احمد صادقیان مدیرعامل شرکت تک ماکارون و گروه  ستاره کویر یزد که حامی بافت فرش " هر گردشگر یک گره " بود در مراسمی این فرش را به نماینده یونسکو اهدا کرد.
بافت این فرش از نوروز 1389 همزمان با سال بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها در باغ «دولت‌آباد» یزد آغاز شد که سال 2011 به ثبت جهانی رسید و سرانجام یک‌ماه پیش، پس از 28 ماه، از دار پایین آورده شد تا به نماینده‌ یونسکو در ایران تحویل داده شود.
 
در بافت این فرش، 57 هزار گردشگر که در این مدت به یزد سفر کرده و از باغ دولت‌آباد دیدن کرده بودند، مشارکت داشتند.
 
این فرش که مزین به هشت تصویر از جاذبه‌های استان یزد مانند مسجدجامع فهرج،‌ میدان امیرچخماق‌، آب‌انبار هفت‌بادگیر،‌ آتشکده‌ زرتشتیان‌، باغ دولت‌آباد، نارین‌قلعه و مسجدجامع یزد است،‌ در ابعاد 230 * 140 با یک‌هزار و 860 گره در طول و یک‌هزار و 200 گره در عرض و شمارش کامل 60 رج تا دومیلیون و 232هزار گره و در 25 رنگ بافته شده است.
 
این فرش که نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی با بهره‌گیری از جاذبه‌های گردشگری ایران است‌، در مراسمی که در سالن «سعدی» مرکز پژوهش‌های برج میلاد برگزار شد و رییس دفتر منطقه‌‌ای یونسکو در تهران،‌ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران،‌ طراحان و مجریان این فرش، مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و جمعی از گردشگرانی که به این فرش گره زده بودند،‌ در آن حضور داشتند، به نماینده‌ یونسکو اهدا شد.
 
احمد صادقیان ـ مدیرعامل گروه ستاره‌ کویر یزد ـ که حامی بافت فرش «هر گردشگر، یک گره» بود، در مراسم اهدای این فرش به یونسکو‌، بیان کرد: دست هر گردشگر گرهی شد برای گشایش نقش‌هایی از جنس تاریخ‌، معماری‌، فرهنگ و هنر این سرزمین.
 
زادگاه این فرش باغ دولت‌آباد یزد بود و در این میان، اشتیاق مسئولان و علاقه‌ گردشگران ما را به ادامه‌ این کار تشویق کرد.
 
وی ادامه داد: طرح این فرش تلفیقی از نقش کاشی‌کاری‌های سنتی اصفهان و هر گره آن یادآور میراثی معنوی است که در شهر یزد پدید آمده است.
 
صادقیان در ادامه از بافت فرشی که قرار است، طرح آن برج میلاد باشد، سخن گفت.
 
فرزاد هوشیارپارسیان ـ مدیرعامل برج میلاد ـ نیز در این مراسم یادآوری کرد: ما دور هم جمع شده‌ایم تا پایان یافتن بافت یک فرش را جشن بگیریم.
 
نقوش فرش ایرانی هنوز با وجود پیشرفت فن‌آوری، زبان‌زد است و از بافته‌های ایرانی با احترام یاد می‌شود.
 
وی ادامه داد: از فرش «هر گردشگر،‌ یک گره» در مکانی رونمایی می‌شود که خود رویکردی فرهنگی و نمادین دارد.
 
او همچنین به آغاز بافت فرش برج میلاد که گره‌های آن به‌دست گردشگران و بازدیدکنندگان این برج زده خواهد شد، اشاره و بیان کرد: این کار نشانه‌ توانمندی مردم این سرزمین و محلی برای پذیرایی شایسته و منحصربه‌فرد از همه‌ کسانی است که با فرهنگ و آداب گوناگون به دیدار آن می‌آیند.
 
در ادامه‌ این مراسم، آلیشوندی که بافت این فرش در زمان مدیریت او در اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد آغاز شد‌، با اشاره به اهدای این فرش به یونسکو،‌ گفت: اندازه‌ی مجامع بین‌المللی آن‌قدر بالاست که هنر ایرانی می‌تواند هم‌اندازه با این شأنیت و حتی بالاتر از آن باشد.
 
او همچنین یادآوری کرد: فرش‌، نمادی از باغ بهشت است و ما در بهشت زندگی می‌کنیم و برخلاف هنر غرب که به دیوار آویخته می‌شود، هنر ما کاربردی است و در بعضی مواقع خصوصیات درمانی هم دارد، مثل شیشه‌های رنگی که در معماری قدیم یزد کاربرد داشتند و گفته می‌شد نوری که از این شیشه‌ها ساطع می‌شود،‌ در درمان بیمار تأثیر دارد.
 
آلیشوندی به فلسفه‌ هنر ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: نمی‌دانم چرا در معماری ما تعداد پله‌ها فرد است‌؛ ولی امیدوارم پله‌های برج میلاد هم فرد باشد.
 
او با بیان این‌که 57هزار گردشگر به این فرش گره زده‌اند، اظهار کرد: افرادی مانند آقایان حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و دارابی ـ معاون سازمان صداوسیما ـ نیز جزو اشخاصی بودند که در بافت این فرش مشارکت داشتند.
 
در واقع، فرش «هر گردشگر، یک گره» به گره تمام اقشار مزین است و همین موضوع سبب شده، این فرش منحصربه‌فرد باشد، فرشی که بندگان خدا روی زمین آن را بافته‌اند.
 
آلشیوندی که اکنون مدیرکل اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است، در ادامه گفت: قرار بود امسال دومین فرش در تخت جمشید با گره و نقش فرش‌های عشایری فارس بافته شود تا نماد فرش بِی‌نظیر عشایری فارس باشد که امیدواریم به انجام این کار موفق شویم.
 
وی افزود: امیدواریم از طریق فرش به احیای بخشی از فرهنگ مردم ایران بپردازیم، چراکه آن‌چه در بافت این فرش مد نظر بود،‌ احیای فرهنگ و هنر ایرانی بود.
 
تارجا ویرتانن ـ رییس دفتر منطقه‌‌ای یونسکو در تهران ـ نیز در این مراسم پس از آن‌که فیلم کوتاهی از یزد پخش شد،‌ گفت: بسیار تحت تأثیر این فیلم و همچنین فرش «هر گردشگر‌، یک گره» قرار گرفتم و با دیدن این فیلم تصمیم گرفتم به یزد سفر کنم.
 
او این اتفاق را تعاملی میان فرهنگ‌ها که به‌دست گردشگران رخ داده است، دانست و بیان کرد: طرح و بافت این فرش کار خلاقانه و در عین حال، ساده‌ای بود که نشان‌دهنده‌ فرهنگ و هنر ایرانی است.
 
محمدرضا سعیدآبادی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ـ نیز با ارائه‌ توضیحاتی درباره‌ این کمیسیون و همچنین رویکرد فرهنگی و صلح‌طلبانه‌ یونسکو، از مدیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد که ایده‌ بافت فرش «هر گردشگر،‌ یک گره» به‌مناسبت سال بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها از او بود،‌ حمیدرضا صالحیه‌ ـ مدیر مؤسسه‌ فرهنگی توسعه‌ی آسمان هنر ـ که اجرای این کار را برعهده داشت و همچنین احمد صادقیان ـ مدیرعامل گروه ستاره‌ کویر یزد، تولیدکننده‌ فرش‌های ماشینی ـ که حامی این کار بود، تشکر کرد.
 
او یادآوری کرد: ایده‌ی بافت این فرش در بستر سال تقارب فرهنگ‌ها پا گرفت و یک اثر میراث فرهنگی که شامل میراث مادی و معنوی می‌شود، پدید آمد.
 
اکنون ما دنبال آن هستیم که اثر و پیام آن را جهانی کنیم.
 
در ادامه‌ این مراسم، سعیدآبادی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران ـ با اهدای لوح از حمیدرضا صالحیه به‌عنوان مجری بافت فرش «هر گردشگر، یک گره» تجلیل کرد. فرزاد هوشیارپارسیان ـ مدیرعامل برج میلاد ـ نیز با اهدای تندیس برج میلاد از حمایت‌های احمد صادقیان ـ مدیرعامل گروه ستاره‌ کویر یزد ـ تقدیر کرد.
 
سپس این فرش با حضور رییس دفتر منطقه‌‌ای یونسکو در تهران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مدیرعامل برج میلاد،‌ مدیرعامل گروه ستاره‌ کویر یزد، رونمایی و به نمایندگان یونسکو اهدا شد.
 
همچنین سعیدآبادی درباره‌ برنامه‌اش برای این فرش و این‌که آیا قرار است آن را به یونسکو تحویل دهد؟ گفت: ما این اثر زیبا را گرفته‌ایم، حالا درباره‌ آن فکر می‌کنیم که چه کار می‌خواهیم برای آن انجام دهیم.
 
اگر امکان آن فراهم باشد حتما آن را در پاریس و اجلاس اصلی یونسکو به‌ نمایش می‌گذاریم.
 
در ادامه‌ مراسم به‌شکل نمادین از 10 گردشگر که به این فرش گره زده بودند، با اهدای فرش ماشینی ستاره‌ کویر یزد تقدیر شد.
 
پایان مراسم تحویل دادن فرش «هر گردشگر، یک گره» با آغاز بافت فرش برج میلاد همراه بود و نخستین گره‌های آن نیز به دست جمعی از حاضران در این مراسم زده شد تا به این ترتیب گردشگران و بازدیدکنندگان برج میلاد این‌بار پدیدآورنده‌ فرش دیگری باشند.


 
کد خبر 19916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =