معاون برنامهریزی وزیر صنعت،معدن وتجارت، گفت: استفاده از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات بهعنوان یک واسطه یا تسهیلکننده صادراتی بهترین راه ورود حرفهای بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط به بازار جهانی و افزایش صادرات غیرنفتی است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شاتا، سیدعلیرضا شجاعی راهاندازی شرکتهای مدیریت صادرات در شهرکهای صنعتی را عاملی جهت متمرکز شدن بازاریابی، بازارسنجی و صادرات واحدهای کوچک و متوسط دانست و افزود: این شرکتها میتوانند واحدهای کوچک و متوسط تولیدی را به زنجیره تجارت جهانی متصل کنند.
وی با اشاره به سابقه این شرکتهای واسط در دیگر کشورها تصریح کرد: در حال حاضر این شرکتها در آمریکا، اروپا، ژاپن و کشورهای جنوب شرقی آسیا با نامهای مختلفی شناخته میشوند اما خدمات آنها تقریبا مشابه است.
شجاعی با بیان اینکه واحدهای کوچک تولیدی برای صادراتی کردن محصولات خود نیازمند یک شرکت هستند، ادامه داد: این واحدها به تنهایی قادر به تامین منابع مالی و اطلاعاتی لازم برای حضور در فضای بینالمللی نیستند لذا وجود اینچنین شرکتهایی در شهرکهای صنعتی مورد تاکید قرار میگیرد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه با وجود تغییرات ایجاد شده ساختارهای سنتی فروش پاسخگوی نیازهای یک بنگاه تولیدی نیست، افزود: بر این اساس راهبرد توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط از طریق شرکتهای مدیریت صادرات محقق میشود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: امروزه در هر شهرک صنعتی که قابلیت صادرات وجود دارد لازم است این شرکتها تاسیس شوند تا بهعنوان بازوی صادرات شهرک صنعتی مزبور، برنامهریزی، راهبری و مدیریت تمام یا بخشی از فعالیتهای صادراتی بنگاههای زیرمجموعه شهرک را برعهده گیرند.
وی ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات در شهرکهای صنعتی را از طریق همکاری با سازمانها و تشکلها اعلام و تصریح کرد: سازمانهایی همچون توسعه تجارت و صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و همچنین تشکلها و بنگاههای بخش خصوصی میتوانند در ایجاد چنین شرکتهایی فعال باشند که از جمله آثار ارزشمند ادغام خواهد بود.
شجاعی در تشریح مزایای این شرکتها گفت: این طرح میتواند هزاران واحد تولیدی کیفی را به بازارهای بینالمللی متصل و ظرفیتهای خالی بنگاهها را تکمیل کند.
وی افزود: سیاستهای جدید تجاری، فرصتی استثنایی برای تولیدات ایرانی به وجود آورده تا ضمن ایفای نقش در بازارهای داخلی، حضوری پررنگ در بازارهای جهانی داشته باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: امسال سال طلایی برای صادرات غیرنفتی است و انتظار میرود همه واحدهای تولیدی کشور در امر توسعه صادرات محصولات خود تلاش کنند.
نظر شما