دولت در سال گذشته با پرداخت یارانه هزار تومانی برای ذخیره سازی پرتقال، هزینه زیادی برای تامین میوه مورد نیاز مردم پرداخت کرد، اما به دلیل نگهداری محصول درشرایط نامناسب ، مرکبات با کیفیتی مناسب به دست مصرف کننده نرسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در میان کالاهای مصرفی مردم در ایام پایانی سال، میوه پر چالش ترین بازار را داشت. وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته تلاش کرد که نیاز مردم را از طریق تولیدات داخلی تامین کند به طوری که با وجود کاهش تولید پرتقال،  این وزارتخانه حاضر به واردات این محصول نشد.
با درنظر گرفتن اصول اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی به محصولات داخلی، حرکت وزارت جهاد کشاورزی امری ستودنی و قابل قبول است، اما زمانی که به نحوه اجرایی این طرح نگاهی کوتاه انداخته می شود مشکلات این طرح خود نمایی می‌کنند. مشکلاتی که منشا آن نه به دلیل تامین میوه مورد نیاز مردم از تولیدات داخلی بلکه به خاطر شیوه اجرا و ذخیره سازی است.
در سال جاری با وجود توزیع میوه مورد نیاز مردم با یارانه دولتی و به قیمت مصوب در میادین میوه و تره بار، اما رضایت مردم از این طرح جلب نشد، زیرا با وجود اینکه دولت برای عرضه پرتقال یارانه داده بود اما به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، مرکبات با کیفیت مناسبی به دست مصرف کننده نرسید یا اندازه این محصول درشت تر از حد معمول بود.

دلیل درشتی پرتقال در موسسه تحقیقات مرکبات مورد برسی قرار می‌گیرد

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این ارتباط به خبرنگارتسنیم، گفت: درشتی یا کوچکی مرکبات مربوط به سال آوری آن بوده و بحثی فنی به حساب می آید. در این زمینه موسسه تحقیقات مرکبات در حال انجام تحقیقات است و تا زمان مشخص نشدن دلایل آن نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.
علی طهماسبی افزود: بزرگی پرتقال‌های عرضه شده در شب عید به هیچ عنوان به دلیل دست کاری ژنتیکی نیست، اماعوامل طبیعی مانند سردی هوا و سال آوری می تواند دراندازه آن تاثیر گذارباشد.
وی خاطر نشان کرد: ما در میزان سردخانه‌های استاندارد، برای نگهداری میوه مورد نیاز مصرف کنندگان نیز ضعف و کمبود داریم، به همین منظور در برخی از موارد کیفیت مرکبات ارائه شده، نظر مردم را تامین نکرد.
وی تصریح کرد: در تجهیز و افزایش تعداد سردخانه‌های کشور، سازمان تعاون روستایی باید پاسخگو و اقدامات لازم را درسال جدید انجام دهد.

میوه تنظیم بازار کفاف بازار را نداد
دبیر اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار نیز دراراتباط با وضعیت عرضه میوه مورد نیار مردم در ایام پایانی سال، گفت: میوه ذخیره سازی شده توسط دولت تنها تا ۵ الی ۶ فروردین کفاف بازار مصرف را داد و بعد از این تاریخ بر خلاف وعده داد شده، میوه ای در قالب این طرح، در بازار مرکزی میوه تره بار که مسئولیت توزیع میوه را دارد، نیامد.
علی حاج فتحعلی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از نیازمردم از طریق توزیع میوه به صورت آزاد تامین شد، افزود: در این ایام به غیر از پرتقال که به یک باره درروز‌های پایانی سال قیمت خود را در میادین مرکزی میوه و تره بار و سطح شهر بالاکشید، مشکلی د خصوص سایر محصولات کشاورزی وجود نداشت.
وی خاطر نشان کرد:  در روز های پایانی سال گذشته هر کیلو گرم پرتقال با توجه به کیفیت از ۶ هزار تومان تا ۸ هزار تومان افزایش یافت که با پایان یافتن تعطیلات، از امروز قیمت این محصول کاهش و به کیلوی ۳ هزار ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان رسید.
دبیر اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار، ادامه داد: قیمت این میوه در این ایام هر گز نرخ مشخص نداشت به طوری که به صورت لحظه ای قیمت میوه به ویژه مرکبات با توجه به میران توزیع و تقاضا تغییر می‌کرد.
وی تصریح کرد: در این ایام محصولاتی نیز به دلیل کاهش تقاضا یا افزایش عرضه، به کمتر از قیمت واقعی خود فروخته شد به طوری که هر کیلو گرم گوجه فرنگی در تعطیلات ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان و کاهو ۳۰۰ تومان به فروش می رسید که در برخی مواقع کرایه های حمل و نقل را نیز تامین نمی کرد.
گفتنی است که در اولین روز سال جاری سازمان تعاون روستایی با توجه به اهمیت و توجه رسانه به این موضوه نشست خبری در این سازمان برگزار کرد و مدیرعامل این سازمان با اعتراف به مشکلات اجرای این طرح خبراز تغییر شیوه اعمال دولت در تنظیم بازار میوه در سال آینده و تامین سرخانه مورد نیاز باغداران به صورت رایگان، داد.
کد خبر 1ff566d0f2ec4f9eb6e233552413d231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =