کشاورزی> تقریبا 90 درصد از فعالیت های بخش کشاورزی به خصوص در حوزه باغداری با نیروی انسانی صورت می گیرد.


کشاورزی ایران سنتی است. از همان مزرعه و مراحل کاشت، داشت و برداشت، نیروی انسانی است که بیشترین سهم را دارد. حتی در مرحله فروش هم سنت رقیب جدی بورس کالا شده است. البته دولت و تولیدکنندگان مدرن تر سعی در بهبود شرایط دارند، اما گویا راه تکنولوژی به مزرعه ها هموار نیست. در این مورد با کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفتگو کردیم.

وضعیت تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات به روز و مدرن در کشاورزی ایران به چه گونه است؟


در زمینه انتقال تکنولوژی در حوزه برداشت به شدت نیاز وجود دارد. امروزه تقریبا در حوزه برداشت، اگر کمباین را در نظر نگیریم، تقریبا 90 درصد از فعالیت های بخش کشاورزی به خصوص در حوزه باغداری با نیروی انسانی صورت می گیرد. این در حالی است که در دنیا، برای هر نوع محصولی، ماشین خاص و مدرنی برای برداشت وجود دارد.

برای بهتر شدن اوضاع و ورود تکنولوژی به کشاورزی ایران چه اقدامی باید انجام داد؟


فکر می کنم سیاست های حمایتی دولت باید در این بخش، به این شکل باشد که دولت به جای اینکه پول بیشتری به کشاورزی بپردازد، به ازای گندم مازاد و خرید گندم، انتقال تکنولوژی و ماشین آلات به او دهد.

در همه حوزه ها چنین موضوعی مصداق دارد؟

در حوزه آبیاری هم با توجه به اینکه هدررفت آب در حوزه کشاورزی، رقم قابل توجهی است، اما سیستم آبی ایران در خیلی از نقاط، غرقابی است و از تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی دارد. به همین دلیل هم بهتر است این موضوع در اولویت قرار بگیرد. به خصوص اینکه اگر سیاست های حمایتی در این قالب قرار بگیرد، برکاتش می تواند دو جانبه و سه جانبه باشد.

منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 1b5ec496a0694925b1d9263c44de844c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =