برای نخستین بار یک آزمایشگاه تجزیه و تعیین کیفیت مواد غذایی در ولایت هرات در غرب افغانستان نصب شده است.
به گزارش خبرنگار ما، در گذشته به علت فقدان این امکانات، تجار مجبور بودند نمونه مواد غذایی وارداتی را به کابل، پایتخت، برای تعیین کیفیت منتقل کنند ــ چیزی که هزینه اضافی می‌طلبید و باعث تلف شدن وقت می‌شد.
انواع مواد غذایی مانند همیشه از خارج وارد گمرک هرات می‌شود. از این پس اما تجار مجبور نیستند که نمونه‌های مواد غذایی وارداتی را برای تعیین کیفیت آنها به کابل ببرند.
فقیر احمد بیانگر، رئیس اداره زراعت هرات میگوید نصب این آزمایشگاه برای تامین امنیت غذایی بسیار مهم است. او می‌گوید: "از این پس تمامی انواع مواد غذایی که از خارج وارد می‌شود، باید قبل از توزیع شدن به بازار، از این بخش عبور کند."
بیانگر افزود: "در صورتی مراجعه تجار، این بخش برای کنترل کیفیت اجناس داخلی آمادگی دارد."
بیانگر می‌گوید: "خوشبختانه، پرسنل حرفه‌ای و آموزش‌دیده این آزمایشگاه را نیز در اختیار داریم و آنان برای کار آمادگی دارند. دیگر نه ما و نه تجاری که در این حوزه کار می‌کنند نیاز داریم که برای تجزیه مواد غذایی و تعیین کیفیت آنها به کابل برویم."
این آزمایشگاه اما در حال حاضر تنها امکان تجزیه و تعیین کیفیت 17 نوع مواد غذایی را دارد. در حالی که مواد غذایی وارداتی تنوع به مراتب بیشتری دارند.
مسئولان آزمایشگاه تعیین کیفیت مواد غذایی اما امیدوارند که در آینده نزدیک به امکانات گسترده‌تری دسترسی یابند.آنان می‌گویند اگر برای این آزمایشگاه مجوز صادر شود، امکان تجزیه 120 نوع مواد غذایی در آن فراهم خواهد شد.
با این همه ریاست اتاق تجارت و صنایع هرات نصب این آزمایشگاه را یک پیشرفت توصیف کرده است.خلیل یارمند، مدیر عامل اتاق تجارت و صنایع هرات می‌گوید: "وجود این آزمایشگاه باعث جلوگیری از تلف شدن وقت می‌شود و همین می‌تواند روی قیمت‌ها هم تاثیر بگذارد."
هرات در غرب افغانستان با دو کشور همسایه ترکمنستان و ایران مرز مشترک دارد.انواع مواد غذایی، مواد سوخت و مخصوصاً داروهای وارداتی از طریق هرات به دیگر بازارهای افغانستان هم منتقل می‌شوند. این‌ها اجناسی هستند که کیفیت آنها ربطی مستقیم به زندگی مردم و محیط زیست دارد.
انتظار می‌رود آزمایشگاه‌های تعیین کیفیت به شهرهای بزرگ افغانستان محدود نماند، بلکه در هر جایی که عرضه و تقاضا وجود دارد، این امکانات نیز باید وجود داشته باشند.

 

کد خبر 22264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =