دبیر انجمن صنایع شیرینی و شکلات با اشاره به این‌که عوارض وضع شده روی صادرات شیرینی و شکلات باعث کاهش رقابت‌پذیری صادر‌کنندگان در مقابل رقبای ترک خود شده است، گفت: نیمه دوم سال اوج مصرف شیرینی و شکلات در کشور بوده که با توجه به حجم تولید داخلی کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

جمشید مغازه‌ای در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این‌که بعد از اعمال محدودیت‌های صادراتی در چند ماه گذشته صادرات شیرینی و شکلات کشور در این مدت افت چشمگیری داشته است، افزود: مشکل اصلی این است که گمرک عوارض را براساس نرخ‌گذاری قبلی دریافت می‌کند که عدد بسیار بالایی است.

او با اشاره به این‌که در نیمه نخست امسال صادرات صنعت شیرینی و شکلات کشور شش درصد افزایش یافت، گفت: از شهریور ماه به بعد محدودیت‌های صادراتی آغاز شد و حتی حدود یک ماه صادرات کاملا قطع شد. بعد از آن نیز روی صادرات شکلات عوارض هفت درصدی و صادرات بیسکویت و سایر محصولات این صنعت عوارض 10 درصدی وضع شد.

این فعال صنعتی با بیان این‌که رقبای ایران در صنعت شیرینی و شکلات از فرصتی که به دست آمده حداکثر استفاده را کرده‌اند، گفت: ترکیه پیش از محدودیت‌های صادراتی در ایران حدود 20 درصد نسبت به ما برتری صادراتی داشت و حالا که این محدودیت‌ها اجرایی شده برتری آن‌ها بیشتر هم شده است.

مغازه‌ای اظهار کرد: شیرینی و شکلات صادراتی به ایران در مقابل رقبای دیگر رقابت‌پذیری خود را در بخش قیمت از دست داده است اما با توجه به این‌که در نیمه دوم سال معمولا شاهد اوج مصرف و تولید هستیم بازار داخلی کمبودی از این لحاظ نخواهد داشت.

کد خبر 22425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =