مواد غذایی> نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از موادغذایی آسیب رسان به سلامت، گفت: این موضوع باید در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال آینده مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عبدالرحمان رستمیان درباره نحوه اخذ مالیات از موادغذایی آسیب‌رسان، افزود: وزارت بهداشت باید سالانه لیست کالاها و موادغذایی آسیب رسان و همچنین وضعیت مالیات آنها را در اختیار مجلس قرار دهد ولی متاسفانه تاکنون از سوی وزارت بهداشت در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید عوارض و مالیات بر موادغذایی آسیب‌رسان به سلامت در برنامه ششم توسعه افزایش یابد، ادامه داد: این مهم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام شده و موفقیت‌های زیادی نیز به همراه داشته است هرچند شاید موارد مشخص شده در کشورهای مختلف با هم تفاوت داشته باشد.

رستمیان ادامه داد: لازم است وزراتخانه‌های بهداشت، امور اقتصادی ودارایی و صنعت، معدن وتجارت هرچه سریعتر مسیر کسب مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان را مشخص کنند تا بتوانند در بودجه 95 مبلغ موردنیاز را دریافت کنند؛‌ البته از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز انتظار داریم در این خصوص پیگیری‌های لازم را داشته و این موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد.

ضرورت محدود کردن تولید و مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر ضرورت محدود کردن تولید و مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت تاکید کرد وگفت: درجهت بهبود وضعیت تغذیه و تامین سلامت شهروندان بهتر است نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاهای مذکور افزایش یابد تا تولید آنها صرفه اقصادی نداشته باشد و همچنین با کاهش مصرف شهروندان این کالاها به صورت کامل از چرخه مصرف حذف شوند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم،‌ با تاکید براینکه موضوع  اخذ مالیات بر موادغذایی آسیب‌رسان به سلامت باید در برنامه ششم توسعه و فصل بودجه‌ریزی مورد توجه ویژه قرار گیرد، تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه درخصوص موادغذایی آسیب‌رسان  باید برای مواد غذایی و کالاهای مذکور مالیات‌هایی درنظر گرفته می‌شد که متاسفانه این کار انجام نشد لذا امیدواریم در برنامه ششم توسعه و فصل بودجه ریزی این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سهم وزارت بهداشت از مالیات‌های خاص مربوط به موادغذایی آسیب‌رسان باید افزایش یابد، یادآور شد: البته بهتر است وزارت امور اقتصاد و دارایی مسیر کسب مالیات و عوارض از این کالاها را هر چه سریعتر مشخص و سالانه وضعیت آن را پیگیری کند.

رستمیان با تاکید بر اینکه از محل مالیات‌ها و عواض کسب شده می‌توان روی کالاهای سلامت محور هزینه کرد،‌ ادامه داد: با توجه به اینکه عدم مصرف مواد غذایی آسیب رسان در سلامت شهروندان تاثیر زیادی دارد لذا می توان از مالیات آنها برای تولید محصولات سلامت محور و ارتقا حوزه سلامت استفاده برد.

عادات غذایی شهروندان باید اصلاح شود

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه عادات غذایی شهروندان باید اصلاح شود،‌ گفت: در صورت کاهش مصرف مواد غذایی آسیب رسان به سلامت بسیاری از مشکلات و بیماری های مزمن مانند چاقی و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور کاهش می یابد.

وی با تشریح فهرست کالاهای آسیب‌رسان تاکید کرد: مواد غذایی در چند گروه آسیب‌رسان مشخص شده‌اند که این گروه ها شامل فرآورده های گوشتی مانند انواع سوسیس و کالباس و غذاهای آماده،‌ فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر پرچرب و پرنمک بالای 5 درصد هستند، البته ممکن است شیرپرچرب 5درصد برای برخی از کودکان مفید باشد ولی برای بزرگسالان قطعا مفید نیست.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، ادامه داد: فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها که شامل نوشابه های گازدار هستند، فرآورده‌های شور با نمک بیش از 5 درصد مانند خیارشور، آجیل های شور صنعتی و صنفی و ... حتی برخی اقدامات آرایشی مثل برنزه کردن و خالکوبی نیز جز این موارد محسوب می شود.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته مصرف موادغذایی آسیب رسان به سلامت ممنوع نیست بلکه در راستای افزایش سلامت افراد در مصرف آنها باید محدودیت ایجاد شود.

منبع:خانه ملت
کد خبر 21bd7e7c6fb0453b96cd5a52ab3e4dac

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =