۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
فود پرس -  رییس سازمان چای کشور گفت: دستور داریم 4500 تن چای سنواتی به کمپوست تبدیل شود و بقیه برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علی محرر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه گیلان، درباره وضعیت چای‌های سنواتی در کشور گفت: در حال حاضر 6 هزار تن چای سنواتی در کشور وجود دارد و ما دستور داریم 4500 تن چای سنواتی به کمپوست تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه مابقی چای‌هاي سنواتی در جای خشک و سرپوشیده نگهداری می‌شود، افزود: تصمیم داریم مابقی این چای‌ها را به مصارف صنعتی برسانیم.

محرر از جمله مزیتهای بخش تولید برگ سبز چای را تولید محصول سالم باتوجه به عدم استفاده از سموم نباتی و استفاده حداقلی از کودهای شیمیایی، جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی شیبدار به دلیل وجود بوته‌های چای، وجود امکانات لازم برای تهیه لوازم تولید در داخل کشور، قابلیت مصرف چای برای مصارف صنعتی و بهداشتی مانند تهیه پماد بهبود دهنده پوست و امکان تولید روغن ازبذر چای عنوان و اظهار كرد: از دیگر مزیت‌های بخش فرآوری چای، پراکنش مناسب کارخانجات چای سازی در مناطق چایکاری و توجه روزافزون به ایجاد تنوع درتولید (تولید چای سبزو…) است.

وی مزیت‌های بخش بازرگانی را نیز وجود بازار مناسب مصرف چای در کشور، توجه روزافزون کارخانجات به بسته بندی محصول، نزدیکی به بازارهای مهم مصرف چای (کشورهای حوزه آسیای میانه) و فراهم بودن زمینه مناسب برای عرضه چای ارگانیک ذکر کرد و گفت: قرار است در آینده نزدیک سند راهبردی صنعت چای کشور تهیه و تقدیم هیات محترم دولت شود.

وی اظهار كرد: متأسفانه فرهنگ‌سازی چای ایرانی به‌درستی در کشورمان جا نیفتاده و این امر باعث شده که مردم به جای استفاده از این پتانسیل، نسبت به مصرف چای های خارجی رقبت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سالانه کشورمان به چای حدود ۱۰۰ هزار تن است. در حالی که میزان تولید این محصول در کشور ۳۰ هزار تن برآورد شده است و ۷۰ هزار تن کسری وارد می‌شود.

محرر با اعلام اینکه سال گذشته ۵۰ هزار تن چای به‌صورت قانونی به کشور وارد شد، ادامه داد: متأسفانه تبلیغات چای‌های خارجی بیش از چای ایرانی است و این امر باعث شده که این محصول ارگانیک و سالم کشورمان در رقابت با انواع خارجی قرار گیرد.بیشتر شرکت‌های تبلیغ‌کننده چای‌های خارجی، اسانس را تبلیغ می‌کنند. زیرا محصولات تولیدی آن‌ها مقدار کمی از محصول چای را به همراه دارد. لازم است مراکزی در بازار تهران، تنها چای ایرانی عرضه کنند.

کد خبر 19442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =