کشاورزی> رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: در جلسه‌ای با حضور اعضای اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در مورد واردات موز به ازای ارزش کالایی، صادرات سبزیجات و میوه‌های هسته‌‌دار تصمیم‌گیری می‌شود.

سیدرضا نورانی در مورد مشروط شدن واردات موز به ازای صادرات سیب اظهار داشت: این پیشنهاد تابستان سال 94 توسط اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، با توجه به فراوانی تولید سیب درختی در کشور به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به واردات سالانه 700 میلیون دلار موز به کشور افزود: علیرغم تلاش اتحادیه، مبنی بر اجرایی شدن این موضوع در نیمه دوم سال گذشته، مصوبه آن امسال ابلاغ و اجرایی شد که به دلیل نامناسب بودن زمان ابلاغ و اجرا منجر به افزایش قیمت موز شد.

وی بیان داشت: اگر مصوبه مشروط شدن واردات موز به ازای صادرات سیب در زمان مناسب یعنی نیمه دوم سال گذشته اجرا می‌شد، نه تنها موز گران نمی‌شد، بلکه صادرات سیب هم به دلیل قرار داشتن در فصل، تولید و برداشت رونق می‌گرفت.

نورانی بیان داشت: اما از زمان ابلاغ مصوبه در ابتدای سال جاری، شرایط صادرات سیب فراهم نبود و واردکنندگان این محصول را با تعرفه جدید 26 درصد وارد کردند که همین اتفاق منجر به افزایش قمیت موز در بازار شد.

رئیس هیات مدیره صادرکنندگان و واردکنندگان میوه در ادامه از برگزاری جلسه‌ای در هفته جاری پیرامون تعرفه واردات موز در قبال صادرات سیب با حضور اعضای اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و گفت: پیشنهاد اتحادیه این است که واردات موز به کشور در ازای ارزش کالایی صادرات میوه‌ و سبزیجات انجام شود.

رئیس هیات مدیره صادرکنندگان و واردکنندگان میوه بیان داشت: بنابراین اتحادیه پیشنهاد داده است که شرایطی فراهم شود، تا به ازای صادرات 5 کیلو سبزیجات یا یک کیلو میوه هسته‌دار، یک کیلو موز وارد شود.

وی همچنین از پایین آمدن قیمت پایه صادراتی محصولات کشاورزی در سال جاری خبرداد و گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته قیمت برخی محصولات صادراتی کشاورزی برای حفظ قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی کاهش یافت و امسال هم با توافق با گمرک مقرر شد تا با توجه به کاهش قیمت جهانی محصولات کشاورزی و فراهم آمدن قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای منطقه‌ای قیمت‌ها کاهش یابد.

نورانی گفت: براین اساس قیمت پایه صادراتی محصولات کشاورزی در سال جدید 20 تا 30 درصد کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: جمال مدرسی مدیرکل دفتر مقررات و استاندارهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پیش از این خبر داده بود که در شرایط پسابرجام و به منظور حمایت از تولید داخلی، تعرفه واردات موز در قبال صادرات سیب درختی پنج درصد تعیین شد.

وی افزود: با توجه به گسترش تعامل و همکاری بین المللی در فضای پسابرجام و با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی، بر‌اساس قانون مقررات صادرات و واردات سال 1395 که به تصویب دولت رسیده، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی واردات یک کیلوگرم موز در ازای صادرات یک و نیم کیلوگرم سیب درختی تولید داخلی معادل پنج درصد تعیین شده است.

مدیرکل دفتر مقررات و استاندارهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: براساس این مصوبه که از ابتدای سال 1395 لازم الاجراست، تعرفه واردات هر کیلو موز در شرایط عادی 26 درصد تعیین شده است.

منبع:فارس
کد خبر 1b582ed350d64a708aaa5a3605babbe1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =