۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰

درحالی که سالانه نهایتا باید 800 هزار تن برنج وارد کشور شود اما میزان واردات بسیار بیشتر از این میزان است. ازسویی دیگر امسال همزمان با فصل برداشت درهای واردات به روی برنج‌های خارجی باز بود و این درحالی است که امسال شاهد افزایش 100 هزار تنی تولید کشاورزان بودیم.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با توجه به اینکه مصرف سرانه برنج در کشور حدود 40 کیلوگرم است، سالانه سه ملیون تن برنج نیاز داریم که با توجه به تولید دو میلیون و 400 هزار تنی این محصول در سال جاری با واردات 600 هزار تن برنج خارجی جوابگوی نیاز داخل خواهیم بود.

اما به گفته دبیر انجمن برنج بر اساس آمارهای موجود گمرک از ابتدای امسال بیش از 600 هزار تن برنج وارد کشور شده که بیش از کسری و نیاز کشور است و تا آخر سال هیچ برنجی نباید وارد شود.

جمیل علیزاده شایق نیاز سالانه کشور به واردات برنج با در نظر گرفتن ضریب اطمینان 500 الی 550 هزار تن عنوان و اظهار کرد: میزان مصرف برنج در ایران طبق نظر انجمن برنج، وزارت جهاد کشاورزی و بخش تحقیقاتی کشور دو میلیون و 850 الی دو میلیون و 900 هزار تن است اما نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که سالانه بیش از سه میلیون تن برنج مصرف داریم و باید یک میلیون و 200 هزار تن از این محصول وارد شود.

به گفته وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه برنج ایرانی‌ها 37 کیلوگرم است که سالانه دو میلیون و 775 هزار تن برنج مورد نیاز است لذا با احتساب تولید داخلی باید 400 هزار تن برنج خارجی وارد شود.

اما به زعم وزارت صنعت، معدن و تجارت مصرف سرانه برنج 45 کیلوگرم بوده که سالانه نیازمند سه میلیون و 400 هزار تن برنج هستیم لذا غیر از تولید داخل باید حداقل یک میلیون تن برنج خارجی وارد شود که البته حدود 200 تا 300 هزار تن هم برای ذخیره‌سازی این محصول در نظر گرفته می‌شود که از نظر بخش کشاورزی این میزان واردات به تولید داخل لطمه زده و باعث ایجاد اختلال در بازار و پیش‌ گرفتن عرضه از تقاضا شده است.

با توجه به اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در میزان مصرف برنج، واردات این محصول هر ساله با اختلافاتی از سوی دو بخش همراه است که اگر در این میان میانگین مصرف سرانه اعلام شده از سوی دو وزارتخانه یعنی مصرف 40 کیلوگرمی را برای هر ایرانی در نظر بگیریم سالانه سه میلیون تن برنج مورد نیاز است که با احتساب تولید دو میلیون و 400 هزار تنی در داخل، نیازمند واردات 600 هزار تن برنج هستیم که اگر 200 هزار تن هم به منظور ذخیره‌سازی این محصول در نظر گرفته شود سالانه نهایتا باید 800 هزار تن برنج خارجی وارد شود تا هم تامین کننده بازار مصرف باشد و هم به دسترنج کشاورزان لطمه نزند.

اما بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران تنها در نیمه نخست امسال بیش از 600 هزار تن برنج وارد کشور شده که البته طبق ادعای وزارت تجارت طی این مدت برنجی وارد کشور نشده است و در سال گذشته نیز طبق آمار گمرک یک میلیون و 513 هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده که حدود دو برابر نیاز به واردات بوده است.

هر ساله در فصل برداشت به منظور حمایت از تولید داخل تعرفه واردات برنج به دو برابر یعنی 90 درصد افزایش می‌یافت اما امسال میزان تعرفه نسبت به دیگر ایام سال تغییری نکرد و در فصل برداشت دسترنج کشاورزان درهای واردات به روی برنج‌های خارجی باز بود.

در این زمینه عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: اگر قرار است بیش از نیاز کشور برنج خارجی وارد شود، باید در ازای آن اجازه صادرات برنج ایرانی هم داده شود چراکه برنج ایرانی در بازار‌های صادراتی بهای بسیاری دارد و سال گذشته میزان محدودی از برنج ایرانی به کشور‌های حوزه‌ خلیج‌فارس کیلویی هفت هزار تومان صادر شد.

به گفته وی برنج ایرانی مجموعه‌ای از ارقام مختلف است که شامل ارقام پرمحصول با قیمت نازل تا ارقام بسیار خوش‌کیفیت و با قیمت بالا می‌شود لذا اگر مصرف‌کننده توان خرید برنج لوکس را ندارد، برنج ایرانی ارقام پرمحصول وجود دارد که با قیمت ارزان در بازار عرضه می‌شود و هم قیمت برنج‌های وارداتی است. از سوی دیگر برنج خارجی در همه ماه‌های سال قیمت ارزانی نداشته و با نوسان قیمت مواجه است و محصول ارزان‌قیمتی نیست که به بهانه حمایت از مصرف‌کننده، واردات بی‌رویه آن صورت می‌گیرد.

کد خبر 21200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =