فود پرس -همزمان با روز جهانی غذا طی مراسمی با حضور نمایندگان یونیدو ، فائو و شرکت های  بین المللی صنایع غذایی مرتضی سلطانی به عنوان شخصیت سال صنعت غذای ایران به جهانیان معرفی می شود.
به گزارش خبرنگارما، دکتر سید محمد حسینی، رییس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران با علام خبر فوق افزود: امسال برای دومین سال  چهره سال صنعت غذا انتخاب شد و کارهای اجرایی برای انتخاب شخصیت سال 1391 صنعت غذا نیز از مهر ماه امسال انجام می شود.
وی در خصوص مکانبزم انتخاب شخصیت سال صنعت غذا گفت: بر اساس طرح موجود نظرخواهی از 150 پیشکسوت و صاحب نظر صنعت غذا  انجام می شود و پس از  جمع بندی آرا به دست آمده معرفی می شود.
در ادامه این نشست مرتضی سلطانی، شخصیت سال صنعت غذا در سال 90 نیز طی سخنانی سلطانی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه برای کار تولیدی باید حتماً منابع مالی زیادی در اختیار داشت، گفت: امروزه اگر کسی فقط پول داشته باشد نمی‌تواند کار تولیدی انجام دهد بلکه باید مهارت‌های تولید و صنعت را بداند.
وی ادامه داد: برخی تولید‌کنندگان محصولات خود را با کاهش وزن به خریداران عرضه می‌کنند. کارگر چنین کارخانه‌ای شاید بنا به خواست کارفرما وزن بسته‌های تولیدی را کاهش دهد اما در نهایت چراغ تولید این کارخانه خاموش می‌شود و ارتباط عمیقی بین کارگر و کارفرما نیز وجود نخواهد داشت.
وی خطاب به جوانان اظهار داشت: نباید این دغدغه را داشته باشید که چون پدر سرمایه‌داری ندارید نمی‌توانید کار تولیدی انجام دهید زیرا پول، محور اصلی تولید نیست و این ماهیت سیستم بانکی است که منابع مالی را در اختیار متقاضیان قرار دهد ،هر چند در ایران مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما اگر تولید کننده کار خود را بلد باشد سعی می‌کند از منابع بانکی نیز استفاده کند.
سلطانی تأکید کرد: علاوه بر این، نباید به فکر داشتن روابط با برخی مسئولان و به قول معروف پارتی بازی باشیم زیرا این موضوع نیز یک نکته منفی محسوب می‌شود و محور اصلی تولید نیست.
 
* حمایت کاذب از صنعت قطع شود
 
به گزارش فارس وی با بیان اینکه طی 30 سال گذشته منابع به وفور در اختیار بخش صنعت قرار گرفته است، گفت: کارخانه‌هایی که طی یک سال اخیر در کشور ماندگار بوده‌اند تفاوت زیادی با کارخانه‌هایی دارند که طی 30 سال گذشته فعال بوده‌اند و همواره از طریق حمایت‌های خاص به تولید خود ادامه داده‌اند.
وی توضیح داد: طی یک سال اخیر منابع کاذب برای بخش صنعت قطع شد و کسانی که متکی به منابع بیرونی بودند بدون اینکه به عوامل درون بنگاهی خود توجه داشته باشند به دنبال عوامل بیرونی رفته‌اند اما عده‌ای نیز که متکی به دانش و نیروی انسانی بودند به محض قطع منابع بیرونی توانستند در مجموعه خود راهکارهای مناسبی را پیدا کنند و بهره‌ورتر شوند.
سلطانی با تأکید بر لزوم قطع حمایت‌های کاذب از بخش صنعت، گفت: اتفاقی که طی یک سال گذشته در صنعت روی داده باید کارشناسی شود و با استفاده از آن، این بخش مدیریت شود.
* هدفمندی یارانه‌ها انقلاب سوم بود
 
به گفته وی هدفمندی یارانه‌ها به منزله انقلاب سوم پس از انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در کشور است که در صورت اجرای صحیح می‌تواند بخش تولید را به بهره‌وری مناسبی برساند.
وی همچنین با اشاره به افزایش سرانه مصرف ماکارونی در ایران گفت: در حال حاضر صنعت ماکارونی در کشور علاوه بر تأمین نیاز داخل، در بازارهای جهانی نیز حضور دارد و تولیدات ما در آینده‌ای نزدیک در بازار ترکیه که خود صادرکننده ماکارونی است، عرضه خواهد شد.
شخصیت برگزیده صنعت غذا تأکید کرد: کشورهایی مانند آلمان و ژاپن تنها بر روی چند برند خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و دارای چند برند کیفی و کمی با مزیت هستند که این مسئله باید در ایران نیز مورد توجه قرار بگیرد.
وی در ادامه در خصوص فعالیت خود در عرصه تولید نیز اظهار داشت: حدود 34 سال است که در صنعت فعال هستم، ابتدا در صنعت ریخته‌گری، ماشین‌سازی و سازه‌های فلزی فعالیت داشتم و در حال حاضر نیز در صنعت غذا و تولید ماکارونی فعال هستم اما هنوز هم کالسکه واکس‌زنی خود را در خانه دارم و به فرزندانم یادآوری می‌کنم که کار را از کجا شروع کرده‌ام.
وی افزود: در گذشته در صنایع سنگین فعال بودم که پس از گذشت مدتی متوجه شدم که صنایع سنگین و خودروسازی در ایران مزیتی ندارد و اگر قرار است تولیدی داشته باشیم باید امکان رقابت با تولید‌کنندگان جهانی را دارا باشیم نه اینکه با سیستم‌های تعرفه‌ای و حمایتی، محصولی را تولید کنیم.
کد خبر 19595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =