عليرضا صفاخو

ابوالحسن خليلي را بسياري از فعالان صنعت غذا به عنوان مديري جوان مي‌شناسند؛ مديري كه از دل انجمن صنايع روغن نباتي سر برآورده و به لطف آنچه «لابي باز حرفه‌اي» خوانده مي‌شود، بر كرسي صدارت بزرگ‌ترين تشكل صنفي صنعت غذا نشسته است. طلوع يك دبير كل پركار كه از ساعت 6 صبح در دفتر كارش حاضر بود و بعضا تا اذان مغرب به رتق و فتق امور صنعت غذا اهتمام داشت، نويد طلوع كانوني را مي‌داد كه در دوره علي موحّد، دبير سابق انجمن صنايع بيسكويت، شيريني و شكلات، عرصه را به ابتكار عمل رئيس جاه‌طلب انجمن متخصصان علوم و صنايع غذايي ايران در ساماندهي تشكيل فراكسيون صنايع غذايي مجلس هفتم و نفوذ او ميان تعدادي از نمايندگان، نظير دانش منفرد باخته بود. خليلي با برخورداري از پشتيباني روغن‌كش‌ها، در مجادله‌هاي ناشي از موازي‌كاري‌هاي با انجمن متخصصان علوم و صنايع غذايي، بازي را به نفع خود تمام كرد...اما همیشه در بر یک پاشنه نمی چرخد! دستاوردي كه البته بخشی از آن نیز ماحصل استفاده او از يك مدير روابط عمومي آشنا به قواعد روزنامه‌‌نگاري حرفه‌اي و در عين حال، خلاق بوده كه در كنار شور و هيجان‌هاي جواني- كه بعضا خالي از اشتباه هم نمي‌شد- برخی روزنه‌هاي گريز از مخمصه‌هاي بحران را نيز به دبير كل تازه‌كار و پرکار كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي نشان مي‌داد. البته خليلي طي دو سال اخير با يك ناكامي بزرگ و سپس پیروزی شگفت انگیز، اذهان فعالان صنايع غذايي را به خود جلب كرد.
او پس از ناكامي بزرگ در انتخابات سازمان نظام مهندسي كشاورزي استان تهران، در مقابل رقيب صاحب نفوذي مثل شاهرخ رمضان‌نژاد، با بردي غيرمنتظره در ميان بزرگان اتاق بازرگاني، پديده شگفت‌انگيز انتخابات هيات  نمايندگان اتاق بازرگاني تهران لقب گرفت و صنعت غذا را به نفوذ در اركان بالادستي پارلمان بخش خصوصي اميدوار ساخت. اتفاقي كه البته با ناكامي خليلي و شاهرخ ظهيري، شريك باتجربه‌اش، براي عضويت در هيات  رئيسه اتاق ايران ناتمام ماند. اما از آن روز به بعد، ستاره اقبال دبير كل كانون افول کرد و او مست از غرور بابت موفقيت‌هاي به دست آمده، حتا نتوانست رابطه اش با مدير روابط عمومي‌ سابق - كه در چهره‌سازي او نزد مديران و دست‌اندركاران صنعت غذا بر حسب اختیارات و امکانات سنگ تمام گذاشته بود را مدیریت کند. تا جایی که  رابطه آن دو که سال‌ها يار گرمابه و گلستان هم بودند- چنان تيره و تار شد كه كارشان به مشاجره‌هاي لفظي شديد هم كشيد و سرانجام به قطع طرفين همكاري، انجامید!
http://www.foodpress.ir/upload/khalili.jpg

وزن کشی در انتخابات
انتخابات اخير هيات  مديره كانون، بهترين فرصت بود براي يك وزن‌كشي‌ ميان خليلي و منتقدانش كه پس از رويدادهاي انتخابات اتاق بازرگانی ایران، وارد مرحله تاز‌ه‌اي شوند. خليلي به انجام رفتارهاي غيرجمعي متهم ‌شد. كما اينكه با افزايش تنگناي ناشي از طرح هدفمندي يارانه‌ها و ناكامي صنعت غذا در اخذ اعتبارات جبراني، برخي لابي‌هاي خليلي به نفع انجمن روغن نباتي، در قياس با حقي كه بايد به ساير انجمن‌ها مي‌رسيد، اما  نرسيد و همچنين شائبه تكروي دبير كل كانون، به عنوان امتياز منفي در اذهان قوت گرفت. تا آنجا كه وقتي قيمت روغن‌هاي خوراكي در سكوت خبري و به صورت خزنده طي سه مرحله بيش از پنجاه درصد افزايش يافت و سازمان‌هاي تعزيراتي، سرنيزه تيز انتقادات و پلمب و جريمه را فقط به سمت ساير صنايع غذايي به ویژه صنایع لبنی و صنایع کنسرو نشانه رفتند، ‌خليلي نتوانست حقوق حقه آنها را به كرسي بنشاند وبا احقاق امتياز براي صنايع روغن نباتي- در تعامل چراغ خاموش با دولتمردان- رفتاري محافظه‌كارانه پيشه كرد!
! این درحالی است که کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی اخیرا برای برگزاری جشنواره های فروش مواد غذایی در قطر (که قرار بود 30 خرداد ماه تا سوم تیرماه در پایتخت ثروتمند ترین کشور جهان برگزار شود ) و "جشنواره غذای خوب برای همه"( که قراربود زمستان سال گذشته در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب تهران برگزار شود) به دلیل عدم استقبال شرکت های صنایع غذایی و تامین نشدن هزینه های اجرا با همراهی صاحبان صنعت غذا نیز مواجه نمی شود! در اين گيرودار، اگر پيروزي خليلي براي ورود به هيات  نمايندگان اتاق بازرگاني تهران، يك  اتفاق غيرمنتظره براي تشكل‌هاي صنعت غذا بود، ورود ماني جمشيدي، مدير سابق روابط عمومي كانون با 31 سال سن (به نمايندگي از صنعت ماكاروني) به جمع اعضاي هيات  مديره، همان قدر شگفت‌انگيز و معنادار مي‌نمايد!    
جالب آن كه امروز از ماني جمشيدي كه طي سال‌هاي اخير با همت مرتضي سلطاني به عنوان شخصيت سال صنعت غذا در سال 90 و رئيس هيات  مديره گروه صنعتي «زر» در كنار تأثير تجربه‌هاي تعامل نزديك با دبيران تشكل‌هاي زيرمجموعه كانون انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي- توانسته است در انتخابات اخير مورد اعتماد اكثريت اعضا قرار گيرد، به عنوان عضوی که با اتکاء به تجربه و روابط عمومی خود،می تواند آینده بهتری را پیش رو داشته باشد، نام برده ميشود.
اما براساس برخي ارزيابي‌ها، بعيد است كه پديده جوان انتخابات اين دوره كانون، به‌رغم اصراربعضی اعضاي هيات  مديره، در پذيرش سمت های کلیدی در کانون خطاي مشابه علي دايي را در پذيرش سرمربيگري تيم ملي فوتبال مرتكب گردد كه گفته مي‌شود، روي ثبات مواضع مخالف يا موافق آنها نمي‌توان حساب باز كرد! اعضايي كه بدون ارائه اختيارات تام و در عين حال توقع برآورده ساختن منافع نمايندگان تشكل‌هاي عضو هيات  مديره كانون، بعيد نيست خواب سوزاندن فرصت بالندگي گزينه جوان مستعدي را دیده باشند كه در مقام يك همراه و در عين حال منتقد، با دبيران انجمن‌هاي صنفي صنايع غذايي همراه بوده است! مگر آن كه اين پديده نوظهور و همكار مطبوعاتي در تشكل صنعت غذاي كشور، فكر بكري براي حل اين معضل تيمي در كانون نيز كرده باشد!
 
کد خبر 20404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاکروان ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    1 0
    مهندس خلیلی خدمات شایانی به صنایع روغن نباتی طی 12سال انجام داده اند. لطفآ قدرشناس باشید
  • مير حجت فلاح ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    با شناختي كه بنده از آقاي خليلي دارم اين وصله ها بيشتر به كسايي ديگر كه در جايگاه نقد و انتقاد نشسته اند مي چسبد. ايشان بسان وزنه اي روي تراوزي صنعت غذايي كشور هستند كه عدم حضور ايشان تراز صنف و صنعت غذا كشور بهم خواهد ريخت . همين ستون را فرصتي ميدانم تا از زحمات ايشان علي الخصوص در صنف و صنعت روغن خوراكي كشور تشكر كنم.(قدر زر زرگر شناسد؛ قدر گوهر، گوهری)