صنایع غذایی> رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی گفت: با تاکید بر این که واحدهای کوچک صنایع تولیدی در ایران زحمت کش ترین، مظلوم ترین و کارا ترین زحمتکشان عرصه تولید بوده و هستند، تصریح کرد: در حالی چراغ های تولیدی بسیاری از این کارآفرین های نازنین خاموش شده است که آن ها هیچ گناهی در وضعیت پیش آمده ندارند.

مرتضی سلطانی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و بنیانگذار گروه صنعتی پژوهشی زر "زرماکارون" در جریان آیین گرامیداشت برترین برندهای صنایع غذایی به انتخاب مصرف کنندگان که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار شد، خطاب به مدیران حاضر در این مراسم و خبرنگاران حاضر با اشاره به توانمندی های ذاتی صنعت غذا و همچنین موفقیت خطیر آن ها در امر کسب و کار با وجود تحریم های سخت و ناجوانمردانه سال های گذشته گفت: همانطور که بارها گفته ام، حتا اگر شاخص ترین کارآفرین های موفق صنایع غذایی جهان به ایران بیایند و در شرایط دشوار موجود کار کنند، بیش از یک هفته طاقت نخواهند آورد و در صورت ادامه نیز سر به جنون خواهند زد!

وی در ادامه با تاکید بر این که واحدهای کوچک صنایع تولیدی در ایران زحمت کش ترین، مظلوم ترین و کارا ترین زحمتکشان عرصه تولید بوده و هستند، تصریح کرد: در حالی چراغ های تولیدی بسیاری از این کارآفرین های نازنین خاموش شده است که آن ها هیچ گناهی در وضعیت پیش آمده ندارند.

سلطانی با بیان این که همیشه کارگاه های کوچک و متوسط تولیدی در طول دوران کار تامین کننده محصولات مگاپروژه ها بوده اند، گفت: به طور مثال اگر قطعه سازها نباشند، صنعت خودروسازی نمی تواند حتا با پنجاه برند مطرح نیز در دنیا عرض اندام کند. کما اینکه اگه مرسدس بنز هم به ایران بیاید، با همه توانش در صنعت خودروی جهان، باید ۱۵ تا ۲۰ سال فرهنگ سازی کند چون فرهنگ مردم ایران در مورد خودرو به هم ریخته است و تکنولوژی پیشرفته آن هم جوابگو نیست.

رییس هیات مدیره این شرکت موفق ماکارونی و صنایع غلات کشور با اشاره به تجربه خودش که با وجود ۳۵ سال سابقه کار در حوزه های مختلف صنایع سنگین به صنایع تبدیلی روی آورده است و به گفته خودش از تغییر فازکاری اش نیز بسیار خشنود است، تصریح کرد: "جالب آن که وقتی به حوزه غلات آمدم، دیدم در آنجا آب در هاونگ می کوبیدیم و سال ها در برکه شنا می کردیم، در حالی که در اینجا گویی در اقیانوس شنا می کنیم."

سلطانی با توصیه به اهالی رسانه در اطلاع رسانی مزایای سرمایه گذاری سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی گفت: از آنجا که رابطه اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم در صنایع تبدیلی کشاورزی یک به پانزده است و در صنایع فولاد یک به هفت، باید واحدهای کوچک و متوسط که تولید و اشتغال مویرگی جامعه به حیات آن ها بستگی دارد، مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

وی با تاکید ویژه بر این که تولید و اخلاق و معیشت جامعه امروز بستگی شدید به این گونه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که واحدهای ارزشمند یاد شده متاثر از بهره های ویرانگر بانکی از چرخه تولید خارج شده اند.

سلطانی در ادامه و با اظهاراتی که رفته رفته به هیجان متاثر کننده ای از وضعیت حاکم بر واحدهای کوچک و متوسط می گرایید، از تعبیر تکان دهنده "تراژدی" برای واقعه رخ داده استفاده کرد و افزود: شدت این تراژدی چنان ناگوار است که امروز اگر فرزندان پدران کارفرمای واحدهای به ناگزیر تعطیل شده قصد راه اندازی دوباره این واحدها و تزریق جریان تازه اشتغال زایی را گرفته باشند، به دلیل حجم بالای بدهی ها و فشار بانکی امکان این امر مهم را نمی یابند.

این کارآفرین برجسته صنایع غذایی کشور عنوان کرد: طرحی را برای ارائه به مقام معظم رهبری آماده کرده است تا ایشان در صورت صلاح دید بر اساس جایگاه مقتدرانه ولایت فقیهی و رهبری نظام، فرمانی را صادر کنند تا مشکل بدهی واحدهای کوچک و متوسط جامعه حل و فصل شود."

وی در ادامه با اشاره به لزوم تامل در فلسفه نامگذاری سال های متوالی از سوی معظم له اظهار داشت: نامگذاری های سال های اخیر به گویایی نشان می دهد دغدغه اصلی ایشان، افزایش رفاه و بهبود معیشت و ایجاد اشتغال پایدار و مویرگی است.

سلطانی افزود: اگرچه ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد واحدهای کوچک و متوسط بدهی های خود را عمدی پرداخت نکرده باشند، اما نباید ۸۰ درصد سایرین قربانی سوءاستفاده جمعی کوچک شوند. این در حالی است که ۹۰ درصد از ۸۰ هزار واحد های تولیدی ایران کارگاه های کوچک هستند و پویا شدن آن ها می تواند اشتغال مویرگی لازم را در جامعه جوان و جویای پیشرفت ایران ایجاد کند.

وی در تکمیل دلیل تاکیدش بر لزوم بخشش بدهی این دسته از واحدها و تزریق جان تازه به واحدهای کوچک و متوسط افزود: اگر اشتغال در کشوری نظیر آلمان بالاست، صرفا منحصر به توجه آن ها به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است و بعد از آن است که دستاوردهای تولیدی آن ها تحویل مگاپروژه های تولیدی می شود.

سلطانی در پایان لازم دید تا تذکری جدی را هم به تبعات منفی روند دلخراش حجم بیکاری های جوانان کند و بگوید: اگر به سرعت اصل و فرع بدهی این گونه واحدها رفع و رجوع نشود، افزایش هزینه های اجتماعی آن برای همه گران تر از اصل و فرع بدهی های موجود تمام خواهد شد.

کد خبر d4965f984512464bbca49be6768e1fdd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =