فود پرس - به رغم تذکرات متعدد مسوولان و تعهدات انجمن روغن نباتی در خصوص تنظیم بازار متاسفانه بازار روغن نباتی همچنان ملتهب است.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که دبیر انجمن روغن نباتی طی مصاحبه ای با بیان اینکه تولید روغن نباتی در هشت ماهه نخست امسال با افزایش دو درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به 980 هزار تن رسیده و سعی در آرام نشان دادن بازار روغن نباتی دارد اما گزارش های میدانی حاکی از آن است که هنوز هم به رغم تذکرات متعدد مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز ثبات قیمت روغن در بازار به چشم نمی خورد و گزارش خبرگزاری فارس حاکی از اختلاف قیمت‌ها در واحدهای خرده فروشی تهران دارد بطوری که قیمت روغن نباتی در حلب ۵ کیلویی بین ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.
یکی از خرده فروشان کالا در سطح شهر تهران  در خصوص افزایش روغن‌نباتی به فارس می گوید: روغن 5 کیلویی در بازار نایاب است و نمی‌توان با قیمت مصوب آن را تهیه کرد. او همچنین می‌گوید که قیمت تهیه شده برای روغن 5 کیلویی 17 هزار تومان است اما بین 22 تا 25 هزار تومان فروخته می‌شود.

یکی دیگر از کسبه خرده فروش در خیابان طالقانی در پاسخ به سؤالی در خصوص روغن 5 کیلویی اعلام می‌کند این کالا را ندارد و به دلیل مشخص نبودن قیمت آن و همچنین کمبود توزیع آن نمی‌توان آن را عرضه کند.

او قیمت روغن یک لیتری لادن را 3800 تومان اعلام می‌کند.

به گزارش فارس تولید‌کنندگان روغن‌نباتی قیمت این کالای استراتژیک را نسبت به یک سال و نیم گذشته به صورت قانونی 80 درصد افزایش داده‌اند اما گویا شرکت‌های پخش این کارخانجات و همچنین شبکه مویرگی توزیع علاقه به افزایش قیمت بیشتر این کالاها داشته و دارند.
این افزایش قیمت و نابسامانی در بازار به گونه ای است که معاون بازرسی شورای اصناف در پاسخ به این سوال که چرا قیمت روغن با بسته‌بندی حلب 5 کیلویی تا 25 هزار تومان در تهران عرضه می‌شود، می گوید: در بحث روغن تخلفات زیادی گزارش شده است و برخی کسبه در این خصوص بی‌انصافی می‌کنند اما واقعیت این است که تولید روغن افزایش پیدا کرده و مردم برای تهیه روغن با قیمت مصوبه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنند. اما به گزارش خبرنگارما این مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای نیز حاکی از نبود محصولات مختلف روغن نباتی در شهرستان ها و حتی در فروشگاه های بزرگ تهران است.
به گزارش خبرنگارما، به نظر می رسد  بخشی از این کمبود روغن نباتی به ویژه در شهرستان ها ناشی از عدم ارائه روغن توسط شرکت صافولا بهشهر به عنوان بزگترین شرکت تولیدکننده روغن نباتی در کشور است.
گزارشات رسیده حاکی از آن است که در آستانۀ خاتمۀ توزیع "لادن" توسّط شرکت به پخش (بزگترین پخش روغن نباتی در کشور) ، التهابات میان شرکت صافولا بهشهر و به پخش رو به فزونی نهاده است به گونه ای که ارسال روغن از شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین به شعب به پخش در سراسر کشور، از روزانه 1500 تن به حدود 200 تن کاهش یافته است و احتمالاً این کاهش ارسال، باعث افزایش قیمت ها در بازار شده است. ظاهراً نگرانی شرکت صافولا بهشهر ( سهامدار اصلی شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین )  از رفتار شرکت به پخش در پایان قرارداد، باعث کاهش میزان روغن های ارسالی به شرکت به پخش در آستانۀ خاتمۀ 50 سال همکاری دو شرکت شده است.

دکتر علیرضا شریفی، مدیرعامل شرکت به پخش ، در گفت وگو با خبرنگار "فود پرس" در خصوص وضعیت پخش روغن در کشور گفت:  شرکت به پخش هیچگونه مشکلی در زمینه توزیع روغن در کشور ندارد و این شرکت تقریباً تمام موجودی های خود را به فروش رسانده و منتظر ادامۀ ارسال روغن از شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین به مراکز پخش خود می باشد.
وی در خصوص وجود اختلاف میان این دو شرکت گفت: روابط دو شرکت به پخش و صافولا بهشهر و نیز رابطۀ شرکت توسعۀ صنایع بهشهر و شرکت صافولا ، بسیار خوب است و کلیّۀ پرداخت های شرکت به پخش به شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین، سر وقت و بدون حتّی یک روز تأخیر، انجام شده است.
مدیرعامل به پخش در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد علّت کاهش شدید فروش روغن "لادن" توسّط به پخش، تعطیلات تاسوعا، عاشورا و تعطیلات مربوط به آلودگی هوا و نیز برخی مشکلات تولید را از علل اصلی کاهش ارسال روغن از شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین به شعب شرکت به پخش در سراسر کشور برشمرد.
به گفتۀ شریفی، شرکت به پخش از ابتدای دی ماه سال جاری، روغن نباتی " نسترن " جدید را به عنوان نام تجاری برتر و جدید شرکت صنعتی بهشهر، به صورت انحصاری در سراسر کشور، با پشتوانۀ بازاریابی گستردۀ شرکت صافولا بهشهر، توزیع خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت به پخش همچنین تصریح کرد: به محض از سرگیری ارسال روغن به مراکز پخش توسّط شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین، توزیع گستردۀ روغن لادن در سراسر کشور از سر گرفته شود و التهابات چند روزۀ اخیر از بین برود.

شریفی ابراز امیدواری کرد که طی چند روز آینده، ارسال روغن از طرف شرکت های صنعتی بهشهر و مارگارین به مراکز پخش به روند گذشته  بازگردد.
 

 

کد خبر 21814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =