دلایل آن را اعلام کنید؟
عوامل متعددی در روند و پیشرفت عملیات اجرایی و فیزیکی طرح‌های احداث و تولید موثرند که نمی‌توان به طور مشخص و انتزاعی از آنها نام برد لیکن به طور اجمالی می‌توان بیان داشت که عوامل اقتصادی، مشکلات فنی، نقایص جزیی و کلی در طراحی پروژه و عدم دستیابی به هنگام به پیش‌فرض‌های تعیین شده، در اختیار نداشتن مولفه‌های تولید و تحلیل ناکافی از وضعیت بازار مصرف نان در عدم توفیق طرح‌ها موثر بوده است.
در این زمینه الگوهای انتخابی به جهت نیاز به سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه و سایر معضلاتی که در رابطه با تولید انواع نان‌های قابل قبول در پیش راه واحدها بوده است، بازده مطلوبی را در طرح‌های اولیه اجرا شده به دست نداده است و در نتیجه این روند احداث و گسترش با پیش‌بینی‌های انجام شده منطبق نشده است و به عبارت دیگر می‌توان بیان داشت که صرفا ایجاد واحدهای تمام اتوماتیک شاید تنها راه چاره نبوده و باید از الگوهای مناسب‌تر و با سرمایه‌گذاری منطقی‌تر بهره جست، ضمن آنکه توجه به دانش فنی تولید نان، بررسی مکانی، میزان مصرف در نقاط تولید علاوه بر بهره‌گیری ماشین‌آلات اتوماتیک یا غیراتوماتیک نیز از عوامل تعیین‌کننده در توفیق اجرای هر طرح است.
 
یکسان شدن نرخ آرد چه تاثیری بر کیفیت نان تولیدی خواهد گذاشت؟
در هر حرکت انتقالی در بازار تولید و مصرف، روند تدریجی واقعی کردن نرخ‌ها و یکسان‌سازی آنها و ثبات کیفیت محصولات تولیدی از اصول بنیادی است. در این زمینه اگر حصول به نتیجه نهایی در حداقل زمان ممکن مطمح نظر باشد ضروری‌ست که همسان با روند اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها نرخ‌های واقعی اعلام شود و اگرچه در یک دوره انتقالی محدودیت‌هایی از نقطه‌نظر مصرف و تطابق با قیمت‌های جدید وجود خواهد داشت لیکن با برقراری رقابت کیفی بین تولیدکنندگان به منظور تولید نانی ماکول و مطابق سلیقه مصرف‌کنندگان کاهش قیمت فروش نیز حاصل خواهد شد و همانند سایر جوامعی که در آنها فروش بر مبنای کیفیت و قیمت صورت می‌پذیرد در جامعه ما نیز به تعادل خواهد رسید و به عبارتی دیگر در برهه زمانی میان و بلندمدت به طور قطع به کیفیت مطلوب‌تری منتج خواهد شد.
 
برای بهسازی تولید واحدهای سنتی نان چه پیشنهادی دارید؟
تولید نان در مقیاس صنعتی اگرچه تامین بهنگام و اشل گسترده را در تولید تضمین می‌نماید لیکن هیچ‌گاه نمی‌توان اثرگذاری حس زنده بودن تولید نان را در یک واحد کوچک در سطح شهر تداعی نماید و لذا هر یک جایگاه خود را خواهند داشت ولی مهم‌ترین مساله در واحدهای سنتی دور بودن واحد از رعایت فرآیند تولید بر مبنای اصول بهداشتی و دانش فنی نان به همراه بهره‌گیری از تجهیزات مکانیزه و استاندارد است. بهره‌گیری از تجهیزات سنتی و قدیمی و بعضا ابتدایی و گاها غیراستاندارد ایجاب می‌کند که ضمن حفظ این قبیل واحدها به دلیل تطابق نان تولیدی آنها با فرهنگ غذایی مردم نسبت به بازسازی – بهداشتی کردن و تجهیز آنها به وسایل مکانیزه و مدرن اقدام کرد.
رعایت فرآیند تولید نان در این قبیل واحدها ایجاب می‌نماید که بهره‌گیری از خمیرگیرهای استاندارد با ظرفیت مطلوب، رعایت فرآیندهای تخمیر و در برخی از آنها همچون تولید نان بربری استفاده از اطاق تخمیر انتهایی، بکارگیری فرهای با شعله غیرمستقیم به منظور اهتراز از باقیمانده‌های سوختی و همچنین کنترل در مصرف میزان سوخت به صورت عملی و اجرایی درآید.
 
عملکرد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نان در سال‌های گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر در سال جاری دارید؟
با توجه به نتایج حاصل از حضور در نمایشگاه‌های گذشته صنعت نان و ارزیابی اجمالی از نمایشگاه اخیر که عموما مبتنی بر نظریات بازدیدکنندگان و متقاضیان احداث واحدهای کارگاهی و صنعتی تولید نان است می‌توان اظهار داشت که عموما متقاضیان با انجام مطالعات عمیق و کافی که ناشی از مطالعات انجام شده طی چند دوره برگزاری نمایشگاه بود به دنبال سرمایه‌گذاری منطقی، بازگشت سرمایه در طی زمان معقول و منطقی بوده و سطح تولید را در حدی خواستارند که قابلیت فروش محصول (نان ماکول) را تضمین شده داشته باشند که برآیند این بررسی نشان‌دهنده تولید در سطح دو تا پنج تن بوده است.
به‌هر صورت برپایی نمایشگاه نان به صورت تخصصی می‌تواند ضمن ارایه توانمندی‌های سازندگان و تولیدکنندگان داخلی، چگونگی همکاری آنها را با سازندگان معتبر خارجی به نمایش بگذارد و سازندگان داخلی با شناخت عمیق از عادات غذایی مردم می‌توانند با تعامل با سازندگان خارجی نسبت به معرفی خطوط تولید اتوماتیک و نیمه اتوماتیک با تکیه بر توان تولید انواع متنوعی از نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم و مسطح در سطح گسترده و مطابق با ذائقه مردم اقدام کنند.
در خصوص برگزاری هر ساله نمایشگاه نان ارزیابی نظریات سازندگان و تولیدکنندگان نشان می‌دهد که برگزاری نمایشگاه را هر دو سال یکبار به جهت داشتن فرصت برای ارایه الگوهای تکمیلی و جدیدتر مناسب‌تر می‌دانند.
 
لطفا پیرامون برنامه‌های آینده شرکت توضیح دهید؟
همانگونه که بارها اشاره شد گروه صنعتی نان سحر اهداف اصلی و بنیادی زیر را دنبال می‌کند که عبارتند از: اشاعه فرهنگ مصرف صحیح نان با تکیه بر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، همکاری و همیاری با کلیه دست‌اندرکاران تولید ماشین‌آلات،‌ مواد بهبوددهنده، تولید انواع نان مرغوب و ارتقای دانش فنی تولید نان در سطح جامعه، همگام و همیار بودن با مجموعه برنامه‌های طرح صنعتی شدن نان در کشور به منظور دستیابی به نان ماکول با قابلیت نگهداری مطلوب با ارزش غذایی کافی و منطبق با ذائقه و عادات غذایی مردم و لذا به منظور دستیابی به اهداف فوق‌الاشاره و رسالت همگامی با گسترش فرهنگ مصرف نان در کشور ایجاب می‌کند که این گروه صنعتی در بخش طراحی و ساخت ماشین‌آلات نان با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه بهسازی و بهبود کیفیت ماشین‌آلات تولیدی خود اقدام کند. در خصوص تولید مواد بهبود‌دهنده و پریمیکس‌ها نیز مجدانه فعالیت کرده و ضمن گسترش و بهبود روند تولید این مواد، پروژه‌های جدیدی را در زمینه‌های متنوع دیگر از جمله بخش صنایع شیرینی به منظور عرضه محصولات جدید و منطبق با نیاز جامعه شروع کند و بدیهی است که نتایج حاصل از این پروژه‌های تولیدی منجر به تولید گروهی از نان‌های با کیفیت مطلوب‌تر و با قابلیت تطبیق کامل‌تر با ذائقه جامعه مصرفی خواهد شد در زمینه گسترش دانش فنی نان نیز با اجرای مستمر برنامه‌های آموزشی بخشی از رسالت خود را در جهت اطلاع‌رسانی به جامعه تولیدکننده و مصرف‌کننده به انجام می‌رساند.
منبع: اقتصاد سبز
کد خبر 19289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =