۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱

به نظر می‌رسد رشد اعجاب‌انگیز برزیل محدود به کالاهای کشاورزی نیست و از سال 2004، برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت گاو در جهان است.
این گسترش صادرات بیشتر به علت افزایش تقاضای جهانی گوشت بوده و البته پایین بودن قیمت و بالا بودن کیفیت گوشت تولید این کشور باعث برتری آن در بازارهای جهانی این محصول شده است. هر چند در سال‌های اخیر همانند سایر کشورها، بالا رفتن هزینه‌های تولید، فرآوری و حمل و نقل، باعث افزایش قیمت محصول تولیدی این کشور نیز شده است اما به‌رغم تمام این مسائل و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط این کشور در بخش دامداری، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 برزیل بین 45 تا (در خوش‌بینانه‌ترین حالت) 60 درصد نیاز جهان به گوشت گاو را تامین کند. در طول 50 سال گذشته میزان تولید گوشت گاو برزیل از 3/1 میلیون تن به بیش از 9 میلیون تن در سال رسیده است و در حال حاضر دومین تولید کننده این محصول (پس از آمریکا با تولید 4/11 میلیون تن در سال) است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال میزان تولید گوشت گاو برزیل به 2/9 میلیون تن بالغ شود مقدار صادرات محصول البته در سال‌های مختلف بسیار متغیر بوده است. در سال 2002 فقط 13 درصد از گوشت گاو تولیدی این کشور صادر می‌شد که این رقم در سال 2007 با رشدی بی‌سابقه به 27 درصد رسید. پس از آن از سال 2008 به بعد اگر چه برزیل همچنان لقب بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت گاو جهان را حفظ کرد اما میزان صادرات از 28 به 20 درصد کل تولید کشور در سال 2010 کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل برنامه حذف گاوها در همین سال بود که هنوز هم جبران نشده است و باعث شده دولت برزیل در سال جاری 380 هزار دلار وام بدون بهره به دامداران پرداخت کند تا مبادرت به تجدید ساختار گله‌های خود کنند هرچند با گسترش شدید بازار داخلی کشور برای این محصول به نظر می‌رسد بخش اعظم اضافه تولید توسط بازار داخلی مصرف شده و نیازی به صادرات آن نخواهد بود میزان مصرف سرانه در این کشور از 35 کیلوگرم گوشت گاو در سال 2001 به حدود 42 کیلوگرم در سال 2011 افزایش یافته است. در گذشته و اوایل قرن بیست و یکم، اروپا بزرگ‌ترین مشتری گوشت‌های برزیلی بود که اکنون این بازار به روسیه و خاورمیانه تغییر پیدا کرده است. هرچند بازار اروپا همچنان برای این کشور مهم و قابل توجه است اما این جابه‌جایی صادرات باعث شده بحران یورو که باعث کاهش تقاضا در بسیاری کشورهای اروپایی شده است اثر چندانی بر میزان تقاضای محصول گوشت برزیل نداشته باشد.
پیش‌بینی می‌شود صادرات گوشت گاو برزیل در نتیجه افزایش عرضه محصول تا پایان سال 2012 حدود 10 درصد رشد مقداری و 20 درصد رشد درآمدی را تجربه کند و هرچند انتظار افزایش تقاضای کشورهای خاورمیانه برای این محصول می‌رود اما روسیه همچنان بزرگ‌ترین وارد‌کننده گوشت برزیل باقی خواهد ماند و مقام دوم از آن ایران با بیش از 130 تن واردات گوشت گاو است. همچنین پیش‌بینی می‌شود سایر کشورهای آسیایی به خصوص هنگ‌کنگ و مصر افزایش واردات گوشت را در سال 2012 داشته باشند. میزان صادرات برزیل به مصر و لیبی در فصل اول سال 2012 حدود 73 درصد در مقدار و 85 درصد در ارزش رشد داشته است. برزیل همچنین لقب بزرگ‌ترین کشتارگاه جهان را نیز دارد و هر ماه اندکی کمتر از دو میلیون راس گاو در کشتارگاه‌های این کشور ذبح می‌شود.

منبع:  تجارت فردا

کد خبر 20780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =