۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۶

با وجود تولید چهار میلیون و 600 هزار تن مرکبات در کشور که نیمی از آن را پرتقال تشکیل می‌دهد، هرساله 50 هزار تن انواع کنسانتره به کشور وارد می‌شود که حجم غالب آن پرتقال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با فراوانی انواع میوه‌های فصلی در کشور و طعم و مزه مناسبی که دارند، تمایل به تازه‌خوری میوه در مقابل انواع آبمیوه‌ها وجود دارد. به‌طوری‌که مصرف سرانه آبمیوه در کشور 12 کیلوگرم در سال بوده و این در مقایسه با متوسط سرانه مصرف 35 تا 40 کیلوگرمی آبمیوه در کشورهای اروپایی که دسترسی کافی به انواع میوه تازه ندارند، بسیار کمتر است.

بنا بر این گزارش، این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی به ایانا گفته بود هرساله نیمی از پرتقال‌های ذخیره‌سازی شده و 25 درصد کل پرتقال کشور به‌دلیل شرایط بد نگهداری از بین می‌رود.

به همین منظور گفتگویی با ولی‌اله داودآبادی دبیر انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران انجام دادیم تا دلیل واردات کنسانتره پرتقال به کشور با وجود تولید کافی این محصول مشخص شود.

- وضعیت تولید کنسانتره که برای تولید آبمیوه به‌کار می‌رود چگونه است و چه میزان از آن داخل کشور تولید می‌شود؟

تولید کنسانتره داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قبال توجهی داشته، به‌طوری‌که امسال میزان صادرات آن افزایش یافته است که بالا رفتن نرخ دلار برای افزایش انگیزه تولیدکنندگان این محصول بی‌تأثیر نیست. کنسانتره سیب، انگور سفید و قرمز، انار، آلبالو، گریپ‌فروت و لیموترش در کشور تولید و صادر می‌شود.

- چه میزان صادرات کنسانتره داریم؟

غالباً انار، سیب و انگور صادر می‌شود و در مجموع سالانه حدود 60 هزار لیتر صادرات انواع کنسانتره وجود دارد.

- برای تولید سایر آبمیوه‌ها چه کنسانتره‌هایی وارد می‌شود؟

غالب واردات کنسانتره به کشور پرتغال است، ولی کنسانتره میوه‌های گرمسیری دیگری مانند انبه، آناناس، کیوی، پشن‌فروت، کرام‌دری و بلوبری نیز وارد می‌شود.

- چرا میوه‌هایی که فراوانی تولید در داخل دارند، کنسانتره آن از خارج از کشور وارد می‌شود، به‌طوری‌که سال گذشته میزان زیادی پرتقال در انبارها فاسد شد؟

زمانی تولید کنسانتره مرکبات به‌ویژه پرتقال در کارخانه‌های شمال کشور بالا بود، ولی به‌دلیل افزایش تولید کنسانتره و به تبع آن افزایش تقاضا و نفوذ دلال‌ها به این بازار باغداران قیمت‌های خود را افزایش دادند. به‌طوری‌که قیمت تمام شده آن را افزایش داد و در مقابل قیمت جهانی آن به صرفه نبود.
 
- با نرخ دلار فعلی باز هم خرید کنسانتره وارداتی به صرفه است و با تغییر مسیر به سمت خرید محصول داخلی این نیاز تأمین نمی‌شود؟

عمده پرتقال تولیدی در کشور به‌صورت مجلسی و شیک تولید می‌شود که قیمتی گران داشته و آبدار نیستند. برای تولید کنسانتره نیاز به استفاده از پرتقال‌های پوست‌نازک و آبدار که اصطلاحاً به آن صنعتی گفته می‌شود، هم‌اکنون مازاد نیاز مصرف صنایع از برزیل وارد می‌شود.

- آبمیوه‌های وارداتی به کشور کیفیت‌های لازم را دارند؟

با وجود فراوانی تولید میوه و آبمیوه در کشور، آبمیوه‌های وارداتی به وفور مشاهده می‌شوند که به‌دلیل استفاده از مواد نگهدارنده، کیفیت پایین‌تری نیز دارد. ولی جدیداً مقداری واردات آن کاهش یافته است.

- آبمیوه ارگانیک در ایران تولید می‌شود؟

سه برند در کشور تولید آبمیوه ارگانیک دارند. همچنین کنسانتره انار به خودی خود به‌دلیل عدم نیاز زیاد به مصرف کود و آفت‌کش‌های شیمیایی، تقریباً ارگانیک است.

- چند تولیدکننده آبمیوه در کشور وجود دارد؟

حدود 120 واحد تولیدکننده آبمیوه در کشور وجود داشت که تعدادی از آنها به‌دلیل نداشتن شرایط لازم تعطیل شدند و به حدود 100 واحد رسیده‌اند.

- سالانه چه میازن آبمیوه در کشور تولید می‌شود؟

تولید آبمیوه‌های پاکت آلومینیومی در دو سال گذشته دو میلیارد عدد بوده که با افزایش فرهنگ مصرف به یک میلیارد و 800 میلیون عدد کاهش پیدا کرده و در عوض آبمیوه‌های تتراپک که آبمیوه‌های طبیعی هستند، مصرف آنها به حدود 700 میلیون عدد اعم از سی‌سی و یک لیتری رسیده است و پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل کیفیت بیشتری که دارند، مصرف و تولید آن افزایش یابد.

- سرانه مصرف آبمیوه در کشور چقدر است؟

مصرف سرانه آبمیوه در کشور 11 لیتر در سال است، ولی در کشورهای اروپایی که فراوانی و تازه‌خوری میوه در آن کم است، 35 الی 40 لیتر در سال مصرف می‌شود.

کد خبر 21325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس مهرنورد ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    2 0
    متاسفانه تعصب وغیرت ایرانی میخواهد که نگذارند کنسانتتره پرتقال وارد شود روزه افشره حرف اول رامیزد وروزی کترا مرغوبترین وطبیعی ترین اب پرتقال را تولید میکرد که سیاستهای مدیران خاین به نظام ورهبری موجب ترغیب کشاورز به قطع درختان بومی که ارزان وپراب بودند وجایگزین نمودن درختان کم اب وخشک وبدطعم انواع خارجی شد .بقول اقای نیکنام نماینده تنکابن ورامسر درسفرشان به برزیل میگفتند دولت انجا پول میده درخت پرتقال بومی قطع نشود ولی مااینجا کاری میکنیم نه تنها درختان مقاوم وبامیوه های خوشمزه داخلی نابود گردد بلکه زمینهای برنج تبدیل به ویلاهایی برای فساد وعیاشی گردند .دست مدیران درد نکنه .
  • عباس مهرنورد ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 0
    اینهم ایمیل .من خودم باغدار هستم .مگر بودجه پرداختی به شوراها ودهیاریها چی میشه ؟بعدازبرف سنگین 92 بعدازباران وسیل 95 کدام حمایت وکمک را ازکشاورزکردید .البته اهالی محترم مازندران انقدر اهل فرصت بازی ورندی هستند که باهزاران ترفند - دروغ - جعل - تقلب مبادرت به سواستفاده ازمنابع حمایتی دولت میکنند .دولت هم مانده چکار بکنه .قدم اول ممنوع شدن تخریب باغها وقطع درختان بومی مرکبات است .که الان بجای ان درختان تشریفاتی ووارداتی کاشته میشود .کشور هیچوقت متولی ومسیول دلسوز ومتخصصی برای کشاورزی ودامپروری نداشته وگرنه میتواند بزرگترین صادکننده باشد نه ذلیل ترین واردکننده ومصرف کننده .