۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
 مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال با تاکید بر لزوم تصویب طرح انتزاع به دلیل ناهماهنگی وزارت صنعت و کشاورزی گفت: به رغم ظرفیت 12 میلیون تنی،صنایع لبنی با 5.5 میلیون تن کار می‌کنند و 70درصد ظرفیت صنایع غذایی نیز تعطیل است.

 

محمدرضا شافعی‌نیا در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص اهمیت تصویب طرح انتزاع وظایف کشاورزی اظهار داشت: در اکثر کشورها زنجیره تولید پیوسته است و بعد از آن نیز به عنوان بخشی از تولید قلمداد می‌شود.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با بیان اینکه مشکلات حاضر بازار کشاورزی به دلیل گسستگی زنجیره تولید، توزیع و فرآوری است، گفت: تولید‌کننده حق دارد از قیمت آینده محصولات کشاورزی و نهاده‌ها با خبر باشد اما کشاورزان ما چشم بسته تولید می‌کنند و حتی از درآمد احتمالی‌شان نیز اطلاعی ندارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولیدات کشاورزی در یک وزارتخانه اما برنامه‌های توزیع، بازار‌رسانی و مصرف در وزارتخانه دیگری مدیریت می‌شود.

وی با مرتبط دانستن گرانی اخیر مرغ به گسستگی زنجیره تولید و توزیع اظهار داشت: اگر تأمین نهاده به موقع انجام می‌شد مشکلی از نظر گرانی نبود اما از آنجایی که وزارتخانه دیگری مسئول توزیع و ذخیره‌سازی است با ایجاد اختلال در زنجیره تولید تا مصرف قیمت بازار افزایش یافت.

شافعی‌نیا افزود: یکی از عوامل هزینه حمل و نقل، کشتارگاه‌ها، واسطه‌ها، توزیع و غیره در افزایش قیمت می‌تواند مؤثر باشد در حالی تولید مرغ نوسانی نداشت.

*صنایع کشور در کنار تولید نیست

وی با انتقاد از وضعیت صنایع موجود گفت: در حال حاضر صنایع غذایی کشور با 30 درصد ظرفیت  فعالیت می‌کنند در حالی که اگر در کنار تولید باشد می‌تواند با ظرفیت بهتری کار کنند.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال افزود: ماده اولیه صنعت باید هماهنگ با تولید باشد و به دلیل گسستگی بین زنجیره تولید، توزیع و فرآوری وجود ماده اولیه آنها نمی‌رسد.

شافعی‌نیا گفت: دنیا روی قیمت تمام شده کار می‌کند و قیمت تمام شده صنایع غذایی بالاست و آن را تقصیر تولید‌کننده می‌دانند.

وی ادامه داد: ضایعات مواد غذایی باید دوباره به چرخه صنعت و فرآوری وارد شود و در حال حاضر صنایع غذایی ما این ظرفیت را ندارد.

*پراکنش صنایع غذایی مناسب نیست

شافعی‌نیا با بیان اینکه پراکنش صنایع غذایی در کشور مناسب نیست گفت: چرا صنایع شیر ما به رغم اینکه گفته می‌شود 12 میلیون تن ظرفیت دارند اما با 5.5 میلیون تن فعالیت می‌کنند.

وی افزود: هزینه فرآوری در این کارخانه‌ها بالاست و مجبورند روز به روز قیمت لبنیات را افزایش دهند و تقصیر را گردن تولید‌کننده می‌اندازند.

وی ادامه داد: در حال حاضر صنعت می‌گوید فرآوری به صرفه نیست مردم هم گران می‌خرند و از سویی دیگر ماده اولیه هم گران است و اینها هیچ کدام با یکدیگر همخوانی ندارند.

*ناهماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و صنعت

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: مجوز صنایع کوچک را وزارت جهاد کشاورزی و صنایع بزرگ را وزارت صنعت می‌دهد و این خود ناهماهنگی در کار ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه صنعت فرش نیز باید زیر نظارت وزارت جهاد کشاورزی باشد گفت: فرش‌بافی کار مکمل کشاورزی است، ماده اولیه آن هم در کشاورزی تولید می‌شود و تا سال 84 نیز زیر مجموعه وزارت کشاورزی بود بنابر این طبیعی است که مدیریت این بخش توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند مؤثر باشد.

کد خبر 20652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =