کشاورزی> عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان جوجه و پیاز ناشی از اجرا نشدن قانون تمرکز توسط دولت بود، گفت: اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، قطعا تجربه تلخ واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی شکل می­‌گیرد.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره در دستور کار قرار گرفتن مجدد طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: سال جهش تولید که رهبری اعلام کردند در جهت حمایت تولید است. ما اصلا سابقه تاریخی تشکیل وزارت بازرگانی را اگر بررسی کنیم تا الان 6-7 بار در 60 سال گذشته، این وزارت خانه یا تشکیل شده یا منحل شده است. یعنی قطعا با دلایل کارشناسی هر زمانی که وزارت بازرگانی تشکیل شده است چون باعث واردات بی رویه شده و اولویت کشور به سمت واردات رفته، آسیب جدی به تولید زده است، بنابراین هر سری دولت یا مجلس تصمیم گرفته اند این وزارت خانه را یا منحل کند یا ادغام کرده است. بنابراین به همان دلایل کارشناسی گذشته، تکرار تجربه شکست خورده قبلی اصلا اشتباه است.

پاپی زاده افزود: همه کشورهای دنیا به سمت سیاست زنجیره به هم پیوسته تولید و فراوری تا مصرف می روند و تمرکز برنامه ریزی مدیریت را دنبال می­کنند. الان اگر بخواهند قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی که در سال 1391 مصوب شد، لغو کنند و وزارت بازرگانی را شکل بدهند، قطعا تجربه تلخ واردات بی رویه محصولات کشاورزی شکل می­‌گیرد و در این شرایط که فروش نفت نداریم و تحریم هستیم و ارز نفتی نداریم، باید برویم ارزی که به سختی به دست می­آوریم خرج خرید گندم و محصولات کشاورزی کنیم در حالی که می­توانیم آنها در داخل ارزانتر تولید کنیم. الان واردات هر کیلوگرم گندم 3500 تومان تا 4 هزار تومان هزینه بردار است در حالی که الان از کشاورز 2200 تومان گندم را می خریم یعنی با نصف قیمت. خب چرا از داخل تامین نشود؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه دلیل آنکه در بحث جوجه های یک روزه ما در سال گذشته با کمبود تولید مواجه شدیم و امسال با ازدیاد مواجه شدیم این بود که دولت قانون تمرکز را شکست و قسمتی از این زنجیره را در وزارتخانه صمت برد، اظهار داشت: با این اقدام دولت، اصلا برنامه ریزی در وزارت کشاورزی مختل شد. وزارت کشاورزی نتوانست بفهمد میزان مصرف کشور چقدر است و موقعی که برای تولید آمد برنامه ریزی کند باز ستاد تنظیم بازار نگذاشت.

*افزایش واردات با تشکیل وزارت بازرگانی به ضرر بخش تولید تمام می شود

پاپی زاده با تاکید بر اینکه دقیقا به همین دلیل هم شاهد بودیم هم جلوی صادرات پیاز گرفته شد و هم حجم زیادی پیاز روی دست تولیدکنندگان ماند، اضافه کرد: اگر شما به عنوان وزارت کشاورزی بدانید چقدر نیاز کشور است برای میزان مشخصی از تولید برنامه ریزی می کنید.

برای چنین میزان تولیدی مقدار مشخصی از نهاده را برنامه ریزی می کنید. این فرآیند باید بهم پیوسته باشد. در حالی که این دولت، دولت بسیار پر ولعی برای واردات است چون حوصله برنامه‌­ریزی درازمدت برای تولید ندارد. به همین دلیل، این دولت آسان­ترین و کوتاه ترین مسیر را در نظر می­گیرد، این در حالی است که شاید در کوتاه مدت با واردات بی رویه بتواند رضایت مندی در مصرف کننده ایجاد کند اما در بازه میان مدت و دراز مدت، آسیب به ساختارهای تولید کشور وارد می شود و ما شاهد نابودی تولید داخل و کاهش عرضه و در نتیجه، افزایش قیمت خواهیم بود.

وی در پایان تاکید کرد: بعد از آنکه لاریجانی طرح تشکیل وزارت بازرگانی مجددا به کمیسیون اجتماعی فرستاد، این کمیسیون در سه ماه اخیر جلسه ای برای بررسی این طرح تشکیل نداد و ایرادات پابرجاست.


منبع:فارس
کد خبر 1a386ef1eb9d48408db8823e3a78e0cd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =