۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
دبیر انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران به خبرنگار تراز گفت: متاسفانه بسیاری از افراد فکر می کنند مصرف آبمیوه ضروری نبوده و با کاهش قدرت اقتصادی این محصول نخستین موردی است که از سبد خانوار حذف می شود.

به گزارش خبرنگار تراز؛ ولی الله داودآبادی افزود: این در حالی است که بسیاری از متخصصان تغذیه بارها بر مصرف شیر، میوه و آبمیوه تاکید کرده اند.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف آبمیوه برای تمام سنین به جز نوزادان ضروری بوده و به خفظ سلامت کمک می کند اما در شرایط نامطلوب اقتصادی این محصول از سبد خانوار حذف می شود در حالی که می تواند موجب صدمات جبران ناپذیر بر سلامت باشد.
وی درباره میزان مصرف آبمیوه در کشور توضیح داد: از اواخر سال گذشته و همچنین امسال شاهد کاهش مصرف آبمیوه در کشور بوده ایم و این مساله نیز در کاهش میزان تولید نیز اثر گذار بوده است.
داودآبادی درمورد سرانه مصرف آبمیوه در کشور گفت: مصرف سرانه آبمیوه در کشور برابر ۱۱لیتر است در حالی که در کشورهایی اروپایی شهروندان سالانه ۳۵ تا ۴۰لیتر آبمیوه مصرف می کنند که این آمارها نشان دهنده مصرف پایین آبمیوه در کشور است.
وی خاطر نشان کرد: البته در مقابل سایر کشورها، مصرف میوه ها به شکل تازه در کشور ما بیشتر رواج دارد و تاحدودی نیاز بدن به خواص میوه و آبمیوه را جبران می کند.
وی درباره تاثیر سرما و بارش سنگین برف در سال ۹۲ بر میزان تولید آب میوه در سال جاری اظهار داشت: متاسفانه بارش های سال گذشته لطمات فراوانی به باغ های مرکبات به ویژه پرتقال وارد کرد و سبب شد تا میزان تولید پرتقال های آبگیری به شدت کاهش یابد و بسیاری از تولید کنندگان نیز خواستار عرضه پرتقال های فانتزی و... به کارخانه ها بودند.
وی افزود: البته کاهش میزان تولید پرتقال آبگیری از ۱۲ تا ۱۵ سال پیش و با تغییر کاربری باغ های مرکبات و ساخت و ساز در آنها و همچنین تولید پرتقال های مجلسی و فاتزی آغاز شده و همچنان ادامه دارد و به همین دلیل معمولا مجبور هستیم پرتقال های آبگیری مورد نیاز این صنعت را از خارج وارد کنیم.
وی توضیح داد: معمولا هر سال حدود ۵هزار تن پرتقال مناسب آبگیری در کشور تولید می شود در حالی که نیاز ما ۲۰هزار تن است بنابراین مجبور می شویم از طریق واردات نیاز خود را تامین کنیم هرچند به نظر می رسد امسال به دلیل کاهش تولید به دلایلی که ذکر شد احتمالا باید میزان بیشتری پرتقال وارد کنیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در مورد سایر میوه های مورد نیاز در این صنعت مانند سب و آلبالو باید گفت وضعیت تولید امسال خوب بوده و نگرانی بابت تهیه آنها وجود ندارد.
دبیر انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران در گفتگو با خبرنگار تراز بیان کرد: هزینه های این صنعت مانند دستمزد، حمل و نقل، حامل های انرژی و مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته اند و اگر بخواهیم تمام این موارد را در نظر بگیریم در آینده حداقل ۲۰درصد باید به قیمت های فعلی افزوده شود.
وی درباره میزان افزایش قیمت محصولات این صنعت در سال جاری گفت: در یکی دوسال اخیر قیمت محصولاتمان افزایشی نیافته بود اما در یک ماه اخیر ۱۰درصد به قیمت ها افزوده شده است.
وی تاکید کرد: همواره به تولید کنندگان تاکید کرده ایم که حق مصرف کنندگان در اولویت قرار دارد زیرا اگر محصول گران باشد، مصرف کننده نمی تواند آن را خریداری کند در نتیجه موجب کاهش تولید و اشتغال خواهد شد بنابراین با حداقل سود می توان این صنعت و میزان اشتغال در آن را رونق داد.
داودآبادی عنوان کرد: از دولت می خواهیم قوانین دست و پاگیر بر سر راه تولید کنندگان و  صنایع را بردارد هرچند دولت یازدهم تاکنون در این زمینه خوب عمل کرده است .
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان کمبود نقدینگی است بنابراین دولت شرایط اعطای تسهیلات به این عده را فراهم کند و نرخ بهره ها را نیز کاهش دهد زیرا بازپرداخت وام ها از توان تولید کنندگان خارج است و در صورت حل شدن مشکلات اقتصادی و مالی تولید کنندگان احتمال کاهش طرفیت تولید و تعدیل نیرو در صنایع به وجود می آید.
وی درباره تعداد اعضای این انجمن به تراز گفت: ۳۸ کارخانه عضو این انجمن هستند و باید گفت برای عضویت برندهای معتبر باید مراحل مختلف را پشت سربگذارند و به عبارت بهتر عضویت در انجمن به سادگی صورت نمی گیرد.
داودآبادی در پایان درباره بازارهای صادراتی این صنعت اظهار داشت:  افغانستان و عراق بازار خوبی برای مواد غذایی محسوب می شوند اما شرایط داخلی عراق سبب بروز مشکلاتی برای صادرات شده است که امیدواریم هرچه سریعتر این مشکلات رفع شود.
کد خبر d232a32a8e8d40059ae0024831c02b4e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =