مواد غذایی> مدیرعامل اتحادیه زنبورداران گفت: صادرات عسل نسبت به هشت ماه گذشته با حذف استانداردهای اجباری و تبدیل آن به تشویقی کاهش پیدا کرده است.


عفت رئیسی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور در خصوص وضعیت تولید عسل در کشور اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی، بیماری و آفت زنبورستان‌ها میزان تولید عسل در سال‌های 93 و 94 به شدت کاهش یافته به طوری که زنبورداران حداکثر از هر کندو هفت کیلوگرم برداشت داشتند در حالی که بر اساس اصول برداشت بایستی به طور سالانه 13 کیلوگرم از هر کندو برداشت داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه افزود: در برنامه ششم توسعه علی‌رغم اینکه زنبورعسل از مهم‌ترین منابع پایه و عواملی است که منجر به رشد و توسعه کشاورزی می‌شود اما متأسفانه هیچ ردپایی از زنبورداران در برنامه ششم وجود ندارد و حال انتظار ما بر این است که نسبت به سهم تولید و افزایش بهره‌وری به ما توجه شود.

رئیسی در ادامه بیان کرد: صنعت زنبورعسل تنها صنعتی است که بر خلاف سایر محصولات کشاورزی، باغی و دامی هیچ آلودگی برای طبیعت ندارد و لازم به ذکر است که با توجه به موضوع گرده‌افشانی زنبورعسل به آن توجهی نشده و گویی فریاد زنبورداران به جایی نمی‌رسد.

وی با اشاره به صادرات عسل یادآور شد: صادرات عسل نسبت به هشت ماه گذشته کاهش پیدا کرده، زیرا برخی صادرکنندگان با حذف استانداردهای اجباری و تبدیل آن به تشویقی عسل‌های درجه سه که عمدتا مرغوب نیستند صادر کرده‌اند که با این وجود تاجران برخی کشورها حاضر به خریداری عسل فاقد استاندارد نیستند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران بیان کرد: حذف استانداردهای اجباری موجب نگرانی مصرف‌کنندگان شده اما باید گفت که اتحادیه زنبورداران به کمک انجمن ملی صنعت برند عسل اکسیر را راه‌اندازی کرده و از طرفی این برند حاضر است که برای سال آینده بخشی از نیاز محصول سالم هموطنان داخل و صادرکنندگان را فراهم کند.

وی با اشاره به بحث گرده‌افشانی زنبورعسل اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت گندم و جو و اختصاص آن به کشت دانه‌های روغنی نباید فراموش کند که اولین و آخرین شانس جلوگیری از پوکی دانه‌های روغنی به وسیله زنبورعسل انجام می‌شود و حال لازم است که حمایت‌های کافی از زنبورداران را به عمل آورد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران تصریح کرد: مهم‌ترین چالش صنعت زنبورداری، بیمه نبودن زنبورداران حرفه‌ای است و حال انتظار داریم که دولت با توجه به اینکه زنبورداران اقشار آسیب‌پذیر هستند شرایط بیمه آنها را فراهم کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر 1b48c89756ab435dad0ee9f0e2d3bd3e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =