۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴

با بررسی برخی کالاهای وارداتی که در اولویت‌های 6 قرار دارند و قرار است دولت به آنها نیز ارز بدهد، درمی‌یابیم تعدادی از این کالاها یا غیرضروری هستند و یا امکان تولید داخل آنها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نوسانات نرخ ارز این روزها مهمترین دغدغه اقتصاد کشور شده و در عین حال سایر مسائل مهم اقتصادی همچون طرح تحول اقتصادی و تولید ملی را تحت الشعاع قرار داده و به فراموشی سپرده است.

امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است ولی اگر به خوبی به آمارهای واردات قانونی سال گذشته و ثبت سفارش 6 ماهه اول امسال توجه شود نتایج فعالیت ها در سال تولید ملی به خوبی نمایان و پررنگ می‌شود.

آمار قانونی واردات در سال 90 نشان می‌دهد که پارسال 56 میلیارد دلار واردات انجام شده است و در سال جاری که اتفاقا سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده، تنها در شش ماهه اول 50 میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته است.

در حالی مسئولان تصمیم گیر اقتصاد کشور باید بررسی کنند که اعلام کردن اختصاص ارز به اولویت ششم در مرکز مبادلات چه ضررهای برای اقتصاد کشور دارد، که سازمان توسعه تجارت با افتخار اعلام می‌کند در آینده نزدیک اولویت‌های دیگر نیز می‌توانند ارز از مرکز مبادلات تهیه کنند.

سؤال اصلی از مسئولان تصمیم گیر اقتصادی اینجاست که چرا در سالی که سال تولید ملی نامگذاری شده است باید آمار واردات افزایش یابد. چرا دلارهای نفتی که جزء سرمایه کشور است صرف سرمایه گذاری و حمایت از تولید و سرمایه ایرانی نمی‌شود و چرا باید این دلارها صرف واردات کالاهایی شود که مصرف آنها هیچ ضرورتی برای مردم ندارد.

با بررسی کالاهایی که در اولویت ششم واردات قرار دارد، در می یابیم بیشتر این کالاها تولیدشان در داخل هم صورت می‌گیرد و یا با یک سرمایه‌گذاری کوچک می‌تواند انجام شود پس چه ضرورتی به دادن دلار ارزان برای واردات این کالاها به کشور است.

چای سیاه، موز، نشاسته، روغن زیتون تصفیه نشده، چیپس صابون، چسبانده‌ها، کاغذ و مقوا و انواع نخ جزء اولویت‌های ششم هستند.

حال که سازمان توسعه تجارت می‌خواهد اولویت‌های دیگر را نیز برای دریافت ارز از مرکز مبادلات اضافه کنند بداند که بخش مهمی از این کالاها در اولویت هفتم تا اولویت دهم شامل کالاهایی است که ورود آنها به کشور جزء بیکاری و رکود تولید چیزی عاید کشور نخواهد کرد.

کد خبر 21088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =