ایما موسی‌زاده
با توجه به اخبار مربوط به افزایش قیمت‌های مواد غذایی در پی وقوع بدترین خشکسالی 50 سال گذشته، احتمالاً بسیاری از خانواده‌های آمریکایی، باقیمانده غذاهای روز شکرگزاری خود را برای استفاده‌های بعدی ذخیره خواهند کرد.  شرایط خشکسالی، باعث عرضه گران‌ترین ذرت تاریخ و گران‌ترین گندم چهار سال گذشته در بازارهای جهانی شده است و البته در سال جاری، اثری کمتر از حد مورد انتظار بر قیمت مواد غذایی داشته است که علت اصلی آن وقوع انواع بحران‌های اقتصادی (بحران جهانی و حوزه یورو) و کاهش رشد اقتصادی کشورها عنوان شده است. به همین دلیل، غذای روز شکرگزاری امسال نسبت به سال گذشته فقط 6/0 درصد رشد داشته است که علت عمده همین افزایش بها نیز، افزایش قیمت 1/3درصدی قیمت بوقلمون بود. پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت مرغ و ماکیان در سال 2013 حدود چهار درصد، گوساله پنج درصد و لبنیات تقریباً 5/4 درصد باشد.
وزارت کشاورزی آمریکا، علت اصلی این افزایش قیمت را، بالا رفتن بهای غذای دام و ماکیان (هم غذای تازه و هم محصولات بسته‌بندی‌شده برای غذای دام) به دلیل وقوع خشکسالی بیان کرده است. اثرات خشکسالی سال 2012 بر روی قیمت‌های مواد غذایی، بنا به پیش‌بینی‌های کریستوفر هارت اقتصاد‌دان دانشگاه وست لافایت ایندیانا، احتمالاً تا سال 2016 ادامه خواهد داشت. وی می‌افزاید: «ما هنوز تمام اثرات خشکسالی را ندیده‌ایم و فقط با صبر ممکن است تمام تبعات این حادثه مشخص شود.» بنا به آمار و پیش‌بینی‌های وزارت کشاورزی آمریکا، مصرف‌کنندگان آمریکایی به طور متوسط چهار تا پنج درصد افزایش هزینه‌های مواد غذایی را تجربه خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود میزان تورم در بخش مواد غذایی، حدود نیم درصد بیش از میزان معمول (بدون وقوع خشکسالی و افزایش غیر‌مترقبه قیمت‌ها) باشد. میزان تورم امسال تا پایان اکتبر، حدود 2/2 درصد محاسبه شده است.
در مجموع احتمالاً افزایش قیمت‌ها در بخش گوشت گاو و خوک، به دلیل طولانی بودن زمان تولید، دیرتر از بازه زمانی مورد انتظار مصرف‌کنندگان آشکار خواهد شد. قیمت میوه و سبزیجات تازه در سال گذشته 5/0 درصد کاهش داشته است که علت عمده آن وضعیت مناسب آب و هوایی در مناطق زیر کشت این محصولات به همراه کاهش تقاضا به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده‌ها بود. اما احتمالاً افزایش قیمت محصولات جانبی، به زودی اثر خود را بر این بخش نیز نشان خواهد داد.

کد خبر 21817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =