مرحوم پدرم همواره اشاره داشت که تقدس تولید و اشتغالزایی کمتر از ساخت بیمارستان و دانشگاه و مدرسه و کارهای خیر نیست. یکی از مهم‌ترین تفریح‌های پدرم حضور در شرکت‌ها در هنگام تعویض شیفت‌های کاری بود و عاشقانه از اشتغالزایی ایجاد شده لذت می‌برد، درواقع اشاعه این تفکر منجر به آن شد که هم‌اکنون 2 هزار و 600 نفر  در مجموعه‌های «گروه ستاره کویر» و «تک‌ماکارون» و ... مشغول فعالیت هستند و امروز خوشحالم که مجموعه‌های خانوادگی ما همه در کنار هم و با عشق به تولید به این امر مقدس اشتغال دارد.
آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های  احمد صادقیان، مدیرعامل فرش «گروه ستاره کویر یزد» و رییس هیات‌مدیره «تک‌ماکارون» و عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی ماکارونی است که پس از تصاحب ده‌ها عنوان و نشان برتر نه‌تنها به خود نمی‌بالد، ‌بلکه به تاسی از پدر عشق به تولید و اشتغالزایی را هدف قرار داده است.با هم ماحصل این گفت و گو را می خوانیم:

به عنوان نخستین پرسش چه ارزیابی از وضعیت تولید در سال گذشته دارید؟
سال 92، سال سختی برای مجموعه تولید بود، سال تغییرات وسیع در دولت و امیدهایی که ایجاد شد و همچنان امیدواریم که به واقعیت بپیوندد تا تولید رونق بهتری داشته باشد.

بدون تردید نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است. در این رابطه چه توصیه‌ای به دولتمردان تدبیر و امید دارید تا تکانه‌های اجرای فاز دوم برای تولید به حداقل برسد؟
به اعتقاد من اگر وعده‌های اعلام شده در خصوص سهم تولید از فاز دوم هدفمندی اجرایی شود، بسیاری از مسایل حل خواهد شد. این طرح حدود 45 هزار میلیارد تومان نیاز دارد و کل بودجه‌ای که از محل افزایش نرخ حامل‌های انرژی حاصل شده تنها حدود 28 هزار میلیارد است و مابقی مابه‌التفاوت باید از محل بودجه‌های جاری کشور تامین شود، این درحالی است که قرار بود 50 درصد این مبلغ به یارانه‌ها اختصاص یابد، درحالی که اگر صد درصد آن هم اختصاص یابد باز هم کسری خواهیم داشت و سهم صنعت کاملا نادیده گرفته شده است. البته امسال وعده‌ داده شده که سهم صنعت دیده شود، چراکه باتوجه به افزایش نرخ حامل‌های انرژی و افزایش نرخ ارز و ... صنعت نیاز به حمایت بیشتری دارد.

در چنین فضایی چه ارزیابی از بازار صنعت ماکارونی در سال 92 از نظر تامین مواد اولیه، توزیع و صادرات دارید؟
ابتدای سال گذشته به صورت آزاد مواد اولیه مورد نیازمان را خریداری کردیم، اما در اواخر سال شرکت بازرگانی دولتی سهمیه‌ای را اعلام کرد و از طریق بورس به صورت زمان‌دار گندم را در اختیار صنعت قرار دارد که با وجود آنکه کافی نبود، اما کمک مطلوبی بود و امیدواریم امسال هم اینگونه عرضه‌ها از طریق بورس انجام شود. در زمینه توزیع نیز سال گذشته شاهد رقابت شدید برندهای ماکارونی بودیم که متاسفانه بازار در مقاطعی آشفته شد و امیدواریم امسال شرایط بهتری رقم بخورد. این رویه متاسفانه در بازار صادرات هم وجود داشت و لازم است امسال به‌گونه‌ای بازار صادراتی مدیریت شود که هم مشتریان و هم تولیدکنندگان ایرانی منتفع شوند. ما در بازار صادراتی سال گذشته صنعت ماکارونی نفعی نبردیم و برنده این بازی بی‌شک خریداران و واسطه‌ها بودندکه سود اصلی را بردند، چراکه ما برای حفظ بازار ناگزیر به حضور در بازار صادراتی با قیمت‌های بسیار پایین بودیم.

در بخش‌های مختلف صنایع غذایی رقابت در 3 گروه آب‌معدنی، لبنیات و ماکارونی فشرده‌تر است، به اعتقاد جنابعالی آیا قواعد رقابت تجاری در کشور ما رعایت می‌شود؟
در بخش ماکارونی اعتقاد دارم اگر رقبای اصلی با هم همدل شوند، مشکلی وجود ندارد. هم‌اکنون ظرفیت تولید حدود 700 هزار تن ماکارونی در کشور ایجاد شده که قابل جذب است و برای مصرف سرانه حدود 10 کیلوگرم در کشور ظرفیت‌سازی شده، درحالی که هم‌اکنون مصرف سرانه ماکارونی زیر 7 کیلوگرم است. در این رابطه شایسته است تولیدکنندگان با فرهنگسازی مصرف سرانه ماکارونی را افزایش دهند که امری دست‌یافتنی است، چراکه وقتی مصرف سرانه بیسکویت 10 کیلوگرم، برنج 40 کیلوگرم و نان 120 کیلو گرم است، رسیدن مصرف سرانه ماکارونی به 10 کیلوگرم باتوجه به ظرفیت‌های ایجاد شده دور از ذهن  نخواهد بود. اگر ما بتوانیم 5 تا 10 کیلوگرم از مصرف سرانه نان را به ماکارونی اختصاص دهیم، درحالی که ماکارونی به عنوان غذای اصلی از نان یارانه‌دار هم ارزان‌تر عرضه می‌شود و دارای ارزش غذایی بالاتری است، معضلات فعلی مرتفع خواهد شد.

متوسط مصرف سرانه فعلی ماکارونی جهان چقدر است؟
متوسط مصرف سرانه ماکارونی در اروپا حدود 20 کیلوگرم است و به واقع مصرف ماکارونی در ایران حدود یک سوم اروپا است.

اشاره کردید که بازار صادراتی ماکارونی نیاز به مدیریت دارد، آیا 2 تشکل موجود صنعت ماکارونی توانسته‌اند گامی در راستای مدیریت این بازار بردارند؟
اگر انجمن‌ها بتوانند رسالت اصلی‌شان را به انجام برسانند، توانایی حل مشکلاتی از این دست را خواهند داشت. خوشبختانه اقداماتی که برای یکی شدن 2 تشکل ملی موجود در صنعت ماکارونی انجام شده که این حرکت بسیار به نفع کلیت صنف ماکارونی خواهد بود.

یکی از مردمی‌ترین جشنواره‌های صنایع غذایی بی‌شک جشنواره تقدیر از برترین شرکت‌های صنایع غذایی به انتخاب مصرف‌کنندگان است که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود، به عنوان مدیرعامل شرکتی که 2 سال متوالی به عنوان برترین دست یافته‌اید، چه نقاط ضعف و قوتی را متصور هستید؟
به اعتقاد من چون جشنواره براساس رای مردم برگزار می‌شود برای ما بسیار ارزشمند است که به عنوان برتر دست یابیم، چراکه نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم به بخشی از نیازهای مصرف‌کنندگان پاسخ دهیم. سال گذشته هم با وجود آنکه سال نخست بود، بسیار مطلوب برگزار شد. البته اگر ساز و کاری را اتخاذ کنید که این واقعه در سطح وسیع‌تری در جامعه مطرح شود دستاوردهای بسیاری حاصل خواهد شد.

چه سخنی با دولتمردان دارید؟
اعتقاد دارم توجه به «تولید»، کلید حل بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی خواهد بود و اگر دولت بتواند موانع پیش روی تولید را بردارد، رونق بسیاری برای این بخش قابل تصور خواهد بود.

مهم‌ترین مشکل امروز تولید و اشتغالزایی چیست؟
پس از تحریم‌های بین‌المللی معضل اصلی تولید کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی است و بانک‌ها باید دراین خصوص اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، باید در نظر داشت در شرایطی که تولیدکنندگان امروز با توجه به افزایش چند برابری نرخ ارز و تورم بالا باید مواد اولیه را نقدی خریداری کنند و محصولات خود را مدت‌دار بفروشند و این واقعیت نیاز به نقدینگی در صنعت را چند برابر کرده است و دولت در این رابطه باید تمهیدات لازم را بیاندیشد.

مجموعه‌های متعلق به خانواده جنابعالی در سال 93 به موفقیت‌هایی دست یافته است، ممکن است در این رابطه توضیح دهید؟
در دومین روز از هفته سلامت نشان «سیب سلامت» به محصول «پیکوتک» اعطا شد که برای مجموعه ما بسیار مهم بود، چراکه این محصول به عنوان یک میان‌وعده غذایی بسیار مناسب می‌تواند به عنوان یک صبحانه کامل نیز تلقی شود که خوشبختانه خواص غذایی و سلامتی این محصول از سوی وزارت بهداشت مورد تایید قرار گرفت. همچنین در روز پنجم هفته سلامت به واسطه اقدام‌های خیریه مرحوم پدر و خانواده‌ام در زمینه ساخت بیمارستان میبد و یزد و ... از سوی معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت مورد تقدیر قرار گرفتیم. قبل از عید هم تندیس طلایی حمایت از مصرف‌کننده را دریافت کردیم. همچنین در سومین همایش بین‌المللی برند برتر – کیفیت برتر در بهمن سال 92، تندیس زرین برند محبوب در گروه ماکارونی و پاستا بهمن سال 92 و لوح تقدیر با رویکرد مسوولیت اجتماعی در همایش نیکوکاری و فعالان اقتصادی اسفند سال 92 را دریافت کردیم.

«تک‌ماکارون» نخستین شرکتی بود که در برنامه کودک «عموپورنگ» حاضر شد، اما به‌تازگی حاشیه‌هایی پیرامون این حضور ایجاد شده است، لطفا در این رابطه توضیح دهید.
مجموعه ما اصولا در روش‌های تبلیغات خود به دنبال تفاوت است. به عنوان مثال در فرش «ستاره کویر یزد» برنامه «ستاره‌ها» را تدارک دیدیم و به عبارتی در مجموعه خودمان برای کل صنعت فرش کشور برنامه‌سازی می‌کردیم. در زمینه ورزشی هم جزو اولین شرکت‌ها بودیم که از 25 سال پیش در صحنه‌های ورزشی تبلیغات داشتیم. در برنامه «عموپورنگ» هم به دلیل آنکه ما می‌توانستیم ارتباط مستقیمی با کودکان و آینده‌سازان مملکت برقرار کنیم، طرح موفقی بود، چراکه کالاهای سالم و با ارزش غذایی بالا را معرفی می‌کردیم که متاسفانه بدون ارایه دلایل قانع‌کننده‌ای متوقف شد. ما هنوز هم آمادگی آن را داریم تا در کارهای مشارکتی و فرهنگی حضور داشته باشیم.

آیا مانند «مهرام» و «کاله» به دنبال تشکیل تیم ورزشی هم هستید؟
تیم‌داری کاری تخصصی و پرحاشیه ای  است که ما تخصص لازم را نداریم، اما در صحنه‌های ورزشی حضور داریم.

منبع: اقتصاد سبز
کد خبر رییس هیات‌مدیره تک‌ماکارون اعلام کرد واسطه‌ها و خریداران برنده بزرگ بازار ماکارونی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =