صنایع غذایی> اقتصاد غذا - واردات هر تن گندم یعنی ورود 2500 متر مکعب آب مجازی به کشور و اخذ عوارض 150 تومانی از گندم وارداتی مانع احیای منابع آبی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا (فود پرس)، کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در نشستی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی ضمن بیان مطالب فوق افزود:بی شک خود کفایی در تولید محصولات کشاورزی یک ضرورت است اما تبدیل کردن ذخایر آبی امروز به غلات و سیاست تعیین عوارض برای واردات این نوع محصولات اگرچه ممکن است در کوتاه مدت سیاست حمایتی محسوب شود اما در نگاه بلند مدت مطابق با اقتصاد مقاومتی نیست بلکه تعرفه ای برای نابودی منابع آبی این مرز و بوم است.

وی خاطر نشان کرد: تنگناهای اقتصادی گریز ناپذیر است اما می توان با روش هایی غیر از اتکا به سفره های زیر زمینی از پتانسیل های بیرونی بهره برد و به جای خود کفایی در تولید به سمت خود اتکایی حرکت کرد و با روش هایی همچون کشت برون مرزی و واردات برنامه ریزی شده برخی محصولات کشاورزی در برابر بحران مقاومت کرد.

زرگران تصریح کرد: امروز پتانسیل درونی ما در گرو حفظ قدرت و شوکت آبی ماست که متاسفانه دیگر توان بهره کشی بیشتر را ندارد.

 رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معایب نظام قیمت گذاری دستوری گفت: قیمت گذاری دستوری در دولت دهم عدم بازدهی خود را نشان داده است، بیایید شجاعانه و بدور از سیاسیت های تکراری، این بار به سمت اقتصاد آزاد و نظام عرضه و تقاضا حرکت کنیم.

وی همچنین متذکر شد: ناکارآمدی نظام مالیات موجود به خصوص بحث عدم نصب صندوق در خرده فروشی های و اجرای ناقص نظام مالیات بر ارزش افزوده، به یکی از عوامل مهم رکود در صنایع غذایی تبدیل شده است که نیازمند چاره اندیشی اساسی است.

زرگران در بخش پایانی سخنان خود خطاب به معاون اول رییس جمهور گفت: حضور تیم با تجربه در دولت یازدهم توقعات زیادی را ایجاد می کند و صنعت کشاورزی و غذا به عنوان تامین کنندگان امنیت غذایی کشور از شما انتظار دارند تجربه کارآمد خود را برای مقابله با بخشی نگری به کار برده و با اجرای برنامه های کلان و جامع، کشور را به سمت تحقق اهداف چشم انداز افق 1404 هدایت کنید.

کد خبر 769d4dec66ee44a8a75a917c83c855e9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =